به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۵:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۲/۲۰ ساعت ۱۱:۲۳
کد مطلب : ۱۴۹۸۳۸

غروی: برجام تصمیم نظام بود نه دولت یا ظریف

گروه سیاسی: یک عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به خروج امریکا از برجام تاکید کرد: «تعارف نداریم؛ برجام با نظر مقامات عالی کشور انجام شد. اینطور نیست که تصمیم موردی بوده و دولت یا وزیر امور خارجه به تنهایی این تصمیم را گرفته باشند. برجام قدم به قدم با نظر مقامات عالی انجام گرفت و به نظر من ظرفیت خوبی هم بود ولی اینکه خوب عمل شد یا نه بحث دیگری است.»
غروی: برجام تصمیم نظام بود نه دولت یا ظریف
سیدمحمد غروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یا دست‌مریزاد گفتن به تیم مذاکره‌کننده دولت حسن روحانی تاکید کرد: همین که دشمنی مانند آمریکا داریم برایمان کافی است؛ خودمان دیگر به جان یکدیگر نیفتیم.او  گفت: «قراداد برجام نه آنطور که برخی تلقی می‌کردند فتح‌الفتوح بود و از آن طرف هم نه‌تنها برخلاف مصالح ملی نبود بلکه می‌توانست ظرفیتی باشد که مشکلات سیاسی و غیرسیاسی کشور تا حدی کاهش یابد. البته این بدان معنا نبود که مشکلات کشور به برجام گره خورده باشد ولی برخی از مشکلات سیاسی، بین‌المللی و اقتصادی می‌توانست تحت‌تاثیر برجام رفع شود. اینکه از این ظرفیت استفاده شد یا نه بحث دیگری است و فضای دیگری را می‌طلبد اما در هر صورت برجام قراردادی بود که هم با دقت لازم پیش رفت و هم آثار مثبتی از نظر بین‌المللی برای ما داشت.»

غروی افزود: «از آغاز، آمریکا به خصوص بعد از آمدن ترامپ کارشکنی‌های جدی‌تری در روند پیشرفت برجام صورت داد که گاه با حقوق برجام اصلا سازگار نبود تا اینکه ترامپ اعلام کرد از برجام خارج می‌شود و بالاخره دیشب بعد از فرصت چند ماهه از این معاهده خارج شد.»او با تاکید بر اینکه «خروج آمریکا از برجام پیامدهایی برای این کشور خواهد داشت»‌ گفت: «اینکه آمریکا قراردادی بین‌‌المللی را به این راحتی نقض کند و از آن بیرون بیاید آثار مناسبی برای آنان نخواهد داشت و اثبات می‌کند که نمی‌شود به آنان اعتماد کرد. هرچند از دشمنی مثل آمریکا انتظاری بیش از این نبود ولی تصور بر این بود اینها در عین اینکه دشمن هستند عاقلانه حرکت کنند اما این کار، کار عاقلانه و حکیمانه‌ای نبود و آثار منفی آن برای آمریکا کم‌کم خود را نشان می‌دهد.»

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه «برجام قراردادی بین‌‌المللی و آمریکا تنها یک طرف آن بود» گفت: «برجام چند طرف دیگر از جمله انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه هم دارد. بنابراین باید دید این کشورها چطور با برجام برخورد می‌کنند، آیا خودشان تحت‌تاثیر آمریکا قرار می‌گیرند و در نتیجه برجام بی‌خاصیت خواهد شد یا نه تحت‌تاثیر آمریکا قرار نخواهند گرفت.»غروی اضافه کرد: «قطعا مسئولان با رایزنی‌های خود این مساله را روشن خواهند کرد. ولی چیزی که ما باید به آن توجه داشته باشیم همان است که مقام معظم رهبری روی آن تاکید داشتند. ما باید شرایطی را برای کشور از نظر اقتصادی و غیره به وجود بیاوریم که وابسته به چنین قراردادهایی نباشیم که اینها بتوانند از این متغییرها استفاده کنند و به ما ضربه وارد کنند.

او ادامه داد: به عبارت دیگر راهکار همان اقتصاد مقاومتی است و امسال هم سال حمایت از کالای داخلی نامگذاری شده است که باید به آن توجه شود. نباید چنین وضعیتی پیش بیاید ولی الان که با این مساله مواجه شدیم باید با ظرافت با آن برخورد کنیم، نباید هیجان زده شویم و تصمیمی بگیریم که برخلاف مصالح کشور باشد. بالاخره مسئولان جوانب امر را می‌سنجند و اگر لازم باشد ایران هم از برجام خارج می‌شود اما اگر طرف‌های دیگر به آن پایبند باشند و کاری کنند که منافع ایران تامین شود خروج آمریکا از برجام اهمیت نخواهد داشت.»او اظهارامیدواری کرد مسئولان با وحدت و اتحاد تصمیماتی بگیرند که مصالح کلی کشور، نظام و مردم تامین شود.این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین در واکنش به حملات داخلی به دولت به بهانه خروج آمریکا از برجام واکنش نشان داد و گفت: «دشمن خارجی مثل آمریکا برای ما کافیست، دیگر خودمان به جان یکدیگر نیفتیم.»

غروی تاکید کرد: «تعارف نداریم؛ برجام با نظر مقامات عالی کشور انجام شد. اینطور نیست که تصمیم موردی بوده و دولت یا وزیر امور خارجه به تنهایی این تصمیم را گرفته باشند. برجام قدم به قدم با نظر مقامات عالی انجام گرفت و به نظر من ظرفیت خوبی هم بود ولی اینکه خوب عمل شد یا نه بحث دیگری است.»او افزود: «برجام ولی کار بسیار ارزشمندی بود و همان زمان و الان هم باید به تیم مذاکره‌کننده دست‌مریزاد گفت. اینطور نبود که برجام به نفع طرف‌های مقابل و دشمن باشد و ما در آن ضرر کرده باشیم؛ خیر چنین نبود. شاهد این ادعا هم این است که آمریکا الان آن را نقض کرد تا به کشور لطمه بزند.»غروی تاکید کرد: «اینطور نباشد اکنون به جای اینکه به دشمن حمله کنیم به کسانی که خدمت کرده‌اند حمله کنیم. مقام معظم رهبری هم چندین بار تاکید داشتند که ما احیانا به جای اینکه دشمن را مورد انتقاد قرار دهیم خودی‌ها را مورد انتقاد قرار ندهیم. ما باید با وحدت و اتحاد به تصمیمی برسیم که انشالله مصالح کلی نظام تامین شود.»
مرجع : اعتمادآنلاین
برچسب ها: دلواپسان برجام