به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۴۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۲/۲۶ ساعت ۱۵:۳۸
کد مطلب : ۱۵۰۲۶۸
مسجدجامعی:

باید برای ورود گشت‌ ارشاد مرز تعیین کنیم

گروه جامعه: عضو شورای شهر تهران با اشاره به برخورد خشونت‌آمیز گشت ارشاد در یکی از پارک‌های تهران گفت: حجاب در کشور ما قانون است، اما حفظ حقوق شهروندی هم قانون است و امنیت و اخلاق کنار هم چیده نمی‌شوند.
باید برای ورود گشت‌ ارشاد مرز تعیین کنیم
 برخورد گشت ارشاد با دختر جوان در یکی از پارک‌های تهران واکنش‌های فراوانی را در فضای مجازی همراه داشت. احمد مسجدجامعی (عضو شورای شهر تهران) با اشاره به پیشنهاد خود برای تشکیل کارگروه و کمیته حقوق شهروندی در شورای شهر گفت: قسمتی از کار و وظیفه ما در شورای شهر تهران به بحث حقوق شهروندی برمی‌گردد. در پارک شهر؛ گشت ارشاد گذاشته شده و من نمی‌دانم چه نیازی است گشت ارشاد در چنین پارک وجود داشته باشد، چراکه این پارک محل رفت و آمد خانواده‌هاست و در وسط شهر قرار دارد؟عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر ادامه داد: اگر این مسئله (گشت‌ ارشاد) بخواهد بسط پیدا کند ممکن است در آینده وارد نمایشگاه‌ها، کتابفروشی‌ها، رستوران‌ها، سینما‌ها، کافه‌ها، غذاخوری‌ها بشود و ما به عنوان نمایندگان مردم باید مرزهایی را تعریف کنیم و این مسئله کاری عملیاتی و اجرایی است.

عضو شورای شهر با بیان اینکه برای مثال جشنواره‌ها و سینما‌ها زیر نظر دستگاه‌های مختص به خودشان هستند، گفت: پارک‌ها هم دستگاه تخصصی دارند و باید مشخص شود (گشت ارشاد) بر چه اساس و مبنا و رویکردی وارد پارک‌ها می‌شوند؟ به هرحال پارک‌ها فضاهای عمومی هستند و برخی عمومی و برخی نیمه عمومی و نیمه خصوصی محسوب می‌شود. این تعاریف باید روشن شود، در همین راستا پیشنهاد کردم که کمیته‌ای در شورای شهر تحت عنوان کمیته حقوق شهروندی فعال شود.وی در رابطه با وظایف این کمیته پیشنهادی تصریح کرد: کمیته حقوق شهروندی شورای شهر می‌تواند در مورد مسائل اینچنینی گفتگو کرده و از پلیس در این رابطه گزارش بخواهد. وظیفه پلیس ایجاد امنیت است و بین ایجاد امنیت و اخلاق تضاد وجود دارد، این واژه‌ها کنار هم چیده نمی‌شود. مثل این است که از وزارت ارشاد بخواهیم کار پلیسی انجام دهد و بگویند مبارزه با قاچاقچیان را به وزارت فرهنگ و ارشاد سپرده‌اید.مسجدجامعی با اشاره به اینکه حجاب در کشور ما قانون و عرف است، باید رعایت شود و یک دغدغه عمومی است، گفت: درست است که حجاب در کشور ما قانون است، اما حفظ حقوق شهروندی هم قانون است و این دو نباید در تعارض با یکدیگر باشد. نمی‌شود برای اجرای قانون، رفتار غیرقانونی داشت و خارج از روال معمول عمل کرد.
مرجع : ایلنا