کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آژانس بین المللی انرژی اتمی:

ایران به تعهدات هسته ای پایبند بوده است

19 ارديبهشت 1397 ساعت 21:31

گروه بين‌الملل: آژانس بین المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه باردیگر تایید کرد که ایران به تعهداتش در چارچوب توافقنامه هسته ای با قدرت های جهانی پایبند بوده است.


یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس تخصصی سازمان ملل متحد در زمینه انرژی هسته ای در بیانیه ای ضمن تاکید بر اینکه «ایران تحت معتبرترین رژیم راستی آزمایی هسته ای جهان قرار دارد» خاطرنشان کرد: «توافقنامه سال ۲۰۱۵ مبنای پیشرفتی بسیار مهم در زمینه این راستی آزمایی بوده است.» آمانو در ادامه تاکید کرد که آژانس بین المللی انرژی اتمی کوچکترین جزئیات مربوط به توافقنامه هسته ای با ایران را از نزدیک دنبال می کند.تاکید مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی بر پایبندی ایران به تعهدات هسته ای در حالی صورت می گیرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه در سخنانی به صورت رسمی خروج کشورش از برجام را اعلام کرد. آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش از این نیز شکست و یا به نتیجه نرسیدن توافق هسته ای ایران را «زیانی بزرگ» برای چندجانبه گرایی توصیف کرد.


رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا که پیشتر وعده داده بود پس از به قدرت رسیدن برجام را پاره خواهد کرد چند روز مانده تا آخرین موعد تایید تعلیق تحریم های ایران، برغم مخالفت متحدان اروپایی به قول خود عمل کرد و از بازگشت تحریم ها در بالاترین سطح خود خبر داد. ترامپ در سخنان خود همچنین تاکید کرد که آمریکا قصد دارد علاوه بر این تحریم‌ها، مجازاتهای اقتصادی سنگینی را علیه ایران وضع کند و چنانچه شرکتهای بین‌المللی این تحریم‌ها را نقض کنند با تنبیهات سخت آمریکا مواجه خواهند شد.

ایالات متحده آمریکا در حالی برجام را برای نظارت بر فعالیت های هسته ای ایران ناکارآمد قلمداد می کند که به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، بازرسان این سازمان تا کنون در مجموع سه هزار روز فعالیت تحقیقاتی و نظارتی در ایران انجام داده اند. آژانس همچنین تاکید کرده است که بیش از دو هزار مهر و موم غیر قابل بازگشایی بر روی بسیاری از تجهیزات و ادوات هسته ای ایران نصب شده و روزانه بیش از صدها هزار تصویر از اماکن و تاسیسات تحت کنترل دوربین های فوق پیشرفته این نهاد مورد رصد قرار می گیرد. به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی شمار عکس ها و تصاویر گرفته شده توسط دوربین های مدار بسته از سال ۲۰۱۳ به بعد دوبرابر شده است.


کد مطلب: 149827

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/149827/ایران-تعهدات-هسته-پایبند-بوده

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir