به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۱۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۲/۲۴ ساعت ۱۸:۲۵
کد مطلب : ۱۵۰۱۵۸
همزمان با افتتاح سفارت آمریكا در بیت المقدس

روز خونین فلسطین اشغالی با ۵۸ شهید

گروه بین‌الملل: شمار شهداي فلسطینی در درگیری‌های روز دوشنبه در نوار غزه به دست‌کم ۵۸ نفر و شمار زخمی‌های این حادثه خونین به ۲۷۰۰ نفر رسید. به این ترتیب، روز بازگشایی سفارت آمریکا در بیت‌المقدس به مرگبارترین روز در تاریخ مناقشات اسرائیل و فلسطینی‌ها از جنگ سال ۲۰۱۴ میلادی به این سو تبدیل شد.
روز خونین فلسطین اشغالی با  ۵۸ شهید
به گزارش یورونیوز، فلسطینی‌های خشمگین به بازگشایی سفارت آمریکا در بیت‌المقدس اعتراض دارند. اسرائیل می‌گوید که ۱۰ هزار «شورشی»! در امتداد حصار امنیتی این کشور جمع شده‌اند و نیروهای امنیتی اسرائیل نیز «مطابق با استانداردها» با اقدامات «خشونت آمیز» آنها برخورد می‌کنند! آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل پیش‌تر اعلام کرده بود که ارتش این کشور مجاز است از تمام ابزارها برای جلوگیری از عبور فلسطینی‌ها از حصارهای مرزی استفاده کند. یکی از شرکت کنندگان در این اعتراضات می‌گوید: «امروز روز بزرگی برای ماست. ما از حصارها خواهیم گذشت تا به اسرائیل و جهان بگوییم که حاضر نیستیم برای همیشه در سرزمین‌هایی تحت اشغال زندگی کنیم.»
 
دولت بریتانیا اعلام کرد که قصد انتقال سفارت خود به بیت‌المقدس را ندارد. سخنگوی ترزا می، نخست وزیر بریتانیا با تاکید بر این سیاست لندن، بار دیگر تاکید کرد که بریتانیا همچنان با تصمیم آمریکا در این باره مخالف است.  بنا بر اعلام مقامات بهداشت نوار غزه، این اعتراضات تا کنون بیش از هزار زخمی نیز بر جای گذاشته است که از این تعداد دست‌کم ۲۰۰ نفر مورد اصابت گلوله‌های جنگی قرار گرفته‌اند. پیش از این در جریان «راهپیمایی برای بازگشت» که از ۳۰ مارس به ابتکار فلسطینی‌ها برگزار آغاز شده نیز ۶۱ نفر کشته شده بودند.  رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا با انتقال سفارت خود به بیت‌المقدس، نقش خود را به عنوان یک میانجی در خاورمیانه از دست داده است. او در جریان سفر خود به بریتانیا گفت: «آمریکا با این کارش تصمیم گرفت که بخشی از یک مشکل باشد تا بخشی از راه حل. او نقش خود را به عنوان میانجی در روند صلح از دست داد.»
 
تظاهرات گستردۀ هزاران فلسطینی روز دوشنبه در کرانه باختری رود اردن و نوار غزه، در مخالفت با افتتاح سفارت آمریکا در بیت‌المقدس و برای نشان دادن خشم فلسطینی‌ها برگزار شد. اسرائیل عصر دوشنبه همزمان با سالروز استقلال این کشور و هفتادمین سال تاسیس آن، مراسم افتتاح سفارت آمریکا در بیت‌المقدس را برگزار می‌کند. مراسمی که اگرچه از سوی اتحادیه اروپا تحریم شده است اما علاوه بر کشورهایی همچون گواتمالا، هیاتی بلندپایه از مقامات آمریکا در آن شرکت خواهند کرد.
 
از دسامبر گذشته و با به رسمیت شناخته شدن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی دونالد ترامپ، موج جدیدی از اعتراضات در سرزمین‌های فلسطینی آغاز شده است.پیش از این فلسطینی‌ها در ابتکاری جدید، اعتراضاتی شش هفته‌ای را اغاز کرده بودند که «راهپیمایی برای بازگشت» نام گرفت. این راهپیمایی از «روز زمین» (جمعه ۳۰ مارس،۱۰ فروردین) آغاز شد و تا «روز نکبت» (سه‌شنبه ۱۵ مه، ۲۵ اردیبهشت) ادامه دارد و فلسطینی‌ها در چهارچوب آن به سمت دیوار حائل نوار غزه از سرزمین‌های تحت کنترل اسرائیل حرکت کردند. هدف از این راهپیمایی، حمایت از حق بازگشت فلسطینی‍‌هایی که از سرزمین‌هایشان رانده شده‌اند یا در جریان جنگ‌های دهۀ چهل میلادی که منجر به تشکیل کشور اسرائیل شد فرار کرده‌اند، است.