به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۲/۲۵ ساعت ۱۷:۱۶
کد مطلب : ۱۵۰۲۱۷
معاون کل وزارت بهداشت:

سلامت در ایران وضعیت ایده‌آل ندارد

گروه جامعه: معاون کل وزارت بهداشت گفت: متاسفانه در کشور ما هنوز بهداشت و پیشگیری از بیماری‌ها به وضعیت ایده آل نرسیده است. با وجود اینکه پیشرفت زیادی هم در این زمینه داشته ایم اما همچنان در حوزه سلامت، کشور دچار ضعف‌هایی است.
سلامت در ایران وضعیت ایده‌آل ندارد
دکتر ایرج حریرچی در دومین کنفرانس ملی توسعه سلامت و تجلیل از برگزیدگان حوزه بهداشت کشور در ستاد مرکزی دانشگاه تهران تاکید کرد: عاملی که باعث شده است دکتر مصداقی نیا ۳۰ سال در دانشکده بهداشت مجاهدت کند، این است که هنوز سلامت در کشور ما به وضعیت ایده آل خود نرسیده است. به همین دلیل انتظاری که از دانشگاه و دانشکده بهداشت می‌رود این است که برای بهبود وضعیت سلامت مردم بیش از پیش کار کنند.وی در ادامه اظهار کرد: مهمترین شاخصه افزایش درآمد سرانه ملی است که اگر این شاخصه به سه برابر افزایش پیدا کند اکثر مسائل بهداشتی ما در کشور حل میشود همچنین برخورداری از سواد و اشتغال برای زنان می‌تواند عامل بسیار مهمی در رفع بسیار از مشکلات بهداشتی باشد.معاون کل وزارت بهداشت افزود: اگر اساتید حوزه بهداشت بتوانند در حوزه بهداشت راه حلهای موثری با توجه به شرایط کنونی کشور در درمان بیماری های غیرواگیردار ارایه دهند، قطعا در زمینه بهداشت کشور و کنترل بسیاری از بیماری های غیرواگیر و حتی  واگیردارمی توانیم بهترین اقدامات را انجام دهیم.

بیماری‌های غیرواگیر، بیشترین علت مرگ و میر در کشور
دکتر علیرضا رییسی - معاون بهداشت وزارت بهداشت- نیز گفت: در حال حاضر بیشترین بار بیماری و مرگ و میر در کشور به دلیل ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر است. به همین دلیل باید برای کنترل ریسک فاکتورها برنامه‌های جدیدی داشته باشیم و نباید کوچیکترین غفلتی در زمینه بیماری‌های واگیردار بکنیم چراکه کنترل بیماری غیرواگیر بسیار سخت می شود و هیچگاه نباید کنترل اولی را فراموش کنیم.وی افزود: برای برخورد با بیماری‌های غیرواگیر حتما نیاز است که روش برخورد با بیماری‌ها را در نظر داشته باشیم و براساس سوالات کلیدی که در این زمینه وجود دارد باید از راهکارهای درستی استفاده کنیم.معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: بهتر است در تمام سطوح مختلف جامعه بحث سلامت مطرح شود تا آسیب کمتری متوجه مردم شود. به همین دلیل نباید تمام بار و کمبودها را بر دوش وزارت بهداشت انداخت زیرا اینگونه به نتیجه‌ای نخواهیم رسید و تمام ارگان‌ها در کشور باید در زمینه سلامت فعالیت داشته باشند.

وی افزود: اگر ما بتوانیم در زمینه زیرساخت سلامت و بهداشت کشور یک پرونده الکترونیک ایجاد کنیم بسیار از مشکلات در بحث کنترل هزینه‌های نظام سلامت مانند پایش و مراقبت حل خواهد شد. همچنین برای کنترل وضعیت سلامت در کشور بحث پزشک خانواده و نظام ارجاع باید نهادینه شود و با پرونده الکترونیکی به وسعت کشور می‌توانیم این کار را بهتر انجام دهیم.رییسی عمق بخشیدن به کارهای فعلی در زمینه بهداشت را از برنامه‌های ارتقای کیفیت خدمات فعلی کشور در حوزه بهداشت دانست و گفت: یکی از کارهای اساسی و دقیقی که باید در نظام سلامت انجام شود،  نظارت و پایش و ارزیابی است که این پایش و ارزیابی نه تنها در سطوح مختلف بلکه در سطح گیرندگان خدمت، در سطح ارائه دهندگان خدمت، در سطح سیاستگذاران و مدیران باید وجود داشته باشد.معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: اصلاح نظام پرداخت یکی از موثرترین عوامل تغییر رفتار در زمینه بهداشت و سلامت است که باید پرداخت عملکردی در سطح سلامت انجام شود تا برای پوشش بیشتر نظام سلامت به کار آید.

وی با بیان این مطلب که خوشبختانه فضای سلامت در کشور به سمتی می‌رود که می توانیم بسیاری از بیماری‌های کشنده واگیردار را با واکسن کنترل کنیم، گفت: باید برای بیماری‌های غیرواگیر مانند چاقی، اعتیاد و مصرف سیگار یک راه حلی وجود داشته باشد تا بتوانیم این بیماری‌ها را کنترل کنیم.رییسی افزود: در این مورد باید هر خانه را به خانه بهداشت تبدیل کنیم و این نیازمند ساز و کارهای جدید است و باید آموزش بهداشت عمومی برای عامه مردم و جاری سازی فرهنگ بهداشت وجود داشته باشد. به همین دلیل پزشک خانواده در این زمینه می‌تواند ما را برای رسیدن در کنترل بیماری‌های غیرواگیر کمک کند.دکتر علی اکبری ساری - رییس دانشکده بهداشت دانشگاه تهران- نیز گفت: همه ما که امروز در اینجا حضور داریم دارای یک هدف مشخصی هستیم و آن هم تقدیر از دکتر علیرضا مصداقی نیا به عنوان ستاد فرزانه، معلم توانا، پژوهشگری فرهیخته و مدیری لایق و با درایت است.

وی ادامه داد: ما به عنوان شاگردان استاد مصداقی نیا گرد هم آمده ایم تا از یک عمر تلاش برای ارتقای دانش و فرهنگ در کشور تقدیر کنیم. چرا که از کسی صحبت می کنیم که نقش بی بدلیلی در اعتلای دانشکده بهداشت و دانش بهداشت در کشور داشته است. کسی که از حدود ۳۶ سال دوران خدمت در دانشکده،  ۲۹ سال پیوسته رییس دانشکده بوده است. با همت و تلاش ایشان دانشگاه توسعه پیدا کرده است و با درایت و تدبیر او در شرایط و زمان‌های حساس از بحران ها به سلامت عبور کرده است.رییس دانشکده بهداشت دانشگاه تهران در پایان اظهارکرد: با همت و تلاش و درایت او اکنون نهال دانشکده به درختی تنومند تبدیل شده است و در حال حاضر ۸۰۰۰ دانش آموخته در دانشکده بهداشت وجود دارد.در کنار برگزاری دومین همایش ملی توسعه پایدار سلامت، مراسم نکوداشت مقام استاد مصداقی نیا و اولین جشنواره علوم بهداشتی با اهدای جوایز به استاد مصداقی نیا برگزار و از ۱۰ نفر از اساتید برجسته دانشگاه  تقدیر شد.
مرجع : ایسنا