به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۲/۱۸ ساعت ۱۰:۳۱
کد مطلب : ۱۴۹۶۸۶

دلار ۷ هزار تومانی برای قاچاقچی‌ها است!

گروه اقتصادي: یک فعال اقتصادی گفت: قاچاق‌چی‌ها و کسانی که می‌خواهند دارایی‌های خود یا پول‌های کثیف را منتقل کنند، آنها از گرانی دلار ناراحت هستند چون باید ارز گران تهیه کنند.
یحیی آل اسحال درباره آشفته بازار ارز طی روزهای اخیر درباره «من‌درآوردی» خواندن تعیین 4200 تومان برای قیمت هر دلار که از سوی برخی منتقدان مطرح می شود، گفت: من هنوز بر واقعی بودن رقم 4200 تومان برای هر دلار تأکید دارم. نیاز سالانه کشور به ارز برای واردات مواد اولیه و کالاهای واسطه ای و اقلام اساسی 50 میلیارد دلار بیشتر نیست. بقیه موارد نیز مثل ارز دانشجویی، درمان مریض و سفر حداکثر 15 تا 20 میلیارد دلار می شود پس با مجموع آن دو رقم می توان نتیجه گرفت که 65 تا 70 میلیارد دلار هر سال ما هزینه ارزی واقعی داریم.وی افزود: آقای جهانگیری ذخایر ارزی کشور را 150 میلیارد دلار اعلام کرد، بانک جهانی نیز می گوید ایران 109 میلیارد دلار سرمایه خارج از کشور خود دارد، پس اگر ما یک سال هیچ درآمد ارزی هم نداشته باشیم بیشتر از نیازهای واقعی ارز در اختیارمان است. ضمن آنکه از محل فروش نفت و صادرات غیرنفتی نیز همچنان درآمد ارزی کسب خواهیم کرد که پیش بینی می شود تا پایان سال 97 ذخیره ارزی کشور به 200 میلیارد دلار افزایش یابد که معادل 2.5 برابر نیاز واقعی سالانه کشور به ارز است.
اهم اظهارات آل اسحاق به شرح زیر است:
* دولت هیچ مشکلی برای تأمین منابع ارزی ندارد، البته قدرت مانور کم است چون این منابع ارزی متمرکز نیست مقداری در چین، بخشی در هند و قسمتی در سایر کشورهای دیگر قرار دارد. حالا باید این منابع مناسب اداره شوند.در حوزه تقاضا یکسری موارد واقعی نیستند، مثلا تقاضای ارز برای سوداگری، خرید کالای قاچاق و مواد مخدر از خارج و وارد کردن آنها به کشور و بردن سرمایه به سایر کشورها برای خرید آپارتمان از جمله این موارد هستند. دولت وظیفه ندارد برای این نوع مصارف دلار ارزان تهیه و عرضه کند.
* برخی با اهداف سوداگری و سوءاستفاده از مابه التفاوت ارز رسمی 4200 تومان با ارز غیررسمی 6 تا 7 هزار تومان در نظر داشتند که یک شبه میلیاردها تومان سرمایه کسب کنند، در ثانی حداقل 2 میلیارد دلار کالا در سال به کشور قاچاق می شود، ثالثا به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس 30 میلیارد دلار سرمایه ظرف نیمه دوم سال 96 از کشور خارج شد. تا پیش از طراحی سیستم جدید عرضه، سوداگران، قاچاقیان و خارج کنندگان سرمایه از کشور نیاز دلاری خود را با قیمت پایین از ارز دولتی تأمین می کردند اما الان دیگر چنین امکانی ندارند.
*{درباره چرایی عرضه نشدن ارز رسمی 4200 برای مصارف واقعی}: دولت بدون بدسلیقگی تخصیص ارزهای مربوط به مسافری، دانشجو و درمان مریض را باید تسریع کند تا جلوی فضای روانی را بگیرد.
*{درباره گرانی ارز غیررسمی در سلیمانیه عراق و میدان فردوسی تهران تا 7 هزار تومان}: قاچاق‌چی‌ها و کسانی که می خواهند دارایی های خود یا پول های کثیف را منتقل کنند، آنها از این گرانی ناراحت هستند چون باید ارز گران تهیه کنند. در واقع عده ای منافع شان در خطر افتاده و دیگر نمی توانند یک شبه میلیاردها تومان به جیب بزنند. آنها می ترسند این سیستم جدید عرضه ارز جا بیفتد و منافع شان از دست برود بنابراین این مشکل آنهاست می توانند چنین اقداماتی را انجام ندهند.
* همه با هم باید دست به دست دهیم تا این سیستم جدید عرضه ارز جا بیفتد و تهدیدات ترامپ بی اثر شود. وقتی دولت صریح و محکم می گوید ارز لازم برای تهیه مصارف واقعی اعم از واردات، درمان مریض، سفر و هزینه تحصیل دانشجویی را در اختیار دارد و تأمین می کند چرا باید در این مسئله تردید و تشکیک ایجاد کرد. ایجاد تردید نتیجه اش این می شود که مانند گذشته محدودیتی در عرضه ارز نگذارند و ضمن کاهش ارزش پول ملی، قاچاق چی ها هم بیایند از همین بازار نیاز خود را ارزان تأمین کنند.
برچسب ها: دلار بازار ارز