به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۲/۱۶ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : ۱۴۹۵۰۵

چرا قیمت سکه افزایش یافت؟

گروه اقتصادي: بعضی از گزارش‌ها حاکی از افزایش قیمت دلار در بازار ارز است. آنگونه که این گزارش‌ها روایت می‌کنند، قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد به ۶۳۰۰ تومان رسیده است. بیشترین تاثیرات این افزایش قیمت در بازار سکه مشاهده می‌شود که تنها وسیله مبادله‌ای صرافان در این روز‌ها است.
چرا قیمت سکه افزایش یافت؟
قیمت سکه مرز دو میلیون تومان را رد کرده است. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران با ۹۵ هزار تومان افزایش نسبت به روز پنج شنبه ۲ میلیون و ۶۵ هزار تومان تعیین شد. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم هم با ۴۰ هزار تومان افزایش قیمت یک میلیون و ۹۲۳ هزار تومان خرید و فروش شد.

وحید شقاقی تحلیلگر مسائل اقتصادی در تحلیل وضعیت بازار دلار می‌گوید: من همان موقع که دولت قیمت دلار را ۴۲۲۰ تومان اعلام کرد گفتم این سیاست جواب نمی‌دهد. سیاست دولت سیاستی از پیش شکست خورده بود. در سیاست دولت پشتوانه‌های لازم دیده نمی‌شد.او ادامه می‌دهد: فشار بر روی منابع ارزی بانک مرکزی بالاست. ایران در سال گذشته هفت میلیارد دلار کسری تراز تجاری غیرنفتی داشته است. تراز ارزی گردشگری کشور منفی ۱۰ میلیارد دلار بود. از طرف دیگر بین ۱۲ تا ۱۵ میلیارد دلار نیز قاچاق کالا داشتیم. صادر کنندگان غیرنفتی هم چیزی بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار به اقتصاد ایران تزریق نکرده اند.شقاقی در ادامه می‌گوید: حجم نقدینگی ایران چیزی حدود ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان است. سپرده گذاری مردم در سیستم بانکی در آینده هم مساله ساز خواهد بود و یکی از بازار‌های سفته بازی را به هم می‌ریزد و به یکی از چالش‌های اساسی اقتصاد ایران تبدیل خواهد شد.این تحلیل گر مسائل اقتصادی با اشاره به تهدیدات آمریکا برای خروج از برجام و نزدیک شدن به روز تصمیم گیری آمریکا درباره توافق هسته‌ای می‌گوید: سیاست‌های بین المللی وضعیت نابسامان بازار ارز را تشدید کرده است. آمریکایی‌ها مدام شعار خروج از برجام سر می‌دهند. آینده بین المللی روشنی برای مذاکرات هسته‌ای وجود ندارد. همین موضوع ریسک اقتصادی و نااطمینانی را بالا می‌برد که این امر، سیاست‌های ناکارآمد داخلی را نیز تشدید می‌کند.

او ادامه می‌دهد: همه این مسائل خود را در متغیر دلار نشان می‌دهد. اقتصاد ایران به شدت دلاریزه است. وابستگی اقتصاد ما به واردات کالا بسیار زیاد است. دولت‌های ما نیز سیاست روشنی برای بازار ارز در پیش نگرفته اند؛ لذا دلاریزه بودن اقتصاد ایران و وابستگی آن به کالا‌های وارداتی مصرفی از یک طرف و پارامتر‌های دیگری که با آن‌ها اشاره کردم از طرف دیگر نشان می‌دهد که ۴۲۰۰ تومان نرخ تعادلی و پایدار دلار نیست و با وجود همه سیاست‌های کنترلی دولت جواب نمی‌دهد؛ لذا اینگونه است که می‌بینیم قیمت دلار دوباره افزایش پیدا کرده است و در بازار سیاه با رقم‌های بالایی مبادله می‌شود.این تحلیل گر مسائل اقتصادی معتقد است: اگر آمریکا در ۲۲ اردیبهشت از برجام خارج شود و همچنان بر طبل ناآرامی و بی ثباتی اقتصادی ایران دامن بزند، این موضوع مانند محرکی در بازار ارز ایران خود را نشان خواهد داد. البته نوع رفتار اروپایی‌ها نیز در این میان تاثیرگذار است. اگر کشور‌های اروپایی استقلال رای داشته باشند و در برابر تمایل آمریکا برای خروج از برجام مقاومت کنند اقتصاد ایران خیلی وارد فاز بحرانی نخواهد شد. اما اگر سناریوی بدبینانه یعنی تسلیم اروپا در برابر آمریکا اتفاق بیفتد وارد مرحله بحرانی خواهیم شد.شقاقی می‌گوید: حتی اگر اروپا هم با آمریکا همراهی نکند، این نااطمینانی در فضای بین المللی بر بازار دلار تاثیر خواهد داشت. سیاست‌های اقتصادی ما در داخل خوب تنظیم نشده است و وقتی در سیاست خارجی تنشی به وجود می‌آید اثرش را کاملا در داخل مشاهده می‌کنیم. در حالی که اگر سیاست‌های اقتصادی داخلی ایران به درستی تنظیم شده بود چنین اتفاقاتی به این سرعت در اقتصاد ایران رخ نمی‌داد.
 
برچسب ها: سکه قیمت افزایش