کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آشنایی با حریفان ایران در لیگ ملت های والیبال؛

استرالیا حریف قدیمی اما کم افتخار والیبال ایران

ایرنا , 24 ارديبهشت 1397 ساعت 10:47

گروه ورزشی: استرالیا دومین حریف ایران در لیگ ملت های والیبال است، تیمی با سنت قدیمی والیبال اما غیر حرفه ای و کم افتخار.


فدراسیون والیبال استرالیا در سال 1963 تاسیس شد و در 55 سال گذشته، تیم های ملی این کشور یکی از با ثبات ترین تیم های آسیا از نظر شرکت در رقابت های مختلف بوده اند. استرالیا از نخستین دوره مسابقات قهرمانی آسیا در این رقابت ها به میدان رفته و در مسابقات رده های پایه هم، غیبت نمی کند اما والیبال استرالیا با وجود حضور مداوم، در کسب افتخار چندان موفق نبوده است.والیبال در استرالیا به صورت باشگاهی اداره نمی شود و بازیکنان این کشور در موسسات والیبالی یا مدارس و دانشگاه ها پرورش پیدا می کنند و فقط اگر خوش شانس باشند و به خارج از کشور بروند، می توانند مانند یک ورزشکار حرفه ای در یک باشگاه بازی کنند.استرالیایی ها نه تنها در رقابت های قهرمانی آسیا عناوین قابل توجهی ندارند، بلکه تا چند سال قبل تمایلی به حضور در میادینی چون لیگ جهانی نیز نداشتند اما در عوض نسبت به بسیاری از تیم های آسیایی، در کسب سهمیه المپیک موفق هستند.

این تیم علاوه بر المپیک 2000 سیدنی که به عنوان میزبان، سهمیه را در اختیار داشت، در المپیک های 2004 آتن و 2012 لندن نیز تنها سهمیه آسیا را از آن خود کرد.دنیل ایلوت مربی پیشین تیم ملی استرالیا و یکی از چهره های تاثیرگذار در والیبال این کشور، سال 1391  گفته بود: دولت استرالیا برای هزینه در ورزش، تمرکز خود را روی رشته هایی که توان مدال آوری در المپیک و یا حداقل شرکت در این رقابت ها را داشته باشند قرار داده است. والیبال هم برای اینکه بتواند بودجه دولتی را جذب کند باید وارد المپیک شود. رقابت هایی مثل لیگ جهانی، از نظر اهمیت پس از المپیک قرار می گیرند.این مصاحبه زمانی انجام شد که والیبال ایران سرمست از ورود به لیگ جهانی بود اما با خولیو ولاسکو، قافیه کسب سهمیه المپیک را به استرالیا باخت.البته چهار سال بعد، تیم ملی ایران بالاتر از استرالیا، سهمیه قاره کهن را برای ورود به المپیک ریو به دست آورد و استرالیا هم از سال 2014 وارد لیگ جهانی شد و حتی توانست با تکیه بر شیوه عجیب و غریب برگزاری مسابقات در آن سال، به عنوان تیم نخست سطح 2، وارد مرحله نهایی سطح یک شود و مقام پنجمی کل رقابت ها را از آن خود کند.

این تیم در سال های اخیر هم مانند گذشته، به حضور مداوم در تورنمنت های مختلف ادامه می دهد اما همچنان هیچ چشم اندازی از پیشرفت در آینده نزدیک نشان نمی دهد.مارک لبدوف از سال 2016 به عنوان جانشین روبرتو سانتیلی، هدایت تیم ملی استرالیا را بر عهده گرفت تا برنامه چهار ساله فدراسیون والیبال این کشور برای کسب سهمیه المپیک 2020 توکیو را پیش ببرد. لبدوف کسب قهرمانی بوندس لیگا در سال های 2012، 2013 و 2014 با تیم ریسایکلینگ برلین را در کارنامه دارد و در سه سال اخیر هم با تیم جاسترژسکی، در لیگ لهستان عملکرد خوبی داشته است.پل کارول کاپیتان و پشت خط زن 207 سانتی متری و ساموئل واکر دریافت کننده 208 سانتی متری تیم ملی استرالیا، از کلیدی ترین بازیکنان این تیم محسوب می شوند.
افتخارات تیم ملی والیبال استرالیا:
قهرمانی آسیا: 1 طلا، 2 نقره و 1 برنز
تیم ملی والیبال ایران از ساعت 19:30 شنبه 5 خرداد (به وقت تهران) در هفته نخست لیگ ملت های والیبال به مصاف استرالیا می رود.


کد مطلب: 150114

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/150114/استرالیا-حریف-قدیمی-اما-کم-افتخار-والیبال-ایران

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir