به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۲/۲۳ ساعت ۱۴:۵۶
کد مطلب : ۱۵۰۰۷۱

نطق انتقادی امروز محمود صادقی در مجلس

گروه سیاسی: یکی از نمایندگان تهران در مجلس گفت: اگر از مردم انتظار داشته باشیم که در بحبوحه مشکلات در صحنه باشند اما به موقع حقوق آنها را ادا نکنیم، انتظار عبثی است.
نطق انتقادی امروز محمود صادقی در مجلس
محمود صادقی در نطق امروز خود با بیان اینکه در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب و تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران ضرورت دارد کارنامه عملکرد چهل ساله نظام به صورت علمی و کارشناسی مورد ارزیابی قرار بگیرد، افزود: بر اساس معیارهای مقرر در اصول قانون اساسی مقایسه کنیم که چه میزان به آن اهداف نائل شده ایم. وی در ادامه از اصل دوم قانون اساسی که به کرامت و ارزش والای انسان و نفی هرگونه ستمگری و سلطه گری به عنوان اهداف جمهوری اسلامی و لزوم قسط و عدل و همبستگی ملی اشاره دارد، یاد کرد و افزود: در اصل 3 قانون اساسی نیز 16 هدف از جمله ایجاد محیط مناسب برای رشد سیاسی و آزادی سیاسی در حدود قانون و رفع تبعیضات ناروا و محو استبداد و خودکامگی و نفوذ اجانب آمده است. باید دید که این هدف ها چه مقدار محقق شده است؟
 
نماینده تهران که معتقد بود در بسیاری از شاخص ها قدم های رو به جلویی برداشته شده است، از جمله در توسعه ملی، ادامه داد: اما برای تحقق این هدف ها، یک عنصر ضروری نباید مغفول بماند و آن همبستگی و مودت بین اقشار و کلیه آحاد ملت است. وحدت ملی به شکل «دستوری»، قابل تحقق نیست؛ بلکه با مشارکت عامه مردم قابل تحقق است. اگر از مردم انتظار داشته باشیم که در بحبوحه مشکلات در صحنه باشند اما به موقع حقوق آنها را ادا نکنیم، انتظار عبثی است. وی به حقوق مکرر مردم در اصول 12 و 13 قانون اساسی برای پیروان مذاهب اسلامی و ادیان آسمانی و حتی کسانی که به ادیان آسمانی معتقد نیستند اشاره کرد که به زعم وی می تواند در پیوند بین مردم، نقش تعیین کننده ای داشته باشد. صادقی بر این اساس بی آنکه نامی از سپنتا نیکنام ببرد، گفت: اگر یک عضو از شورای شهر را به بهانه های مختلف از شورا بیرون برانیم، باعث همبستگی نمی شود! قانون اساسی حتی برای غیرمتدینین به ادیان آسمانی نیز حق قائل شده است. در اصل 14 قانون اساسی به قسط و عدل اسلامی و رعایت حقوق انسانی آنان اشاره شده است. در دو اصل قبل هم مذاهب و ادیان اسلامی مورد اشاره قرار گرفته و حتی کسانی که غیر مسلمان هستند را نیز شامل می شود.

صادقی در ادامه گفت: رهبری در آستانه انتخابات فرمودند حتی کسانی که ما را قبول ندارند، در انتخابات شرکت کنند. ایشان همه را به مشارکت در انتخابات دعوت کردند تا همه آنها که دل در گرو عظمت و پیشرفت کشور دارند پای صندوق ها بیایند. این انتظاردر صورتی محقق می شود که حقوق آنان به رسمیت شناخته شود. ور در پایان پیمان شکنی ترامپ در موضوع برجام را یادآور پیمان شکنی صدام حسین در پاره کردن بیانیه الجزایر دانست و افزود: قدرتی که خود را ابرقدرت جهان می داند نشان داد که چقدر به پیمانهای بین المللیی پایبند است! همانطور که در 8 سال جنگ تحمیلی به پیروزی رسیدیم الان هم نیازمند وحدت و همبستگی ملی هستیم.