به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۰۹:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۲/۲۱ ساعت ۱۰:۲۹
کد مطلب : ۱۴۹۹۰۱

حذفِ فروش، بزرگ‌ترین ضربه به ناشران است

گروه فرهنگ و هنر: پرویز بیگی حبیب‌آبادی حذف فروش از نمایشگاه کتاب را بزرگ‌ترین ضربه به ناشران می‌داند و می‌گوید: اگر این اتفاق بیفتد صنعت نشر به دست چند گروه می‌افتد و این بزرگ‌ترین ضربه به ناشران در حال توسعه است.
حذفِ فروش، بزرگ‌ترین ضربه به ناشران است
این شاعر و ناشر درباره ارزیابی‌اش از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اظهار کرد:‌ ما سی‌ویکمین نمایشگاه کتاب را برگزار می‌کنیم و این بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی است که در جهان اتفاق می‌افتد؛ نه در ایران و نه در خاورمیانه بلکه در جهان. این هم به خاطر استقبالی است که مخاطب از آن دارد و اکثر ناشران حتی در حوزه‌های بین‌الملل در این رویداد شرکت می‌کنند.او سپس افزود: بهترین مکانی که برای نمایشگاه کتاب داریم مصلا است. من از وزیر ارشاد تشکر می‌کنم که باز هم مصلا را به نمایشگاه اختصاص داد. شهر آفتاب آمادگی برگزاری نمایشگاه را ندارد. به نظر من شهر آفتاب شهری است که آسمانش ابری است.بیگی درباره این‌ ایده که نمایشگاه کتاب محلی برای نمایش کتاب باشد نه فروش آن بیان کرد: این موضوع بزرگ‌ترین ضربه را به ناشران به‌ویژه ناشرانی که در حال رشد هستند، می‌زند.

او گفت: اگر این اتفاق بیفتد صنعت نشر کشورمان به دست چند گروه خواهد افتاد و ناشران آسیب فراوانی در این حوزه خواهند دید، زیرا نمایشگاه تنها فرصتی است که ناشرانی که فاقد فروشگاه هستند بتوانند کتاب‌های خود را در معرض فروش قرار بدهند و با مخاطب خود ارتباط داشته باشند. آن‌ها با توجه به فروشی که دارند می‌توانند بخشی از هزینه‌های نشر را تأمین کنند.او در ادامه درباره این‌که برخی معتقدند  فروش کتاب در نمایشگاه به کتاب‌فروشی‌ها آسیب می‌زند، اظهار کرد: من به عنوان یک ناشر و بنا به آماری که دارم می‌گویم هرگز این‌گونه نیست. کتابی که در نمایشگاه فروش می‌رود خیلی کمتر از کتابی است که در کل سال به فروش می‌رسد و نمایشگاه کتاب هیچ‌گونه آسیبی به کتاب‌فروشی‌ها نمی‌زند. البته باید فروشنده کتاب یک فروشنده‌ حرفه‌ای باشد، باید بتواند هم کتاب پنج‌هزار تومانی بفروشد و هم کتاب ۱۰۰ هزار تومانی.این ناشر ادامه داد:‌ یک کتاب‌فروش نمی‌تواند در شهر خود بنشیند و با کسی ارتباط نداشته باشد. یک کتاب‌فروش باید با شاعران، نویسنده‌ها و توزیع‌کننده‌ها در ارتباط باشد و تبلیغات گسترده‌ای برای کتاب انجام دهد. اگر این اتفاق بیفتد کتاب‌فروشی‌ها آسیب نخواهند دید. در واقع همه این مسائل به برنامه‌ریزی دقیق و سنجیده کتاب‌فروشان برمی‌گردد.  

بیگی حبیب‌آبادی درباره وضعیت شعر امروز ما نیز اظهار کرد: ما در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که کثرت شعر داریم، اما از هر ۱۰۰ کتابی که منتشر می‌شود ۷۰ کتاب ارزش خواندن ندارد، ۲۰ کتاب ارزش تأمل و خواندن دارد و فقط ۱۰ کتاب ارزش خواندن و نقد و حتی چندبارخوانی دارد. ما در بازار کتاب‌هایی داریم که ارزش ادبی ندارند و حتی معیارهای شعر در آن‌ها رعایت نمی‌شود.این شاعر در پایان خاطرنشان کرد: مخاطبان دنبال شعری هستند که در ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه‌شان به صورت مستقیم و غیرمستقیم تأثیر بگذارد. اگر این اتفاق‌ها بیفتد ما با مخاطب گسترده‌ای روبه‌رو خواهیم بود. مخاطب شعر ما هرگز کم نشده بلکه بیشتر هم شده است. اما مخاطب دنبال کتابی است که دارای ارزش ادبی باشد. ناشران بسیاری هستند که کتاب‌های ضعیف چاپ می‌کنند و سازوکاری هم برای جلوگیری از این موضوع نیست؛ به همین دلیل مخاطب ما دچار سردرگمی عمیق شده است.سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۲۲ اردیبهشت در مصلا برپاست.
مرجع : ایسنا