به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۲/۱۶ ساعت ۱۰:۳۸
کد مطلب : ۱۴۹۴۹۴

گزارشی از تداوم حصر دو کاندیدای سال ۸۸ !

گزارشی از تداوم حصر دو کاندیدای سال ۸۸ !
گروه سیاسی: روزنامه اعتماد نوشت: اسماعيل دوستي ديدار جديدي را روز پنجشنبه با شيخ مهدي كروبي داشته و تاكيد مي‌كند كه حلقه ملاقات‌ها بازتر شده است. دبيركل محصور حزب اعتماد ملي تاكنون ميزبان محمدرضا عباسي‌فرد و حجت‌الاسلام ذوالنوري نيز بوده است. مهندس موسوي اما آنطور كه گفته مي‌شود درخواستي براي ملاقات با سياسيون نداشته و ترجيح داده است كه با اعضاي خانواده و اقوام خود بيشتر ملاقات كند. امكان اين ديدارها به مرور و بعد از پيگيري‌هاي دولت و مجلس به خصوص كميته رفع حصر فراهم آمد.پيگيري‌هايي كه با رياست‌جمهوري روحاني و پيگيري‌هاي برخي از نمايندگان مجلس همچون الياس حضرتي و علي مطهري شروع و با تشكيل كميته رفع حصر ادامه پيدا كرد.

كميته‌اي متشكل از الياس حضرتي، محمدرضا تابش، قاسم ميرزايي‌نيكو، محمد كاظمي، غلامرضا حيدري، علي نوبخت حقيقي و عبدالرضا هاشم‌زايي كه در نيمه مرداد ماه با محمدرضا عارف رييس فراكسيون اميد، مسعود پزشكيان و علي مطهري به عنوان نواب رييس مجلس دست به دست هم داده و خواستار گفت‌وگو با روساي قوا و مسوولان سياسي، امنيتي از جمله دبير شوراي عالي امنيت ملي شدند. تلاش‌شان بر اين بود كه راه‌حلي پيدا كنند و برخي از آنها همچون عارف اصرار داشتند كه كارها در سكوت پيش رفته و رسانه‌اي نشود. حتي از آن ديدار آبان ماه كميته رفع حصر و مسوولان هم اطلاعاتي خاصي به بيرون درز نكرد.
 
ملاقات‌هاي سهل‌تر
اعتصاب غذاي مهدي كروبي و تلاش دولت براي پاسخگويي به يكي از مطالبات او يعني خروج ماموران امنيتي نشان داد كه مسير هموارتر از قبل است. كمي بعد از آن نيز خبر رسيد كه علي لاريجاني، رييس مجلس با يكي از اعضاي شوراي عالي امنيت ملي ملاقات داشته است. به گفته سخنگوي شوراي عالي امنيت در آن جلسه تصميم خاصي گرفته نشد اما تغيير رويه رسانه‌هاي اصولگرا بلافاصله بعد از آن اين گمانه را ايجاد كرد كه «رفع حصر نزديك است.»اظهارات علي شمخاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي در حاشيه حضورش در نمايشگاه مطبوعات سال گذشته نيز فصل ديگري از پيگيري موضوع حصر را رقم زد. او تاكيد كرد كه استفاده از واژه حصر درست نيست و محصورين با هركسي بخواهند ملاقات مي‌كنند. به اين ترتيب ديدارها آغاز شد. ديدارهايي كه به گفته دوستي امروز سهل‌تر از چند ماه قبل انجام مي‌شود. ميرحسين موسوي و زهرا رهنورد هيچ ملاقات سياسي نداشتند اما ميزبان برخي اعضاي خانواده بودند. حتي ديدارهاي چندساعته زهرا رهنورد با مادر بيمارش شايعه رفع حصر را به راه انداخت.

شايعه‌اي كه از سوي دختران او تكذيب شد. بر اساس آنچه علي مطهري گفته بود انتظار مي‌رفت كه حصر به نوروز نكشد اما اينچنين نشد. به قول مطهري برخي مسوولان خلف وعده كردند و حصر ادامه يافت. با اين حال اميدها از ميان نرفت و اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهور در آخرين جلسه هيات دولت -٢٧ اسفند ٩٦- از رفع حصر در سال جديد خبر داد. الياس حضرتي، نماينده تهران نيز بلافاصله بعد از تعطيلات نوروزي دست به قلم شد و از رييس‌جمهور خواست كه از همه اختيارات خود براي حل و فصل اين موضوع استفاده كند زيرا «ادامه اين روند به صلاح نظام نيست». اظهارات دو هفته قبل محمد باقر نوبخت در جلسه هيات دولت نيز نويد داد كه رييس‌جمهور به فكر بوده و در تلاش است. بعد از همه اينها اسماعيل دوستي از رفع محدوديت‌هاي زهرا رهنورد خبر داده و مفهوم خبر او چيزي جز اين نيست كه بايد اميدوار بود كه محدوديت‌هاي مهندس موسوي و شيخ مهدي كروبي نيز به همين ترتيب و به تدريج رفع شود.
 
بي‌خبري در پاستور
تغيير وضعيت حصر خانم رهنورد موضوعي است كه در ماه‌هاي اخير بارها توسط افراد مختلف بيان و از سوي فرزندان وي تكذيب شده است. اين‌بار اما اسماعيل دوستي اطمينان مي‌دهد كه گشايش‌ها حقيقي بوده و حتي امكان رفت و آمدهاي بدون محافظ فراهم شده است. با اين وجود كسي از اهالي پاستور زهرا رهنورد را پياده يا سواره نديده است. صاحب سوپر ماركت محله پاستور، سوال ما را در اين باره با سوال جواب مي‌دهد «مگه خبري شده؟ از حصر خارج شده‌اند؟» مي‌گويد كه «از قديم مشتري من بوده‌اند اما تازگي‌ها نديدم‌شان. دختر بزرگ مهندس و دامادش را گاهي مي‌بينم. آخرين بار حدود بيست روز قبل بود اما خبري نشده بود.»

اين بيشترين‌ اطلاعاتي است كه از اهالي محل مي‌توان به دست آورد.هر چه به گيت دوم و بن‌بست اختر نزديك مي‌شوي مردم كمتر خانم رهنورد را مي‌شناسند! صاحب خشكشويي در خيابان خورشيد در پاسخ به اين سوال كه تازگي‌ها خانم رهنورد را ديده‌ايد؟ با لبخند مي‌گويد «نه». بلافاصله هم اضافه مي‌كند كه «اصلا نمي‌شناسم‌شان» كمي مكث مي‌كند و دوباره مي‌گويد «به اسم مي‌شناسم اما به چهره نه.»رهگذرها هم به همين سبك پاسخ مي‌دهند. خانمي كه از گيت دوم خيابان پاستور بيرون آمده و گويي از كارمندان نهاد رياست‌جمهوري است، قابل تامل‌ترين پاسخ را مي‌دهد. «من نديدم». اما وقتي مي‌پرسيم «از كسي شنيده‌اي؟ كسي را مي‌شناسي كه ديده است؟» با خنده مي‌گويد «نه» و مي‌رود.