به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۵:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۲/۱۶ ساعت ۱۲:۲۱
کد مطلب : ۱۴۹۵۲۸

محمد حسنی مبارک 90 ساله شد+عکس

گروه بين‌الملل: خانواده«محمد حسنی‌مبارک» رئیس‌جمهور سابق مصر و سياست‌مدار بزرگي كه براي جلوگيري از خونريزي در كشورش از قدرت استعفا داد،در محل اقامتش در منطقه «مصر الجدیده» 90 سالگی اش را جشن گرفتند.
محمد حسنی مبارک 90 ساله شد+عکس
«عمر علاء» نوه حسنی مبارک و بازیکن عضو تیم نوجوانان الاهلی تصویری با حضور وی، پدرش و پدربزرگش را منتشر کرد. عمر درباره عکسی که در حساب شخصی اش در اینستاگرام منتشر کرد نوشت:«تولدت مبارک پدربزرگم». این در حالی است که هواداران مبارک نیز در زادگاه رئیس جمهور مخلوع مصر در منطقه «کفر المصیلحه» در استان «المنوفیه»را جشن گرفتند. محمد حسنی سید مبارک‎ در سال ۱۹۲۸ در کفر المصیلحه در استان المنوفیه مصر به دنیا آمد. وی پس از پایان تحصیلات متوسطه به دانشکده نظامی رفت و در سال 1949 با درجه ستوان دوم فارغ‌التحصیل شد. مبارک در سال 1950 به دانشکده نیروی هوایی رفت و تحصیلات تکمیلی خو را در آکادمی نظامی شوروی سابق گذراند.

وی پس از پیشرفت در نیروی هوایی مصر تا مقام نایب رئیس جمهور بالا رفت و پس از ترور انور سادات در ۶ اکتبر ۱۹۸۱ به ریاست‌جمهوری رسید. حسنی مبارک چهارمین رئیس‌جمهور مصر است و از جمله پست‌های مهم وی نخست‌وزیری این کشور است، همچنین وی در حزب دموکراتیک ملی فعالیت داشته است. طبق قانون سال ۱۹۷۱ مصر، مبارک تا ژانویه سال 2011 کنترل کامل کشور را بر عهده داشت و پیش از بهار عربي به عنوان رئیس جمهور این کشور از قدرتمندترین حاکمان منطقه به شمار می‌رفت.

در 11 فوریه سال 2011 و در پی اعتراضات مردم، «عمر سلیمان» معاون وی، اعلام کرد که حسنی مبارک از ریاست جمهوری مصر کناره ‌گیری و نیروهای مسلح را مامور اداره کشور کرد. حسنی مبارک و شماری از مسئولان وابسته به وی و نزدیکانش اوائل ژوئن 2012 به اتهام صدور دستور کشتن معترضان در حین ناآرامی‌های این کشور مجرم شناخته و به حبس ابد محکوم شد. وی پس از صدور این حکم، چندین بار دچار «بحران قلبی» شد و به بیمارستان زندان انتقال یافت. حسنی مبارک که در پی تظاهرات مردمی و وقوع ناآرامی های موسوم به بهار عربی در مصر در سال ۲۰۱۱ بازداشت و شش سال در بیمارستان نظامی زیر نظر بود بالاخره روز جمعه چهارم فروردین ماه سال 1396 آزاد شد.
برچسب ها: حسنی مبارک مصر