به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۲/۲۵ ساعت ۰۸:۴۶
کد مطلب : ۱۵۰۱۶۲

تیم‌ملی و جام جهانی اولویت فوتبال ایران

گروه ورزشی: در حالی که بارها اعلام شده تیم ملی و جام جهانی در اولویت است اما با استارت تیم ملی با چهار نفر این سوال مطرح می‌شود که آیا در فاصله ۳۰ روز مانده تا جام جهانی آیا واقعا تیم ملی در اولویت برنامه‌ریزی فوتبال ایران بود؟
تیم‌ملی و جام جهانی اولویت فوتبال ایران
 "اولویت فوتبال ایران، تیم ملی بزرگسالان و جام جهانی است." این صحبتی است که در چند وقت اخیر بارها بیان شده است اما آیا واقعا این طور است؟نخستین مرحله اردوی نهایی تیم ملی فوتبال از شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه با حضور پنج بازیکن کلید خورد که در ادامه با جدایی اشکان دژاگه به دلیل مصدومیت با چهار بازیکن پیگیری شد. این در حالی است که چهار سال پیش تیم ملی وضعیتی به مراتب بهتر از این روزها داشت و شروع کارش با ۱۱ بازیکن در آفریقای جنوبی بود. در آن موقع همانند اکنون، برنامه‌ریزی نامناسب کنفدراسیون فوتبال آسیا باعث شده بود تا نمایندگان ایران به خاطر لیگ قهرمانان آسیا بازیکنان ملی‌پوش خود را به تیم ملی ندهند تا اردویی که قرار بود با ۲۵ بازیکن برگزار شود، با ۱۱ بازیکن استارت بخورد؛ موضوعی که با مقایسه با شرایط این روزهای تیم ملی نشان می‌دهد اهمیت تیم ملی و جام جهانی برای جامعه فوتبال ایران نسبت به جام جهانی قبل نه تنها تغییر نکرده بلکه پایین‌تر هم آمده است.

پس از این که کادر فنی تیم ملی با استناد به صحبت‌های انجام شده متوجه شدند که "اولویت در سال جام جهانی" با تیم ملی است در جلسات مشترک با سازمان لیگ به این جمع‌بندی رسیدند که اگر لیگ، هفتم اردیبهشت به پایان برسد، بازیکنان داخلی می‌توانند اردوی خود را پس از پایان لیگ آغاز کنند اما این اتفاق نیفتاد تا بهره‌وری اصلی از برنامه‌ای که برای تیم ملی تنظیم شده بود را سه تیم ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان ببرند؛ این همان موضوعی بود که کارلوس کی‌روش در گفت‌وگوی هفته قبلش با رسانه‌ها از آن گلایه کرد.در بین تیم‌های حاضر در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا، عربستان و ژاپن یک نماینده دارند، استرالیا بدون نماینده است و تنها کره‌جنوبی همانند ایران سه نماینده خود را در این مرحله می‌بیند اما شاکله تیم ملی این کشور از بازیکنان کره‌ای حاضر در اروپا تشکیل می‌شود. در این میان، عربستان سعودی با یافتن راه حلی، بین تیم ملی و تنها نماینده‌اش در لیگ قهرمانان تعامل برقرار کرده است.

این تیم هم‌زمان با آغاز مرحله نخست اردوی نهایی تیم ملی ایران، با ۲۸ بازیکن در اسپانیا اردوی تدارکاتی برپا کرده و جالب این که از مجموع هشت ملی‌پوش الاهلی، سه بازیکن این تیم با هماهنگی انجام شده بین فدراسیون فوتبال این کشور و مسئولان باشگاه الاهلی به خاطر در اولویت قرار دادن تیم ملی، بازی برابر السد قطر را نادیده گرفته‌اند و اکنون در اسپانیا حضور دارند. همچنین عربستانی‌ها چند بازیکن ملی‌پوش خود را که در تیم‌های الهلال و الاهلی حضور داشتند از ابتدای فصل به تمرینات تیم‌های روپایی فرستادند تا در طول فصل از نظر فیزیکی و بیشتر روحی و روانی برای حضور در یک رقابت معتبر بین‌المللی همانند جام جهانی آماده شوند.با توجه به اقدامات فدراسیون فوتبال عربستان که تیم‌هایش هر سال یکی از مدعیان قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا هستند، می‌توان به این نتیجه رسید که جام‌جهانی فوتبال برای فوتبال این کشور در اولویت است و حتی حاضرند به خاطر آن لیگ قهرمانان آسیا را هم فدا کنند. با این اوصاف اگر اولویت فوتبال ایران هم، تیم ملی و جام جهانی بود باید اقدامی جدی و عملی در این راستا صورت می‌گرفت.
مرجع : ایسنا