به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۰۴ ساعت ۱۴:۴۱
کد مطلب : ۱۴۹۹۲
نخستین واکنش بشار اسد به تهدید‌ها

احتمال حمله به سوریه بدون اجماع در سازمان ملل

گروه بين‌الملل: وزیر امور خارجه انگلیس از احتمال پاسخ به سوریه در رابطه با حوادث حومه دمشق، بدون اجماع در سازمان ملل خبر داد.
احتمال حمله به سوریه بدون اجماع در سازمان ملل
به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس در این باره گفت: ممکن است پاسخ به استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه بدون رسیدن به اجماع در سازمان ملل باشد. وی ادامه داد: شورای امنیت به مسئولیت‌هایش در قبال بحران سوریه عمل نکرده و امکان دارد که منتظر تصمیم‌گیری سازمان ملل برای پاسخ به وقایع پیش‌آمده در حومه دمشق نشویم.

نشست ۱۰ کشور برای حمله نظامی به سوریه

از سوي ديگر، یک منبع اردنی از نشست پشت درب های بسته فرماندهان ۱۰ کشور در امان درباره سوریه خبر داد.
پایگاه الیوم السابع به نقل از یک منبع اردنی اعلام کرد: نشست پشت درب های بسته فرماندهان ارشد نظامی ده کشور عربی و اروپایی و آمریکایی برای بررسی سناریوی حمله نظامی به اهداف استراتژیک نظام سوریه از شب گذشته در امان پایتخت اردن شروع شده است.

این منبع که خواست نامش فاش نشود افزود: فرماندهان ارشد نظامی آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، کانادا، ایتالیا، ترکیه، عربستان سعودی ،قطر و اردن در این نشست حضور دارند و این نشست سناریوهای حمله به اهدافی در سوریه و واکنش احتمالی ایران را به این حمله بررسی مي‌کند. منبع مذکور بیان کرد: اردن درباره مورد حمله قرار گرفتن از سوی سوریه و ایران در صورت استفاده از اراضی از سوی غربی‌ها به شدت نگران است. مسئولان اردنی نگران واکنش ایران به حمله به نظام سوریه هستند. این منبع افزود: در این نشست سناریوهای نابودی گروه های افراطی وابسته به القاعده در سوریه در صورتی که حمله نظامی به نظام سوریه موفقیت آمیز باشد نیز بررسی مي‌شود. مشخص نیست که این نشست کی به پایان خواهد رسید.

در همين حال، بشار اسد در نخستین واکنش خود به تهدید‌های اخیر آمریکا درباره حمله احتمالی به سوریه متعاقب حملات شیمیایی چهارشنبه گذشته به منطقه الغوطه در حومه دمشق، در مصاحبه با یک روزنامه روسی با رد اتهام انجام حمله شیمیایی از سوی ارتش سوریه، گفت که اگر آمریکا به سوریه حمله کند ، قطعا شکست خواهد خورد. اسد در مصاحبه با روزنامه "ایزوستیا" چاپ مسکو با رد اتهامات آمریکا و برخی کشورهای غربی مبنی بر حمله شیمیایی به حومه دمشق، طرح این ادعا را توهین به "عقل سلیم" انسانی دانست و گفت: رهبران کشورهای غربی باید از مداخله در امور دیگر کشورها دست بردارند. اگر کسی رویای تبدیل سوریه به یک کشور دست نشانده و فرمان پذیر را در سر مي‌پروراند باید بگویم که در این نیت خود موفق نخواهد شد. اسد با اشاره به تهدیدات روزهای اخیر آمریکا مبنی بر بررسی گزینه های مداخله نظامی در سوریه گفت: اگر آمریکا به سوریه حمله کند همان طور که از جنگ ویتنام به بعد در همه جنگ هایش شکست خورده، شکست سختی خواهد خورد.