به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۳:۲۵
 
۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۲/۲۱ ساعت ۱۵:۱۳
کد مطلب : ۱۴۹۹۲۷

استان‌سازی به سبک اصول گرایان!

علی میرزامحمدی (جامعه شناس)
در خبرها  به نقل از نقوی حسینی (نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی) ،  طرح تشکیل "استان ۱۵ خرداد" شامل شهرهای ورامین، پیشوار و قرچک در دستور کار قرار گرفته است. در پیشنهاد این طرح دو نکته قابل تامل است:

الف- به نظر می‌رسد برخی نمایندگان مجلس به جای پیگیری مسایل کلیدی کشور، انرژی خود را مصروف مسایلی می‌کنند که  حیات سیاسی آنها را در قالب افزایش شانس برگزیده شدن مجدد از حوزه انتخابی خود تداوم ببخشد. پیشگام اصلی طرح، آقای سید حسین نقوی حسینی نماینده اصولگرای حوزه انتخابیه ورامین، قرچک و پیشوا در مجلس شورای اسلامی است.
او به عنوان نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، عضو فراکسیون رهروان ولایت، و به ویژه رئیس مجمع نمایندگان شهرستان‌های استان تهران این توان را دارد که در طرح پیشنهادی، پشتیبانی جمع قابل توجهی از نمایندگان را جلب نماید. حتی در صورت عدم تصویب این طرح، او به واسطه مانور تبلیغاتی گسترده در شهرهای تابعه استان تهران می‌تواند محبوبیت خود را در حوزه انتخابی خود افزایش دهد. این مساله در آستانه نزدیک شدن به انتخابات سال 98، برای جناح اصول گرای مجلس  اهمیتی کلیدی دارد و بر این اساس به احتمال، بخشی از جناح اصول گرا از طرح پیشنهادی به رغم بر آورده نشدن نیازهای واقعی کشور حمایت خواهند نمود. در مقابل به احتمال، دولت از مخالفان اصلی این طرح خواهد بود. همین مخالفت در حوزه شهرهای استان پیشنهادی، به زیان جناح اصلاح طلب تمام خواهد شد و جایگاه انها را در انتخابات آینده مجلس تضعیف خواهد نمود.

ب- نکته قابل توجه دیگر، بدعت در  انتخاب نام برای استان پیشنهادی است. پس از سودای تشکیل کشور قم اینبار نوبت به پروژه "استان‌سازی ارزشی" رسیده است! هرچند استفاده از نام یک مناسبت تاریخی برای نامگذاری نهادهای کشور متداول بوده است؛ اما استفاده از آن برای نام یک استان در نوع خود بدعتی جدید است که نقوی حسینی و یاران او مبتکر آن هستند.

نگاهی به بازتاب این خبر در فضای مجازی نشان می‌دهد که عده قابل توجهی از کاربران در شهرهای مختلف با این طرح به عنوان سوژه شوخی و طنز برخورد نموده اند. آنها در این قالب خواستار تبدیل شهرهای زادگاه خود به عنوان استانی جدید شده‌اند و اسامی به سبک و سیاق  نقوی حسینی برای آنها انتخاب کرده اند!
لازم بود پیشنهاد دهندگان  فارغ از هر نیت سیاسی و ابزاری به تبعات منفی مطرح نمودن آن در میان افکار عمومی نیز می‌اندیشیدند. آنها  با بینش و ادبیات اصولگرایانه، نباید حرکت تاریخی مردم ایران در قیام 

15 خرداد را به جغرافیای خاصی محدود کنند؛ چراکه  انتخاب نام‌‌هایی از این دست می‌تواند هویت وحدت بخش نمادهای انقلابی را مخدوش کند. از طرف دیگر در شرایطی که در دیگر استانهای محروم، پیشنهاد تاسیس استانهای جدید به دلایل مختلف، مسکوت مانده است طرح پیشنهاد تاسیس استانی دیگر در محدوده تهران جز دامن زدن به شائبه تبعیض جغرافیایی، نتایج ثمربخش چندانی نمی‌تواند به همراه داشته باشد.