کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بهترین تصویر از نقش دولت موازی

31 ارديبهشت 1397 ساعت 10:53


گروه سياسي: آذر منصوری، قائم مقام دبیرکل حزب اتحاد ملت در رشته توئیتی نوشته است:

1⃣امروز یک سال از ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ گذشته است. انتخاباتی رقابتی و ‌تکرار بهره مندی از ظرفیت بی بدیل قانون اساسی یعنی ⁧انتخابات. ‏شاید وقایع یکسال گذشته بهترین تصویر را از نقش دولت موازی در مقابل دولت و نهادهای انتخابی به نمایش گذاشته است.

2⃣به بیان دیگر امروز دولت و‌ جامعه ایران میراث‌دار مشکلات و‌ معضلاتی است که نه فقط یک بخش خاص بلکه همه ارکان نظام در پیدایش آن نقش داشته و در قبال آن مسئول هستند و عملکرد فاجعه بار سال‌های ۸۴ تا ۹۲ نیز در تشدید این وضعیت نقشی اساسی داشته است.

3⃣پرواضح است که در این شرایط، بیشترین آسیب به انسجام در ساختار مدیریتی کشور وارد شده و ⁧دولت غیرپاسخگو ⁩ ثروتمندتر و قدرتمندتر از ⁧ دولت منتخب مردم، کشور را به سوی نابسامانی روز افزون ‌و بحران سوق می‌دهد. هدفی هم جز هم راستایی نهادهای انتخابی با منافع کوتاه مدت و بلندمدت خود ندارند.

4⃣به بیان دیگر آنچه که بیش از پیش می توان به عنوان عامل اصلی ناکارآمدی‌ها از آن نام برد، وجود دو دولت فعال در مدیریت کشور است؛⁧ دولت منتخب که با رأی مستقیم مردم شکل گرفته و دیگر ⁧دولت غیرپاسخگو که قدرت تأثیرگذاری پر رنگ در همه حوزه‌ها دارد.

5⃣از مقاومت در برابر اجرای کنسرت‌ها تا دسترسی مردم به جریان آزاد اطلاع رسانی، حذف منتخب زرتشتی مردم یزد، تعیین تکلیف برای شورای منتخب، دخالت در بازار ارز، راه انداختن قائله مؤسسات مالی اعتباری و مقاومت در برابر رشد سرمایه ملی و ‌تولید داخلی و...

6⃣بهترین حالت برای دولت موازی امنیتی کردن همه فعالیت‌های مدنی است و ‌با این رویکرد هر اعتراض صنفی هم لابد باید رنگ امنیتی به خود بگیرد. روندی که در نهایت با دامن زدن بر فضای بی‌اعتمادی به صندوق رأی، یأس و نا امیدی در کشور، بر شکاف حاکمیت ملت می‌افزاید.حاصل این شکاف ناگفته پیداست.

7⃣همه دغدغه مندان منافع ملی کشور باید با توجه به نقش این دولت در برابر دولت منتخب ملت چاره اندیشی کنند و اتفاقاتی مانند درگیری‌های شهرستان ⁧کازرون و اعتراضات هفتم دیماه۹۶ باید هشدار باش جدی برای گسست‌هایی باشد که امروز بیشترین تهدید برای وحدت ملی و منافع ملی کشور است.

8⃣گفت‌وگوی ملی می‌تواند مناسب‌ترین راهکار برای برون رفت از مشکلات امروز ایران باشد و تعیین تکلیف این دولت موازی که با قدرت در برابر اصل جمهوریت نظام مقاومت می‌کند نیز باید محور اصلی این گفت‌وگوها باشد. هدف این گفت‌وگوها نیز باید رسیدن به رهیافتی مشترک برای تحقق فصل سوم قانون اساسی باشد.

9⃣دفاع مدام اصلاح‌طلبان برغم محدودیت‌ها از صندوق رأی نیز با در نظرگرفتن اصل تقویت منافع ملی و دور کردن کشور از تهدیدهای داخلی و خارجی و ‌نیز تقویت نهادهای انتخابی است که ممکن‌ترین سطح از مشارکت شهروندان در تحقق خواست آنها در ساخت قدرت سیاسی کشور است.

10 اصلاح‌طلبان با ایفای نقش تاریخی خود از ۹۲به این سو همه توان خود را بکار گرفتند که کشور را از مجموعه این تهدیدها دور کنند و این عملکرد بدون تردید قابل دفاع است و از این پس نیز ضمن نقد واقع بینانه و منصفانه عملکرد خود، باید پرکردن این گسست‌ها و امیدبخشی را در اولویت بدانند.


کد مطلب: 150543

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/150543/بهترین-تصویر-نقش-دولت-موازی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir