کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نگرانی ها از شفاف سازی سپرده ها

پول نیوز , 23 ارديبهشت 1397 ساعت 11:08

گروه اقتصادی: بعد از تصویب برجام در مجلس،شفاف سازی دومین موضوع پر تنش میان پاستورنشینان با طیف مخالفان دولت در بهارستان بود. تنش اصلی بر سر این است که مخالفان دولت تصویب این لوایح را مانعی بزرگ بر سر حمایت مادی و معنوی از جنبش‌های آزادیبخش چون حزب‌الله لبنان می‌دانستند.


روی دیگر ماجرا اما این است که در صورت نپذیرفتن شروط FATF، قسمت عمده‌ای از عملیات‌های بانکی و به تبع آن اقتصاد کشور قفل خواهند شد. مهم‌ترین این قفل‌ها از بین رفتن امکان نقل و انتقال پول با بانک‌های خارجی است. هرچند که کلیات لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی هفته گذشته در پارلمان به تصویب رسید اما معاون سابق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز معتقد است هنوز مسیر طولانی تا اجرای واقعی این قانون وجود دارد. سردار ابویی با اشاره به برخی از مدیران میانی نگران شفافیت در اقتصاد ایران هستند، ادامه داد: بخش زیادی از 1.5 میلیارد نقدینگی مربوط به پولشویی است که امروز در بانک ها سپردهگذاری شده و برخی نگران شفاف سازی منابع مالی خود هستند. او ادامه داد: قطعا با اجرای قانون پولشویی سپرده گذاری در بانک ها کمتر میشود و ترس برخی از مدیران میانی از کاهش دارایی بانک ها موجب شده که سر راه این قانون مانعی تراشی کنند.

اما در حالی معاون سابق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به نوعی متولیان سیست های پولی و مالی را متهم اجرایی نشدن قوانین ضد پولشویی در ایران می دانند که ولی الله سیف ریی کل بانک مرکزی چندی پیش مقصر اصلی التهابات بازار ارز را تبهکاران و پولشویان دانسته بود. او معتقد است که اگر به FATF نپیوندیم، شبکه بانکی ما کلاً از کار خواهد افتاد و دیگر جز در داخل کشور، مطلقاً به هیچ دردی نخواهد خورد.به گفته او ، شبکه بانکی ما همین الان به همین دلایل تقریباً فلج است که طیفی در داخل می‌خواهند آن را به ناتوانی دولت ربط دهند، حال آنکه قفل بودن معاملات خارجی و ارزی ما درست ناشی از همین موارد است. ما اگر اصلاحات FATF را نپذیریم، مشکلات بانکی خود را چند برابر پیچیده‌تر از چیزی که الان هست، خواهیم کرد.
 
خروج از FATF بعد از خروج آمریکا از برجام
اما حالا با خروج آمریکا از برجام شرایط برای تصویب قانون مبارزه با پولشویی که کلیات آن هفته گذشته در بهارستان به تصویب رسید، بیشتر شده است. حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در اینباره می گوید: بعد از بدعهدی طرف مقابل در برجام نباید اسیر یک تعهد دیگر شد. به گفته او، اکنون که شرایط برجام به‌شکلی فعلی درآمده است، مجلس شورای اسلامی حداقل کاری که درباره FATF می‌تواند انجام دهد این است که این لایحه را از دستور کار مجلس خارج کند.


کد مطلب: 150051

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/150051/نگرانی-شفاف-سازی-سپرده

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir