به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۶:۱۳
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ساعت ۰۹:۴۴
کد مطلب : ۱۵۰۲۶
پیش‌بینی مرکز پژوهش‌های مجلس از 7 مدل جایگزین سربازی

خدمت سربازی هم اختیاری می شود؟

گروه جامعه: مرکز پژوهش های مجلس با انتشار گزارشی پیش بینی 7 مدل جایگزین سربازی را ارائه کرد. این مرکز با اشاره به مشکلات متعدد خدمت سربازی در کشور ، از میان 7 مورد اشاره شده دو الگوی خدمت علمی - تخصصی و خدمت داوطلبانه- بسیجی چابک به دلیل طرفیت بالای بهره وری را مورد تاکید قرار داد.
خدمت سربازی هم اختیاری می شود؟
در گزارش مرکز پژوهش های مجلس آمده است: "اهمیت نوآوری و و خلاقیت و طراحی الگوهای جدید مبتنی بر عقلانیت و اتخاذ رویکرد های نوین مبتنی بر شرایط زمان و مکان به ویژه رویکرد آینده گرایانه در عرصه خدمت سربازی امری خطیر و مهم تلقی می شود. نوشتار حاضر درصدد بررسی کلان سیستم خدمت وظیفه عمومی کنونی کشور و طراحی مدل ها و الگوهای نوین خدمتی با رویکرد آینده پژوهی است که در این میان دو الگوی خدمت علمی - تخصصی و خدمت داوطلبانه- بسیجی چابک به دلیل طرفیت بالای بهره وری مورد تاکید قرار می گیرند."بر اساس گزارش این مرکز 7 مدل جایگزین سربازی به شرح زیر است:

1. الگو و مدل حاکم کنونی
در شرایط کنونی، خدمت سربازی در ایران به طور عمومی با محوریت متغیر زمان دو سال و در برخی موارد پیمانی پنج ساله است که در سپاه پاسداران و نیروی انتظامی رواج دارد و در برخی موارد متغیر های تخصصی و نهبگی نیز در محل و نوع خدمت تاثیرگذار است که برای افزایش بهره وری سربازی بسیار مهم و اساسی تلقی می شود. در کنار مولفه های اشاره شده، مولفه هایی که منجر به کاهش خدمت زمان سربازی و بعضا معافیت ها می شود نیز شایان توجه است که شامل برخی از مشمولان می شود.

2. الگوی سربازی حرفه ای
الگوی مزبور امروزه شایع ترین مدل های خدمت سربازی در جهان است که البته دارای مزایا و همچنین معایبی است. از مهم ترین مزایای این سیستم می توان به: - افزایش کارآمدی نیروهای مسلح به دلیل تخصصی شدن خدمت- انگیزه بالای سربازان به دلیل اختیاری شدن خدمت- استفاده از فناوری های نوین، کاهش ریسک امنیتی، دفاعی- کاهش هزینه های اقتصادی دولت- کاهش تخلفاتی مانند فرار از خدمت و غیبت و ...- افزایش همبستگی سازمانی- کاهش تلفات انسانی اشاره کرد. همچنین بنا بر گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی این توع الگو معایبی دارد که عبارتند از : - محروم ماندن از نیروهای مردمی و داوطلب، ضعف فرهنگ سازی امنیت و دفاع در میان جامع و جوانان - افزایش بودجه نظامی در برخی موارد- ضعف در تربیت جوانان و جامعه پذیری .

3. الگوی سربازی داوطلبی- بسیجی چابک
داوطلب بودن و الگوهای رفتار و فعالیت های داوطلبانه بالاترین نتایج را در عرصه های مختلف به دنبال دارد و افراد به دلایل مختلف پا به عرصه رفتارهای داوطلبانه می گذارندو چنانچه فضا را مطابق میل و انگیزه های خود ندانند کم کم از سازمان فاصله می گیرند. بنابر گزارش مرکز پژوهش های مجلس این الگو می تواند اثربخش ترین و کارآمد ترین مدل های سربازی باشد چه اینکه متغیر داوطلبانه بودن و انگیره مثبت بیشترین نقش را در انجام صحیح و موثر وظیفه و خدمت ایفا کند

4. الگوی سربازی علمی تخصصی
در شرایط کنونی از توانایی های تخصصی سربازان کمتر بهره برداری بهینه به عمل می آید. در این الگو شاخص و معیار خدمت سربازی تخصص ها و توانمندی های علمی مشمولان است و سربازان پس از گذارنیدن دوره مناسب آموزش نظامی - دفاعی در محیط های خدمتی تخصصی و علمی متناسب با رشته تخصصی به کارگیری می شوند. مهم ترین آقار این سیستم افزایش انگیزه خدمتی و بهره وری بالا است.

5. الگوی خرید خدمت هدفمند
در این الگو متغیر خرید خدمت که امروزه به اشکال گوناگونی در سیستم وظیفه عمومی وجود دارد ملحوظ نظر قرار گرفته و از سوی دیگر متغیر اقتصادی برای برخی از واجدین شرایط مد نظر قرار می گیرد. در این مدل خدمتی افراد مجاز خواهند بودیا گزینه خدمت رایج را با مزایای پیش بینی شده کنونی پذیرا باشند و به خدمت اعزام شوند و یا اینکه با پرداخت هزینه های دوران خدمت متناسب با ارزش پولی ملی در آن زمان و با سپری کردن دوره آموزش از انجام خدمت معاف شوند.

6. الگوی خدمت سربازی یک ساله در دوران صلح
در این مدل سربازی در دوران صلح اجباری و مدت آن یک سال است. محدود شدن زمان سربازی به یک سال باعث افزایش انگیزه برای خدمت در میان خانواده ها جوانان و همچنین رضایتمندی بیشتر آنها می شود و در کنار آن منطقی تر شدن روش های به کارگیری کاهش اتلاف زمان موثر و افزایش کارآمدی و بهره وری پدید می آید.

7. الگوی تلفیقی چند جانبه هدفمند
با توجه به اینکه بهره گیری از روش ها و مدل های گوناگون به موازات همدیگر همزمان وحود دارد به نظر می رسد به ملحوظ نظر قرار گرفتن علایق و انگیزه ها و ویژگی های خاص مشمولان می توان آنها را در قالب مدل های شش گانه فوق الذکر طبقه بندی، جذب و به کارگیری نمود مهمترین تاثیرات این سیست ترکیبی- اقتضایی بودن و انطباق پذیری و انعطاف منطقی آن با شرایط مشمولان است که می تواند با برنامه ریزی و اجرای خوب بازتاب ها و نتایج ارزشمندی برای سربازی در جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.
مرجع : خبرآنلاین

۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۰۹:۵۲
خدا كنه يه فكري بكنن، چون سربازي به شكل امروزي ، مخصوصا براي قشر متخصص ، دو سال تلف كردن عمر و هدر رفتن تخصص و استعداده، (117293)
پژوهشگر اجتماعی(فرید قاسمی)
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۶:۰۷
فکر کنم بهترین حالت ایجاد تلفیق از چند مورد باشد مثلا اینکه برای افراد با مدرک تا دیپلم شرایط خرید خدمت باشد البته با قیمت حدودا 10 میایونی و برای افراد عادی با مدارک لیسانس به بالا با بکارگیری در ارگانهای مختلف و بصورت امریه اما با پذیرش بسیار بالا و اجبار بخش خصوصی به جذب امریه در طول پروژه های ملی و دولتی و دیگر اینکه برای حفظ عدالت افراد دارای مدرک تا دیپلم که توانایی خرید خدمت ندارند بصورت سربازی حرفه ای با حقوق حداقل اداره کار+مزایا و در صورتی دیگر بصورت داوطلبانه مثل شرایط کنونی اما برای اینگونه افراد امتیازات ویژه ای در استخدامات و امتحانات دانشگاهی و... دیده شود با این گزینه ها بدون شک اولا یک بار عصبی از روی دوش جامعه جوان برداشته میشود به علت رفع استرس و در ثانی در کل علاوه بر به صفر رساندن هزینه برای سربازی در شرایط کنونی که بدون شک فقط فرصت سوزی و با راندمان پایین است برای دولت بسیار مقرون به صرفه و درآمد زا است و عدالت اجتماعی هم رعایت شده و حتی معضل بیکاری هم تا حدودی رفع میشود و از لحاظ نظامی بسیار به آمادگی دفاعی کشور کمک میکند. واقعا باید بعد از حدود 90 سال فکری به حال خدمت سربازی شود. (117521)
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۶:۲۵
زنان رو هم ببرید خدمت تا مرد زن برابر باشند
تا کی این نابرابری‌ها
مهریه که باید بدیم. نفقه که باید بدیم. کارباید بکنیم. سربازی که باید بریم
کجایند طرفداران برابر زن و مرد؟/؟ (117535)
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۰۹:۵۴
به نظر من بهترين نوع خدمت داوطلبانه است، با اين وضعيت نقدينگي بالا البته گزينه خريد خدمت هم به وضعيت اقتصادي كمك ميكنه و هم به طور معمول قشر متخصص توان خريد را دارند. (117294)
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۰۹:۵۶
من با یک سال موافقم.زودتر تصمیم بگیرین من دیگه بیشتر نمیتونم کشش بدم (117295)
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۶:۳۹
برو مشغول به تحصیل شو. دیگه همه جا بدون کنکور دانشجو میگیرن. (117553)
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۰:۰۴
الگوي داوطلابانه خيلي خوبه، به حل مشكل بيكاري هم كمك مي كنه چون نيرو هاي مسلح مجبور ميشن براي حذف خلا نيرو هاي وظيفه اقدام به استخدام نيرو كنن. (117300)
ابراهیم
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۰:۱۵
هیچ جا مثل دوران خدمت از زیر کار در رفتن و خراب کاری کردن رو یاد نگرفتم فقط دوران آموزشی 01 منطقی بود بقیش یا مشغول چال کردن بودیم یا دنبال برش زدن .
فرهنگ خدمت مقدس :
چال کردن = از زیر کار در رفتن
برش زدن = قانون رو دور زدن (117309)
مانی
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۱:۰۵
یکی نیست بگه این همه پادگان تو این کشور چه استفاده ای داره؟ (117329)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۱:۱۰
8- الگوی پارتی خدمت
در این الگو آقازاده ها خدمت سربازی رو نقدا جیرینگی خریداری کرده و افراد دارای پارتی در مراکز نظامی بصورت اداری مشغول به خدمت میگردند. مابقی افراد جامعه که فاقد هرگونه پارتی یا پول جیرینگی می باشند در پادگانهای بسیار مجهز بجا مانده از دهه 50 به خدمت مشغول گشته و بعضا در مناطق مرزی توسط اشرار سر بریده میشوند.
از آنجا که این الگو موجب رضایتمندی تمامی آقا زاده ها و متمولان کشور را تاکنون گردیده و از تمامی نیروها استفاده بهینه شده است و ایران تنها کشور دارای این الگو در کل جهان می باشد، به عنوان الگوی برتر در دستور کار کشور اسلامی ما قرار میگیرد. (117331)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۶:۲۵
نمیدونم منفی یعنی چی؟! یعنی انقد به فکرتون نرسید که این انتقاده و واقعیت امروز این مملکت اسلامیه؟! (117537)
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۶:۳۵
اینکه مدل الان کشوره، جدید نیست. (117546)
سعيد
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۱:۲۸
من خودم خدمت كردم" با اطمينان ميگم هيچ فايده اي نداره. ارتش بايد حرفه اي باشه (117345)
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۲:۰۱
تجربه نشون داده مجلس تو این زمینه هیچ کاری ازش بر نمیاد. اگه خدمت 24 ماه نشه کمتر نمیشه (117372)
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۲:۰۱
خواهشا یه کاری کنید.
من فوق لیسانسمو گرفتم و باید برم سربازی. شما که کاری برای من تو جامعه ندارید حداقل ولم کنید چرا باید دو سال دیگه هم باید خدمت کنم ؟ چه گناهی کردیم ما؟ (117373)
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۳:۰۴
بیشتر کشور های دنیا اختیاری است نه اجباری. (117408)
HASAN
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۳:۲۸
با سلام. بنده دانشجوی کارشناسی ارشد روزانه دانشگاه شیراز و نه آقازاده و ... بوده و بدون هیچ سهمیه ای و به پشتوانه دستان پینه بسته پدر و مادرم قبول شده ام. مثل خیلی از جوانان، در سن 25 سالگی نامزد کرده ام و در دوران مابین کارشناسی و کارشناسی ارشد 2 ماه خدمت کرده ام. از مسئولان سایت بهار عاجزانه خواهش میکنم اگر دلتان با ما جوانان نسل سوخته دهه 60 هست صدای مارا به گوش مسئولین برسانید. اشتغال، ازدواج، استقلال مالی و... غرور ما جوانها را در پیش دستان پینه بسته پدر و مادر فداکارمان شکسته، اما سر بحث من موضوعی دیگر است. از روزی که به دنیا آمدیم کشور هنوز رنگ و بوی جنگ داشت. رنگ و بوی صفهای کوپن و سیلندر گاز و سهمیه آرد و .... به مدرسه رفتیم. از تغذیه خبری نبود، خب ما بچه های دوران کوپن هم نمی دانستیم اینها چیست که به دلمان بماند. ولی جای نشستن روی نیمکت های شکسته هم نبود. خوب بیاد دارم امتحاناتمان روی آسفالت داغ و زیر آفتاب خشک و سوزان بود. خلاصه کنم. به کنکور رسیدیم. چه سدی بود که آرزوی دانشگاه آزاد برای پولدارها بود و ما رتبه آوردیم و نرفتیم و آنها هم به شکل دیگر جای ما گرفتند. آخر ما شهریه 100هزار تومانی کانون فرهنگی و ... را هم که نداشتیم. 1 سال نشستیم، خواندیم و بالاخره به رویای خود رسیدیم. اما چه رویایی؟ خیر سرمان برای هزینه های دانشگاه گهگاه کارگری هم کردیم که البته از افتخاراتمان است. کارشناسی تمام شد. ولی کسی این طرف در بازار کار منتظرمان بود، و هم اینکه سد کنکور پشت سرمان شکسته شده بود و زحمات ان یکسال پشت کنکور ما فرو ریخت. چه کنیم؟ تنها راه چاره ادامه راه است. آخر کارشناسی دیگر دیپلم هم نبود. باز هم کنکور و باز هم موسسه کانون چه و چه که شهریه اش در جیب ما نبود. اینبار اما چقدر سخت بود با چهره ای مردانه تر سر سفره پدر نشستن و خانه نشینی و خواندن برای کنکور. به سرعت دفترچه خدمت گرفتیم تا بعد از کنکور و تا اعلام نتایج شرم نگاه به چشمان پدر ما را بیشتر ازین نشکند و سربار بودن برای خانواده که خوب می دانند هم نسلیهایم چه می گویم. نتایج آمد و رتبه دو رقمی کنکور ارشد که حالا غولی بود بس بزرگتر از کنکور اول و تا امروز که چند روزی به دفاع رساله مان نمانده... می گویند شما که قبلا مدتی خدمت کرده اید باید مشمول قانون جدید شوید و بجای 16 ماه 21 ماه خدمت کنید. خب معلوم است چرا... آخر معافیت های سابقه جبهه و چندبرادری پادگان ها را خالی کرده و امروز من فوق لیسانس باید بروم و نه برای کشورم و با افتخار، بلکه برای بعضی آقایان املت درست کنم تا صبح ساعت 9 که می آیند با شکمی پر بروند روی تخت اتاقشان دراز بکشند تا ما کارهایشان را انجام داده گزارشی بنویسیم بنام ایشان تا به مافوقشان بدهند. همه اینها تحملش آسان است. تحمل اینکه نسل تحصیل کرده انقلاب امام عزیزمان باشیم اما هزینه درمان دندان پوسیده مان را نداشته باشیم و ازین رو همیشه یادمان بماند که در آزادی بیانی که امام و انقلاب برایمان به ارث گذاشتند، خود دهانمان را ببندیم که تا نبینند ما فرزندان انقلاب دندان سالم نداریم آسان نیست اما شدنی است. اما من امروز از یک چیز نشدنی می گویم. از "شرمندگی" از " شکستن غرور" و ازینکه امروز دیگر نمی توان حتی به کسی که دوستش داریم هم شرعا و به شکل اسلام خواه بگوییم دوستش داریم. آری من که نه ما امروز عرق شرمی بر پیشانی داریم که این بار کمرمان را شکسته. در پیش چشم شریک زندگی خود، در پیش چشم کسی که یک عمر قرار است تکیه گاهش باشیم عرق شرم بر پیشانی داریم. نمی دانیم بگوییم چطور 16 ماه شد 21 ماه. نمی دانیم بگوییم بعد از 21 ماه چه اتفاقی می افتد که دلش گرم آمدنمان باشد. نمی دانیم بگوییم ما نسل سوخته دهه 60، نسل ناب انقلاب، کی به حساب مسئولان می آییم. مسئول شدن پیشکشمان.
یکی به ما بگوید چرا باید سرمان با درس گرم میشد تا در آمار بیکاری دولتشان نباشیم؟ چرا باید اصا هیچ وقت در هیچ آماری نباشیم.جواب موهایی که در 26 سالگی سپید شده و دندانهایی که سیاه شده چیست؟ دلیل اینکه این نسل باید گاف میشد چیست؟ چرا آمدیم؟ چرا شکستیم؟ آخرین سوالم اما از خودمان است. از خود خودم و هم نسلیهایم:
چرا ما هنوز دل داشتیم که عاشق شدیم؟ چرا... (117417)
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۳:۴۸
خدمت وظیفه اختیاری و بصورت حرفه ای به نظر بسیار مطلوب است . البته آموزش نظامی را میتوان بصورت اجباری ,تئوری و عملی در سه سال آخر دبیرستان گنجاند .به این ترتیب جوانان آموزش نظامی هم میبینند و در مواقع نیاز میتوان از این نیروها استفاده نمود. به نظر میرسد ادامه وضعیت فعلی اصلا مطلوب نیست . در حال حاضر تعداد زیادی از جوانان کشور بدلیل غیبت و فرار از خدمت عاطل و باطل و بدون بهره وری مطلوب گذران عمر میکنند و قطعا باید برای این موضوع مهم راه حل مناسبی اختیار شود. (117432)
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۶:۳۷
مگه نظامی ها در دوره صلح چیکار میکنن که پول میگیرن، کارشون اینه که برای دوره جنگ آماده بشن. اونا وظیفشونه برن جنگ نه مردم، که به مردم آموزش جنگی میدن. (117549)
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۴:۱۳
سریع تر لطفا (117447)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۵:۰۳
واقعاً با توجه به وضع کشور بدترین مشکل همین سربازی است. هم از زندگی مارو میندازه، هم هیچ نتیجه ای نداره.

توروخدا یه فکری کنید که یا داوطلبانه باشه یا بشه خرید یا یکساله بشه. ممنون (117477)
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۵:۱۰
الگو های 2و5و6 بهترند (117481)
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۶:۳۷
موافقم (117551)
سعید
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۵:۴۳
من فعلا در حال خدمت هستم و توی این یک وسال نیم جز وقت تلف کردن چیز دیگری یاد نگرفتم
دوستان هم خدمتی هم که کلا معتاد شدن. (117501)
بنده خدا
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۲۲:۵۶
برای کشورهای متجاوز که مانند قدیم با تجاوز به کشورهای دیگر ارتزاق میکنند؛ به صرفه است؛ نه برای کشورهای جهان سوم یا به اصطلاح در حال توسعه!!! (117742)
omid
۱۳۹۲/۰۶/۰۶ ۰۰:۱۹
من با 27سال سن تازه شدم فوق لیسانس.2 سال هم باید خدمت برم میشم 29.دو سال هم دنبال کار باشم شدم 31.الا من چطور میتونم ازدواج کنم و تشکیل زندگی بدم آیا میتونم ؟خواهشا" کاری برای ما بکنید (117790)