به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۲/۲۵ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب : ۱۵۰۱۸۸
عبدالله ناصری:

نیاز کشور افزایش ضریب انسجام ملی است

نیاز کشور افزایش ضریب انسجام ملی است
گروه سياسی_رسانه ها: عبدالله ناصری، عضو بنیاد باران در مورد ملامت‌کردن دولت پس از خروج امریکا از برجام می‌گوید امضای این توافقنامه با جمع‌بندی کلی نظام صورت گرفته و البته مذاکره‌کنندگان و دولت هیچ نقشی در تصمیم امریکا مبنی بر خروج از برجام نداشته‌اند بنابراین به همین دلیل هر نوع فشار و انتقاد و ملامت‌گری دولت و تیم مذاکره‌کننده،است. او همچنین معتقد است که تضعیف دولت در شرایط کنونی نه به نفع نظام و نه به نفع مردم است و در شرایط کنونی که دیپلمات‌ها مشغول مذاکره با اروپاییان هستند باید صدای واحدی از کشور شنیده شود.در ادامه گفتگوی او با روزنامه اعتماد را می خوانید: 
 
تاثیر ملامت‌ کردن دولت که نمونه آن را در بیانیه مجلس خبرگان دیده شد و تکرار کنش‌های پیش از تصویب برجام چه تاثیری خواهد داشت؟
باید بپذیریم برجام با اجماع مسئولان کشور و بررسی های عمیق به ثمر رسید. همان زمان بحث‌ها و نظرات مختلفی مبادله شده و در یک جمع‌بندی کلی، تصمیم گرفته شد که این توافقنامه امضا شود. حتما برجام برای توسعه کشور گام بزرگی بود‌ه است که باید از هر کس که در این توافقنامه نقشی داشته تشکر کرد. اینکه ترامپ امروز زیر برجام زده، چیزی نبوده که طرف ایرانی بخواهد. به همین دلیل هر نوع فشار و انتقاد و ملامت‌گری دولت و تیم مذاکره‌کننده،اقدام خیرخواهانه ای نیست. دولت و آقای روحانی بر اساس وعده ای که برای تعامل با دنیا داده بودند با قدرت های جهانی وارد مذاکره شدند و حالا هم بر اساس خطوط قرمز نظام و منطبق با چارچوب تعیین شده برای گرفتن امتیاز از اروپا ،دور جدید مذاکرات با اروپایی ها را آغاز کرده اند.کسانی که خواسته یا ناخواسته در شیپور تضعیف رحانی می دمند باید متوجه این موضوع باشند که تضعیف دولتی که در مذاکرات جدید به دنبال احقاق حقوق ملت ایران است یقینا به نفع منافع ملی نیست.
 
بحث عذرخواهی رییس‌جمهوری که این روزها از سوی برخی جریان های سیاسی مدام مطرح می شود به نظر شما چقدر مطالبه امروز مردم است؟
عذرخواهی رییس‌جمهوری از مردم در حال حاضر اهمیتی برای مردم ندارد.در حال حاضر مردم منتظرند تا مجموعه مدیریتی کشور برای حل مشکلات و گرفتاری هایشان اقدامات عاجل و ضروری را انجام دهند.چرا که بعید نیست شرایط ایران بعد از خروج امریکا از برجام سخت‌تر شود و به همین دلیل باید برنامه‌ریزی دقیقی صورت گیرد. به هر حال برجام ماحصل تلاش دیپلمات های مورد حمایت مقامات ارشد کشور بوده است و علی رغم همه ایرادهایی که به آن وارد می کنند ثمراتی هم برای کشور داشته است که نادیده گرفتن آنها بی انصافی نطلق است
 
خط بی‌حیثیت کردن دولت در افکار عمومی چقدر در مذاکرات دستگاه دیپلماسی با سایر کشورها تاثیرگذار است؟
ما اگر در حین مذاکرات و باز گشودن فصل جدیدی در موافقتنامه برجام صدای واحدی نداشته‌باشیم حتما موقعیت دیپلمات‌های‌مان خارج از کشور تضعیف خواهدشد. بعد از خروج ترامپ، رییس‌جمهوری و سایر کانون‌های اصلی تصمیم‌گیرنده سیاسی و سیاست‌خارجی نظر واحدی داشتند که برجام باید با حضور کشورهای اروپایی ادامه پیدا کند و ایران نباید عجولانه و هیجان‌زده مثل ترامپ برجام را پاره کند. در شرایط کنونی باید صدای واحدی از کشور شنیده شود. اگر قدرت های جهانی صداهای متکثر و متضاد از درون ایران بشنوند ،راهبردهایشان در قبال ایران را تغییر خواهند داد. امروز نیاز کشور به تعویق انداختن اختلافات سیاسی،افزایش ضریب انسجام ملی،وحدت رویه،توجه به منافع مردم،شناخت راهکارهای مناسب برای جلوگیری از افزایش نارضایتی های عمومی و تجمیع توان ملی برای عبور از بحران های موجود ی است که منجر به وارد شدن فشار های زیاد به زندگی و معیشت مردم شده است. البته برخی جریان های سیاسی بدون توجه به موقعیت موجود تنها به دنبال منافع سیاسی و گروهی خود هستند که ضرورت دارد تا بزرگان و خواص دلسوز کشور برای جلوگیری از ورود صدمات بیشتر ناشی از این رفتارهای باندی وارد میدان شوند تا دولت به همراه دیگر نهادهای ملی جهت تامین منافع کشور اقدامات لازم را انجام دهند.