کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

واکنش‌ها به پیام ترامپ برای اعلام تصمیم درباره برجام

18 ارديبهشت 1397 ساعت 11:40


گروه بين‌الملل: در حالی که قرار بود رئيس جمهوری ایالات متحده آمریکا ۱۲ مه / ۲۲ اردیبهشت نظر خود را درباره توافق هسته‌ای با ایران اعلام کند، پیام دونالد ترامپ مبنی بر این که تصمیم خود در مورد برجام را سه‌شنبه اعلام می‌کند، شگفتی همگان را برانگیخت. او دوشنبه شب در حساب شخصی خود در توییتر نوشت که سه شنبه ساعت ۱۴ به وقت واشنگتن / ۲۲:۳۰ به وقت تهران نظرش درباره برجام را اعلام خواهد کرد.

در تهران علی لاریجانی نخستین مقام ایرانی بود که در این خصوص واکنش نشان داد. رئيس مجلس ایران صبح سه شنبه در جلسه علنی با اشاره به موفقیت‌های حزب‌الله لبنان در انتخابات پارلمانی در آن کشور به ترامپ یادآورد شد که این نتایج حاصل سیاست‌های سالهای گذشته آمریکا در منطقه بوده است. رئيس‌ مجلس همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش به رئیس جمهور آمریکا هم هشدار داد و گفت: «آقای ترامپ! نتیجه رذالت‌های امنیتی آمریکا و صهیونیست‌ها در کمک به تروریست‌ها در سال‌های گذشته را در آراء ملت رشید لبنان ملاحظه کنید و تردید نکنید که بی‌تعهدی در مساله هسته‌ای هم نتیجه مشابهی خواهد داشت.»
 
واکنش‌ها البته ابعاد جهانی‌تری هم داشت. بنیامین نتانیاهو که در قبرس به سر می‌برد و قرار بود پس از آن راهی روسیه شود، سفر خود را تعویق انداخت. روزنامه هاآرتص در حساب توییتری خود نوشت که نخست وزیر اسرائيل سفر خود را نیمه کاره رها کرده و به تل‌آویو باز خواهد گشت. مشاور سیاست خارجی فدریکا موگرینی از شخصیت‌های اروپایی بود که واکنش تندی نسبت به تصمیم ترامپ از خود نشان داد. خانم ناتالی توچی دوشنبه شب ۷ مه / ۱۷ اردیبهشت در صفحه توییتر خود نوشت: «شاید و تنها شاید، اروپا نباید این چنین توجه زیادی به خودشیفته بزرگ [دونالد ترامپ] نشان دهد و تمرکز خود را روی نحوه حفظ برجام بدون حضور آمریکا بگذارد.»

از سوی دیگر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم از اظهارات و رفتارهای رودی جولیانی عضو تیم حقوقی ترامپ برائت جویی کرد. خانم هدر ناوئرت  در واکنش به پاره کردن نمادین برجام از سوی جولیانی شهردار پیشین نیویورک اعلام کرد: «این اظهارات بیانگر موضع رسمی دولت آمریکا در حوزه سیاست خارجی نیست.»

۱۲ سناتور ارشد دمکرات آمریکا هم ساعاتی پس از توییت جنجالی رئيس جمهوری آمریکا، روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت در نامه‌ای به دونالد ترامپ، هشدار دادند که خروج یک‌جانبه از توافق هسته‌ای با ایران یک «اشتباه بزرگ راهبردی» است. رئيس جمهوری آمریکا طبق توافق هسته‌ای ژوئیه ۲۰۱۵، موظف است هر سه ماه یکبار تعلیق تحریم‌های ایران از سوی آمریکا را امضا کند. اما دونالد ترامپ سه ماه قبل اعلام کرد که این آخرین باری خواهد بود که چنین کرده و در موعد بعدی ۱۲ مه حاضر نخواهد شد یک بار دیگر این تعلیق را امضا کند.


کد مطلب: 149695

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/149695/واکنش-ها-پیام-ترامپ-اعلام-تصمیم-درباره-برجام

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir