به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۲/۲۸ ساعت ۱۰:۵۸
کد مطلب : ۱۵۰۳۲۹
کاربرد در امداد و نجات؛

تولید کوچک ترین بینی الکترونیک جهان

گروه علم و فناوری: اگر چه بینی سگ ها نسبت به بو بسیار حساس است، اما دانشمندان موفق به تولید بینی الکترونیک تازه ای شده اند که از بینی سگ نیز دقیق تر بوده و از همه نمونه های رقیب ارزان تر است.
تولید کوچک ترین بینی الکترونیک جهان
این بینی برای اجرای عملیات امداد و نجات افرادی طراحی شده که به دنبال وقوع زلزله، سیل یا دیگر سوانح طبیعی در زیر خروارها آوار گیر افتاده اند.دانشمندان سوئیسی موسسه ای تی اچ زوریخ که این بینی را تولید کرده اند می گویند در درون آن از حسگرهای متعددی استفاده کرده اند تا شناسایی ترکیبات و مواد مختلف از این طریق ممکن باشد. این ترکیبات و مواد مختلف مربوط به ترکیبات شیمیایی بدن انسان است و از این طریق می توان از حضور فرد یا افرادی در زیر آوار مطمئن شد.این گروه تحقیقاتی قبلا هم حسگرهایی تولید کرده بودند که قادر به شناسایی استون، آمونیاک و ایزوپرن می باشند. این مواد از محصولات جانبی متابولیسم داخلی بدن انسان هستند و از طریق تنفس یا پوست بدن به محیط خارج انتقال می یابند.

در زمانی که انسانی به علت بلایای طبیعی در محیطی بسته گرفتار می شود از طریق ترشحات آغشته به استون، آمونیاک و ایزوپرن وی می توان او را شناسایی کرد و موقعیت مکانی دقیق وی را پیدا کرد.در بینی هوشمند مذکور علاوه بر حسگرهای یادشده از تعدادی حسگر تجاری موجود در بازار هم برای شناسایی دی اکسیدکربن و رطوبت استفاده شده که حضور افراد در زیر آوار را به طور قطعی مشخص می کند. این بینی هوشمند قابل نصب بر روی انواع وسایل الکترونیک هوشمند، ربات ها، پهپادها و غیره است. آزمایش های انجام شده با استفاده از این بینی هوشمند تا به حال موفقیت آمیز بوده و قرار است بررسی های دقیق تری نیز بر روی آن انجام شود.
مرجع : مهر