به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۲/۲۲ ساعت ۱۱:۲۶
کد مطلب : ۱۴۹۹۹۵

عراقي‌ها امروز به پاي صندوق راي مي روند

عراقي‌ها امروز به پاي صندوق راي مي روند
گروه بين‌الملل: عراقي‌ها امروز شنبه دوازدهم ماه مه 329 نماينده خود را انتخاب مي کنند. در پايان اين انتخابات که ترکيبي از تناسبي و سهميه‌بندي است، فهرست‌هاي پيروز بايد براي تشکيل دولت با يکديگر ائتلاف کنند. ارقام و اطلاعات کليدي اين انتخابات که چهارمين انتخابات پس از سقوط صدام حسين در سال 2003 است، بدين شرح است:
جمعيت: 38 ميليون نفر
رأي دهندگان: نزديک به 24 ميليون و 500 هزار نفر که در 18 استان که به عنوان حوزه تلقي مي شوند، پراکنده هستند. در بين آنها سه و نيم ميليون نفر براي نخستين بار است که رأي مي دهند. بنا بر اعلام کميسيون انتخابات، نزديک به يک ميليون رأي دهنده عراقي مقيم 21 کشور خارجي از قبل رأي خود را به صندوق انداخته‌اند.
 نامزدها: شش هزار و نهصد و نود و نه نفر از جمله دو هزار و يازده زن.
شعب رأي گيري: هشت هزار و نهصد و پنجاه و نه، همه اين شعب به دستگاه رأي گيري الکترونيک مجهز هستند. به گفته مقامات، نزديک 11 ميليون کارت بيومتريک توزيع شده است.
نزديک به يک ميليون آواره به لحاظ تئوري مي توانند رأي دهند. دويست و هشتاد و پنج هزار و پانصد و شصت و پنج آواره که در اردوگاه‌ها زندگي مي کنند در 166 شعبه که در 70 اردوگاه در هشت استان کشور تعبيه شده است، رأي خود را به صندوق خواهند انداخت.
تعداد کرسي‌ها: 329 کرسي که  9 کرسي به اقليت‌ها (مسيحي، شباک، مندائيان، ايزدي، کردهاي فيلي -شيعه) و 83 کرسي به زنان اختصاص دارد.
مدت دوره نمايندگي: چهار سال
نوع انتخابات: تناسبي، رأي دهندگان به يک فهرست رأي مي دهند بعد کرسي‌ها به تناسب آرا بين احزاب مختلف تقسيم مي شود. نامزدهاي منتخب بر اساس موقعيت آنها در فهرست انتخاب مي شوند.
87 فهرست با يکديگر رقابت مي کنند که اصلي‌ها عبارتند از:
ائتلاف النصر، به رهبري حيدر العبادي نخست وزير کنوني.امسال، براي نخستين بار از زمان سقوط صدام در سال 2003، حزب الدعوه مخالف تاريخي او در قالب حزب در انتخابات حضور ندارد و اعضاي اين حزب در قالب ائتلاف‌هاي جداگانه در انتخابات شرکت کردند. العبادي که از اين حزب است، رهبري فهرستي عمدتا متشکل از شخصيت‌هاي جامعه مدني را برعهده دارد که مي گويند که انديشه فراجناحي دارند.
ائتلاف الفتح، به رهبري هادي العامري که سازمان البدر را مديريت مي کند و فرمانده حشد الشعبي است، بسيج مردمي عراق که براي بيرون راندن داعش از عراق کمک کرد. نامزدهاي اين ائتلاف رسما سمت هاي نظامي خود را ترک کردند تا لباس سياستمداران را به تن کنند.
ائتلاف دولت قانون متعلق به نوري المالکي نخست وزير سابق که عمدتا متکي بر حزب الدعوه است که مالکي رئيس آن است.
ائتلاف «حرکت به سمت اصلاحات»، ائتلاف بي سابقه بين مقتدي صدر رهبر شيعه و کمونيست‌ها. اين ائتلاف از شش تشکل عمدتا لاييک از جمله حزب کمونيست عراق و استقامه، يک حزب فن سالار تحت حمايت مقتدي صدر تشکيل شده است. مقتدي صدر گروه پارلماني خود موسوم به احرار را به تعليق درآورد و از 34 نماينده خود خواست نامزد نشوند.
سني‌ها، آنها در چند فهرست نامزد شده اند که فهرست اصلي آنها «ائتلاف ملي» است به رهبري اياد علاوي (معاون رئيس جمهور شيعه سابق که بعدا لاييک شد) و سالم الجبوري رئيس سني پارلمان عراق. سني‌ها که وجهه آنها با پيشروي داعش خدشه دار شد، احتمالا بزرگ‌ترين بازنده اين انتخابات خواهند بود.
کردها، آنها در چند فهرست براي تقسيم 46 کرسي منطقه خودگردان کردستان عراق که دو کرسي آن به مسيحيان اختصاص دارد، با يکديگر رقابت مي کنند. علاوه بر دو تشکل تاريخي، حزب دموکراتيک کردستان (وابسته به بارزاني) و اتحاديه ميهني کردستان (وابسته به طالباني)، مخالفان کرد از طريق جماعه اسلاميه، جنبش «نسل نو» که به تازگي تشکيل شد و گوران (تغيير به زبان کردي) در اين انتخابات حضور دارند.