به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۲/۲۸ ساعت ۱۰:۰۹
کد مطلب : ۱۵۰۳۲۳
امام جمعه کازرون:

آیا مشکل کشور وضع تقسیمات کشوری است؟

گروه سیاسی: امام جمعه کازرون در مورد اتفاقات کازرون گفت: آیا اکنون مشکل کشور وضع تقسیمات کشوری است؟ حالا شهرستانی یک یا دو شهرستان شود آیا مشکلات کشور حل می‌شود؟ ما معتقدیم در شرایط فعلی کشور و منطقه نباید به مسائل حساسیت‌برانگیزی مثل تقسیمات کشور پرداخت.
آیا مشکل کشور وضع تقسیمات کشوری است؟
محمد خرسند، امام جمعه کازرون که از مخالفان تقسیمات استانی در این شهرستان است تاکید دارد که جدایی بخش‌هایی از کازرون تنها در حد یک طرح است و هنوز هیچ تصمیمی برای آن گرفته نشده است اما در همین حال می‌گوید مسئولان وزارت کشور باید همین خبر را اطلاع‌رسانی می‌کردند تا کار به اینجا نکشد.در ادامه گفتگوی او با اعتماد آنلاین را می خوانید: 
 
*توضیح می‌دهید چه اتفاقی در کازرون افتاده و شرایط در حال حاضر چطور است؟
 من خیلی ضرورت نمی‌بینم درباره این مساله صحبت کنم. من تازه از مشهد آمدم و امروز جلسه دارم که باید ببینم قضایا چطور است.
 
*با چه کسانی جلسه دارید؟
 با معتمدین مردم و افراد ذی‌نفوذ.
 
*از وزارت کشور هم در این جلسه هستند؟
 نه.
 
*قبلا هم جلسه‌ای با آنان نداشتید؟
 مسائل کازرون به حدود یک سال قبل یعنی در مرداد ماه سال گذشته باز می‌گردد که از آن زمان اعتراضات شروع شد. ما توقع داشتیم که آقایان در وزارت کشور به مساله تقسیمات که مساله حساسی است با رعایت جوانب امر ورود کنند اما متاسفانه رعایت این حساسیت‌ها و جوانب امر نشد و منجر به اعتراضات مردمی شد. بعدا هم پاسخگویی به موقع صورت نگرفت. وقتی که به موقع اقدام نشود معلوم است که دشمن هم در این موقیعت‌ها دنبال سوءاستفاده است تا بتواند اهداف خود را جلو ببرد. الان هم انشالله مشکل خاصی نیست. مردم کازرون باسابقه و فرهنگی و انقلابی هستند و انشالله این مسائل به زودی حل می‌شود و مساله خاصی پیش نخواهد آمد.
 
*وزارت کشور اعلام کرده جدایی بخش‌های حساسیت‌برانگیز از کازرون منتفی شده است و خواست مردم برآورده شده؛ با این حال چرا هنوز اعتراضات وجود دارد؟ به نظر می‌رسد خود شما هم جز معترضان هستید.
 بنده همیشه مردم را به آرامش و قانون‌مداری دعوت کردم و معتقدم در این ماجرا باید به قانون عمل کنیم. مشکلاتی که اکنون پیش آمده این است که به حساسیت‌ها توجه نشده و قانون به خوبی رعایت نشده است. اکنون هم راه برون‌رفت از این مشکل عمل به قانون است. اگر قانون رعایت شود انشالله مشکلات حل خواهد شد. هر شهری آن هم شهر تاریخی مثل کازرون برای خود فرهنگی و هویتی دارد و ما نباید روی این مسائل که مورد حساسیت مردم است به بهانه‌هایی ورود کنیم. حرمت مردم باید رعایت شود و حساسیت‌ها در نظر گرفته شود. اگر از اول این حساسیت‌ها رعایت می‌شد کار به اینجا نمی‌رسید. نکته مهم‌تر این است که‌ آیا اکنون مشکل کشور وضع تقسیمات کشوری است؟ حالا شهرستانی یک یا دو شهرستان شود آیا مشکلات کشور حل می‌شود؟ ما معتقدیم در شرایط فعلی کشور و منطقه نباید به مسائل حساسیت‌برانگیزی مثل تقسیمات کشور پرداخت. بنابراین الان هم از دولت می‌خواهیم که فعلا این طرح مسکوت بماند تا انشالله در شرایط مناسبی به آن پرداخت.
 
 
*کسانی که موافق جدایی بخشی از کازرون و تبدیل آن به شهرستان هستند به وضعیت اقتصادی و محرومیت آن بخش اشاره می‌‌کنند و معتقدند با جدایی و شهرستان شدن مشکلات آن منطقه بدون اینکه به کازرون لطمه‌ای وارد شود حل می‌شود.
 الان اولویت ما این است که شهرستان آرام شود. مباحث باید در زمان خود مطرح شود. اولویت اصلی ما ایجاد آرامش است.
 
*امروز هم اعتراضات در کازرون ادامه دارد؛ شما برای آرام شدن اوضاع چه کردید؟
 انشالله می‌خواهیم اقداماتی انجام می‌دهیم.
 
* چه اقداماتی؟
نظام ما متکی به مردم است؛ مردم باید خودشان همکاری کنند و که البته همکاری می‌کنند بنابراین معتمدین مرد،  بزرگان، علمای و سیاسیون شهر از جناح‌های مختلف و رسانه‌های محلی باید وارد عرصه شوند. من هم امروز جلساتی دارم با این عزیزان که انشالله کمک کنند فضا، فضای احساسی نباشد تا دشمن سوءاستفاده نکند. مسائل تقسیمات  کشور باید در فضای آرام و با رعایت ملزومات قانونی دنبال شود.
 
*وزارت کشور اعلام کرده که این طرح در مرحله مطالعاتی است و هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده است.
 خوب بیاید موضع‌گیری کند.
 
*اطلاعیه دادند. به همین دلیل برخی معتقدند دلیل ادامه‌دار شدن اعتراضات مردم و به خشونت کشیده شدن آن سوءاستفاده برخی از احساسات مردم است.
 دیگر فضای مجازی است و هیچ کنترلی روی فضای مجازی نیست و معلوم است معاندین و دشمن سوءاستفاده می‌کنند و به شایعاتی که صحت و سقم هم ندارد، دامن می‌زند. توصیه ما به مردم این است به مسائلی که در فضای مجازی گفته می‌شود اعتماد نکنند و از رسانه‌های رسمی مسائل را پیگیری کنند. الان هم ما می‌گوییم هیچ مساله‌ای اتفاق نیفتاده است و فقط یک طرحی بوده که نهایی هم نشده است. البته در مرحله‌ای تا پشت در هیات دولت هم رفته بود ولی برگشت داده شد. الان در تهران در حال کار بر روی این طرح هستند و آقای استاندار دو هفته پیش آمدند و ملاقاتی با اقشار مختلف مردم داشتند که قرار شد جوانب کار پیگیری شود. الان من به مردم می‌گویم که اتفاق خاصی نیفتاده است اما به مسئولان می‌گویم اگر اطلاع‌رسانی شفاف و به موقع صورت می‌گرفت کار به اینجا کشیده نمی‌‌شد.
برچسب ها: کازرون