به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۰:۱۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۲/۱۸ ساعت ۱۰:۲۲
کد مطلب : ۱۴۹۶۷۲

ساخت موسیقی حرکت کهکشان راه شیری

گروه علمي: یک ستاره‌شناس به نام "مارک هیر" با طراحی یک الگوریتم، داده‌های حرکت و چرخش کهکشان راه شیری را به نت موسیقی تبدیل کرده و آهنگ حرکت آن را منتشر کرده است.
ساخت موسیقی حرکت کهکشان راه شیری
به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، اخترشناسی به نام "مارک هیر"(Mark Heyer) به جای اینکه مثل دیگر همکارانش به دنبال گرفتن عکس‌های خارق‌العاده از کهکشان راه شیری باشد، تصمیم گرفت آن را در یک قالب هنری کاملا متفاوت نشان دهد.در حالی که اکثر اخترشناسان عاشق عکاسی از تصاویر منحصر به فرد و خیره‌کننده‌ای از کهکشان راه شیری هستند، "مارک" می‌خواست که این کهکشان را به یک روش منحصر به فرد توصیف کند.وی نشان داده است که کهکشان در شکل موسیقی چگونه حرکت می‌کند.البته نباید انتظار اثری نظیر آثار "ویوالدی" را داشت، زیرا موسیقی به سادگی از صداهای کهکشانی الهام گرفته نمی‌شود. اما این صداها، صداهای کهکشان است.
این استاد دانشگاه "ماساچوست آمرست"(Massachusetts Amherst)، الگوریتمی را ابداع کرد که داده‌ها را به یک سری از نت‌های موسیقی تبدیل می‌کرد.وی می‌گوید: این بیان موسیقی به شما امکان می‌دهد که حرکات کهکشان راه شیری را بشنوید. نت‌ها عمدتا نشان‌دهنده سرعت گاز در حال چرخش در مرکز کهکشان ما است."مارک" نت‌ها را به سه دسته گازهای اتمی، مولکولی و یونیزه که بین ستارگان کهکشان ما یافت می‌شوند، تقسیم‌بندی کرده است. وی سپس زمینه‌ها، تن‌ها و شمارش نت‌های مختلفی را به سرعت و طیف‌های هر فاز از گاز داد.

به عنوان مثال، گازهای اتمی صدای باس آکوستیک، گازهای مولکولی صدای ساز چوبی کوچک و پیانو و گازهای یونیزه هم نت‌های ساکسوفون گرفتند."مارک" می‌گوید: اخترشناسان تصاویر شگفت‌انگیزی از راه شیری شکار می‌کنند، اما آنها نهایتا تصویر یک لحظه از کهکشان و در نتیجه ایستا هستند. اما در حقیقت، ستارگان و گازهای بین‌ستاره‌ای دائما در حال حرکت در کهکشان هستند. در حالی که این حرکت در این تصاویر منتقل نمی‌شود.وی افزود: کهکشان راه شیری و جهان بسیار پویا هستند و قرار دادن این حرکت در موسیقی، یک راه برای بیان این عمل است. موسیقی ساخته شده توسط من در سبک بلوز و جاز درآمده است."مارک" اطلاعات مطالعات و مشاهدات 20 ساله تلسکوپ رادیویی را برای الگوریتم خود جمع آوری کرد. این ستاره‌شناس اظهار داشته است که او همیشه علاقه‌مند به موسیقی بوده است و این کار را مدت‌ها در نظر داشته است.وی گفت: من عاشق موسیقی هستم، بنابراین من این کار را برای سرگرمی انجام دادم. من این ایده را برای 25 سال در سر داشتم، اما هرگز روی آن کار نکردم، زیرا فکر می‌کردم مجبور به استخدام یک ارکستر برای شنیدن صدای کهکشان هستم.اما "مارک" فرصت خود را زمانی پیدا کرد که برادرش به او یک نرم‌افزار ترکیب نت موسیقی و تنظیم معرفی کرد. وی در نهایت با استفاده از الگوریتمی که طراحی کرده بود، توانست به هدف خود برسد.

او با "گرگ سالوسن"(Greg Salvesen) از دانشگاه "کالیفرنیا سانتا باربارا" همکاری کرد تا تصویر را هم به موسیقی‌اش بیافزاید که در ویدیوی انتهای خبر دیده می‌شود."مارک" گفت: من قطعا اولین ستاره‌شناسی نیستم که ایده موسیقی عناصر جهان را عملی کرده‌ام. یوهانس کپلر 400 سال پیش، هارمونی یا هماهنگی‌های جهان را در مدارهای بیضوی سیاره‌های اطراف خورشید توصیف کرد و نت‌های موسیقی را براساس سرعت مدار تعبیر کرد."مارک" می‌گوید آهنگ‌های وی تنها یک راه جالب برای همراه کردن عشق به فضا با عشق به موسیقی است و امیدوار است کارش راهی جدید برای مردم در مورد شناخت کهکشان‌های گسترده باشد.وی گفت: شما می‌توانید از آهنگ‌های من از لحاظ موسیقی لذت ببرید، اما اگر می‌خواهید به دنبال نجوم بروید، تنها برای شما یک ابزار کمک آموزشی خواهد بود. کار من یک راه جذاب و متفاوت برای درک موسیقی و نجوم باهم است.
برچسب ها: راه شیری کهکشان