به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۲/۱۹ ساعت ۲۱:۲۲
کد مطلب : ۱۴۹۸۲۵

اروپا: تحریم‌های ایران را بر نمی‌گردانیم

گروه بين‌الملل: یک روز بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران، اتحادیه اروپا به ایران اطمینان داده است که اگر به برجام پایبند باشد، این اتحادیه تحریم‌های هسته‌ای خود علیه تهران را برنمی‌گرداند.
اروپا: تحریم‌های ایران را بر نمی‌گردانیم
در این بیانیه آمده است: "تا زمانی که ایران به اجرای تعهدات هسته‌ای خود ادامه دهد، اتحادیه اروپا به تعهداتش برای اجرای کامل و موثر توافق هسته‌ای پایبند خواهد بود." ۲۸ عضو اتحادیه اروپا در این بیانیه مشترک اعلام کردند: "رفع تحریم‌های هسته‌ای بخش اساسی از برجام است و اتحادیه اروپا بر پایبندی خود برای تضمین ادامه این روند تاکید می‌کند." اتحادیه اروپا با ابراز "تاسف عمیق" از تصمیم ترامپ برای خروج از برجام، این توافق را حاصل ۱۲ سال دیپلماسی خوانده و گفته که کار خود را تا الان انجام داده است.
این اتحادیه از عزم خود برای حفظ  توافق هسته ای با همکاری با جامعه جهانی خبر داده است.
 
آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان روز چهارشنبه ضمن ابراز تاسف از تصمیم رئیس جمهوری آمریکا برای خروج از توافق هسته ای 1+5 با ایران، با بیان اینکه تهران به این توافق پایبند بوده است تاکید کرد که اروپا تمام تلاش خود را برای حفظ برجام خواهد کرد. مرکل در واکنش به اقدام دونالد ترامپ رئیس‌ جمهوری آمریکا برای خروج از برجام اعلام کرد: ما هر کاری که در توان داشته باشیم انجام می‌دهیم تا توافق هسته‌ای با ایران حفظ شود. وی ضمن ابراز تاسف از اقدام آمریکا تاکید کرد که ایران تاکنون به توافق هسته‌ای پایبند بوده است.

مرکل سه شنبه نیز در بیانیه مشترکی با امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه و ترزا می نخست وزیر انگلیس بر تعهد این کشورها به برجام تاکید کردند وگفتند: این توافق برای امنیت مشترک ما مهم باقی می ماند. سران سه کشور اروپایی از آمریکا خواستند که تضمین کند که ساختارهای توافق هسته ای دست نخورده باقی خواهند ماند. پیش از این نیز 'هایکو ماس' وزیر امور خارجه آلمان تاکید کرد که با وجود تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای خارج شدن از توافق هسته ای با ایران(برجام)، این توافق همچنان زنده است. وی گفت:توافق هسته ای با ایران موجب افزایش امنیت در خاورمیانه و کل جهان می شود و ما برای حفظ این توافق مهم تلاش خواهیم کرد .

«ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس هم طی اظهاراتی در مجلس عوام با تاکید بر اهمیت برجام تصریح کرد که لندن همچنان معتقد است این توافق بایستی حفظ شود.  «می» این مطلب را در پاسخ به سؤالی یکی از نمایندگان مجلس بیان داشت، که پرسید: ترامپ با خروج از برجام پیشرفت‌های صورت گرفته را در جهت عادی‌سازی روابط با ایران تحت‌الشعاع قرار داده است. آیا نخست‌وزیر می‌تواند اعلام کند که در گفت‌وگوی تلفنی شنبه گذشته خود با ترامپ قویاً پیامدهای چنین تصمیمی را به وی یادآوری کرده است؟ «می» افزود که در نوبت‌های مختلفی که با رئیس‌جمهوری آمریکا گفت‌وگو کرده، به‌طور روشن اعلام کرده است که لندن معتقد است برجام بایستی زنده بماند. 'این نگاهی است که آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه در آن اشتراک نظر دارند'

وی ادامه داد: این مساله را در بیانیه مشترکی که شب گذشته منتشر اعلام کردیم. ما قبول داریم که مسائل دیگری درباره رفتار ایران وجود دارد که بایستی به آن رسیدگی شود و در این رابطه با همکاری متحدان اروپایی و دیگر طرف‌های برجام تلاش می‌کنیم تا به این نگرانی‌ها پاسخ داده شود. نخست‌وزیر انگلیس افزود: این کشور در جهت حفظ توافق هسته‌ای ایران با تمام سطوح دولت آمریکا و از طرق مختلف رایزنی کرده است. وی تصریح کرد: ما همچنان معتقدیم که توافق هسته‌ای ایران گامی مهم در جهت حفظ امنیت جهان به شمار می‌رود.