کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

شکست برجام آرزوی دیرین دلواپسان

24 ارديبهشت 1397 ساعت 11:59


گروه سياسی_رسانه ها: صادق زیباکلام در روزنامه آرمان نوشت: با نگاهی ‌به روند پرونده هسته‌ای در کشور به این نتیجه خواهیم رسید که دلواپسان از آغاز ماجرا آن را بیشتر دستاویزی در جهت رسیدن به اهداف جناحی خود قرار داده‌اند. در نتیجه دستاوردهای هسته‌ای که می‌توانست با حداقل هزینه کسب شود به دلیل رفتارهای دلواپسانه هزینه‌ زیادی را به کشور تحمیل کرد. لذا برخی معتقدند استمرار در شرایط قبل از برجام در راستای اهداف دلواپسان خواهد بود. دلواپسان بر اساس کدام دستاوردهای خود می‌توانند عرض‌اندام کنند؟ بر همین اساس در زمان مذاکرات هسته‌ای نیز دلواپسان با هرگونه مذاکره مخالفت می‌کردند و حتی چون و چرا کردن خود را تا حد قدم زدن و لبخند زدن پایین ‌آوردند. از تیرماه 94 که مذاکرات هسته‌ای به برجام ختم شد، مخالفت‌های دلواپسان نیز به اوج خود رسید و در راه تحقق دستاوردهای برجام اقدام به مانع‌تراشی به اشکال مختلف کردند.

اقدامات برنامه‌ریزی شده فراوانی توسط این جریان در طول مذاکرات هسته‌ای و بعد از آن با هدف مخالفت با دولت و تیم مذاکره کننده صورت گرفت تا با تحریک طرف‌های مقابل و جامعه بین‌الملل، تلاش‌های صورت گرفته توسط دولت تاثیر اساسی خود را نداشته باشد. بر همین اساس آنان تلاش زیادی کردند تا به جای طی کردن مسیر دیپلماتیک با هدف تنش‌زدایی، مسیر را در خلاف این جهت هدایت کنند. بزرگ‌ترین نگرانی دلواپسان این بوده که مبادا مذاکرات ایران و غرب موجب تنش‌زدایی شود. در شرایط فعلی و پس از آنکه ترامپ خروج آمریکا را از برجام اعلام کرد، به جای آنکه نگران منافع ملی و بازگشت تحریم‌ها و در نهایت افزایش فشار بر جامعه باشند، به‌جای اینکه مانند همه بزرگان و دلسوزان نظام به اروپاییان هشدار بدهند که باید تضمین‌کننده خواست‌های ایران باشند، همراه با دیگر دشمنان کشور اظهار شادی و خوشحالی کردند.بر همین اساس جریان دلواپس پیرامون خروج ترامپ از برجام نه تنها ناراحت و یا عصبانی نیست بلکه بسیار هم خوشحال است زیرا نقض برجام توسط آمریکا یک فرصت طلایی برای آنان به وجود آورده تا حملات خود را نسبت به اصلاح‌طلبان افزایش دهند.

این فرصتی بود که دلواپسان از زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا منتظر آن بودند و پس از پیروزی ترامپ در انتخابات نفس راحتی کشیدند و مطمئن شدند دیر یا زود با روی کار آمدن ترامپ، پایان برجام نزدیک است. نکته قابل تامل این است که مخالفان برجام را کسانی همچون جمهوریخواهان آمریکا، لابی صهیونیستی، نتانیاهو و عربستان سعودی تشکیل می‌دهند که خواهان براندازی نظام جمهوری اسلامی هستند اما متاسفانه در داخل کسانی ناخودآگاه هم‌نظر با بیرون می‌شوند که خود را مدعی نشان می‌دهند. در حال حاضر می‌توان از رفتارهای دلواپسان به این نتیجه رسید که این گروه روزهای خوشی را سپری می‌کنند زیرا هرگز به منافع بلندمدت نیندیشیده‌اند و ظاهرا دلخوش به پیروزی‌های کوتاه‌مدت خود بوده‌اند و هرگز به این واقعیت فکر نمی‌کنند که بازگشت تحریم‌ها چه آسیبی دارد و تا چه میزان به اقتصاد کشور صدمه می‌زند. کما اینکه تحریم‌های ظالمانه در دوران احمدی‌نژاد تا امروز نیز آثار منفی خود را در اقتصاد و صنعت کشور نشان می‌دهد.


کد مطلب: 150137

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/150137/شکست-برجام-آرزوی-دیرین-دلواپسان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir