به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۲/۱۶ ساعت ۱۶:۰۷
کد مطلب : ۱۴۹۵۳۸

دانشجویانی که بوی "گل" می‌دهند

گروه جامعه: دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی گفت:شیوع اعتیاد دانشجویان در دانشگاه های کشور و در دانشگاه های این استان نگران کننده است.
دانشجویانی که بوی "گل" می‌دهند
به گزارش ایسنا، احمد ریواده، گفت: طبق شیوع شناسی و بررسی های انجام شده از دانشجویان دانشگاه بجنورد بیش از پنج درصد از دانشجویان این دانشگاه مواد مخدر استعمال می کنند.وی گفت: به منظور پیش‌گیری از اعتیاد دانشجویان تاکنون اقدامات فراوانی انجام شده است، برخی از این اقدامات بسیار موثر بوده و هم اکنون شیوع اعتیاد در دانشگاه ها رو به کاهش است.ریواده گفت: طبق برنامه ششم توسعه باید 40 درصد از جمعیت استان تحت پوشش اقدامات برنامه پیش گیرانه قرار گیرند، دانش آموزان و دانشجویان جمعیت هدف این برنامه خواهند بود.وی گفت: یکی از آسیب هایی جدی که دانشجویان این استان را تهدید می کند آن است که متاسفانه منازلی که به عنوان خانه دانشجویی اجاره می کنند در مناطق آسیب دیده است و در این محلات عرضه مواد مخدر و دسترسی به آن راحت تر است. بیشتر استعمال مواد مخدر در خانه‌های دانشجویی صورت می گیرد.
استرس و احساس ناامنی نسبت به شغل آینده مهمترین علل گرایش دانشجویان به مواد مخدر
دکتر کاوه حجت، رئیس مرکز تحقیقات اعتیاد و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی بیان کرد: متاسفانه هر زمان میزان استرس در میان افراد افزایش یابد برخی از افراد سعی می‌کنند تا به شیوه خود آن را کنترل کنند که یکی از این روش ها، استعمال مواد مخدر است. بالا رفتن میزان استرس و اضطراب یکی از عللی است که سبب شده تا گرایش مردم نسبت به استعمال مواد مخدر افزایش یابد.وی بیکاری، احساس ناامنی نسبت به شغل در آینده و بی انگیزگی نسبت به ادامه تحصیل را از دیگر علل گرایش دانشجویان به استعمال مواد مخدر بیان کرد.حجت افزود: ناآگاهی و احساس ناتوانی نسبت به حل آن مشکل و برون رفت از آن موجب شده تا راه دیگری جزء استعمال مواد مخدر به ذهن برخی از دانشجویان خطور نکند. از سوی دیگر پیشنهاد و تبلیغ مواد مخدر از سوی برخی از افراد موجب شده تا گرایش نسبت به استعمال این مواد به صورت گلوله های برف افزایش یابد. از سوی دیگر دسترسی مواد مخدر در حال حاضر بسیار راحت و همچنین قیمت آن نسبت به سایر کالاها کمتر است در نتیجه دانشجو دغدغه ای نسبت به فراهم کردن آن نخواهد داشت.این مقام مسئول با اشاره به اینکه هم اکنون مصرف حشیش(به نام گل) و سیگار رو به افزایش است، گفت: یک باور اشتباه در میان مردم وجود دارد و آن این است که این مواد به علت آنکه گیاهی هستند خطری را ایجاد نخواهد کرد و وابستگی جسمی را به وجود نخواهد آورد اما این باور اشتباه بوده و موجب اعتیاد افراد می شود.

استعمال مواد مخدر برای برخی از دانشجویان تنها گزینه رهایی است
دکتر برآبادی یکی دیگر از اساتید جامعه شناسی خراسان شمالی نیز اظهار کرد: استرس و اضطراب در دانشجویان تنها دلیل گرایش آن ها به مواد مخدر نیست چراکه خیلی از افراد دچار این مشکل هستند اما به سراغ آن نمی روند.وی در پاسخ به این سوال که می توان گفت عدم آشنایی آن ها با مواد مخدر از دلایل گرایش آن ها به این مواد است، افزود: به نظر بنده دانشجویان یک آشنایی کلی در خصوص مواد مخدر و مضرات آن دارند اما مشکل این است افرادی که به لحاظ روان شناختی حال خوبی ندارند به سوی استعمال این مواد پیش می روند.
وی گفت: متاسفانه برخی از دانشجویان که تحت فشارهایی همچون فشارهای درسی، دلتنگی خانواده و ... هستند تنها گزینه را استعمال مواد مخدر در نظر می گیرند.
برچسب ها: دانشجو مواد مخدر