به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۲/۱۶ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : ۱۴۹۵۰۶

آوازخوانی ایرج در نمایشگاه کتاب

گروه فرهنگي: نشست رونمایی کتاب «ایرج نابغه آواز ایران» در نمایشگاه کتاب تهران با آوازخوانی حسین خواجه‌امیری (ایرج) همراه شد.
به گزارش ایسنا بر اساس خبر رسیده، امیرعلا عدیلی، نویسنده کتاب «ایرج نابغه آواز ایران»، در این نشست گفت: این کتاب تحت نظارت استاد ایرج (حسین خواجه‌امیری) نگاشته شده است و جزء به جزء مراحل نگارش کتاب با تایید استاد ایرج بوده است. حتی این هنرمند، دست‌خطی را هم برای دست‌اندرکاران پروژه ارسال کرده که در صفحه‌ اول کتاب به چاپ رسیده است.او درباره‌ انتشار کتاب آنلاین «ایرج نابغه آواز ایران» اظهار کرد: این کتاب مروری بر زندگی و آثار ایرج است که شامل سه فصل است. در فصل اول به بررسی زندگی و کار، توانمندی‌ها، خاطره‌های او و همکاری ایرج با استادان موسیقی، همچنین مقاله‌هایی از فعالان و بزرگان موسیقی ایران درباره‌ ایرج پرداخته شده است.وی در ادامه گفت: فصل دوم این کتاب شامل گفت‌وگوهایی با ایرج، دوستان و نزدیکان وی، مثل احسان خواجه‌امیری، اکبر گلپایگانی و علی جهاندار است و در فصل سوم تحلیل آوازها و اجرای برنامه‌های رادیویی ایرج و فهرست‌نگاری از تصنیف‌ها، آوازها و همکاران او آورده شده است.اسماعیل آذر هم به تاریخ چندهزارساله‌ موسیقی ایران اشاره کرد که به گفته او، وقتی تاریخ را صحیح‌تر بنگریم متوجه خواهیم شد که دارای ریشه‌هایی متفاوت با موسیقی غربی و دارای اصالت منحصر به فردی است.او در ادامه‌ سخنان خود به مکتب‌های موسیقی ایرانی اشاره کرد که در دوران معاصر به اوج خود رسیده است.

آذر افزود: موسیقی ایرانی بعد از اسلام دارای چهار دوره بوده است که به نظر می‌رسد مهمترین آن در دوران معاصر مکتب اصفهان باشد که ایرج خواجه‌امیری استاد مسلم این مکتب محسوب می‌شود.
این استاد زبان و ادبیات فارسی گفت: معتقدم ایرج خواجه‌امیری استاد مسلم مکتب اصفهان است که خوانندگان موسیقی سنتی مثل استاد شجریان آرزو داشتند روزی مثل ایرج شوند.او اظهار کرد: مکتب اصفهان دارای فراز و فرودهای ناگهانی است که هر کسی نمی‌تواند در این مکتب آواز بخواند چراکه این مکتب روی تلفظ شعر بسیار تاکید دارد و هر خواننده در این مکتب برای شعرهایی که می‌خواند، اهمیت خاصی قائل است.در پایان این مراسم، آذر از ایرج خواجه‌امیری درخواست کرد برای حاضران در نشست قطعه‌ای را اجرا کند و حسین خواجه‌امیری (ایرج) آوازی را که به گفته‌ خود از پدرش آموخته بود، خواند.
کتاب «ایرج نابغه آواز ایران» شامل زندگی‌نامه، مصاحبه‌ها، متن و جزئیات و لیست اسامی هنرمندان حاضر در قطعات مختلف و همچنین آثار آوازی حسین خواجه‌امیری (ایرج) منتشر شده است.سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «نه به کتاب نخواندن» از تاریخ ۱۲ تا ۲۲ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) برپاست.