به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ساعت ۱۹:۴۶
کد مطلب : ۱۵۰۶۲

ادعايي تازه درباره غنی‌سازی در ایران

گروه بين الملل:خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های غربی نوشت که گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز چهارشنبه منتشر می‌شود حاکی از آن است که ایران ظرفیت‌های خود برای غنی‌سازی اورانیوم را افزایش داده است.
ادعايي تازه درباره غنی‌سازی در ایران
رویترز در گزارش خود نوشت که ایران تولید سوخت برای رآکتور آب سنگین را نیز آغاز کرده است که این امر می‌تواند به تولید پلوتونیوم و کاربرد احتمالی آن در سلاح هسته‌ای بینجامد و همین مسئله به نگرانی‌های غرب درباره برنامه اتمی ایران دامن زده است. از سوی دیگر این دیپلمات‌ها احتمال می‌دهند که گزارش این هفته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که قرار است چهارشنبه منتشر شود حاوی اطلاعاتی خواهد بود که نشان می‌دهد ایران توسعه حساس‌ترین ذخایر اتمی خود را محدود می‌کند که این رویکرد می‌تواند امکان خریدن زمان برای مذاکره با قدرت‌های جهانی را فراهم آورد.

رویترز می‌نویسد در صورت تایید چنین سخنانی، «تصویری دوگانه» از فعالیت‌های اتمی ایران به دست می‌آید، چرا که جامعه جهانی انتظار دارد حسن روحانی، رئیس جمهور جدید ایران، جمهوری اسلامی را به سمت کاهش تنش‌ها با غرب هدایت کند.
اما از سویی چنان‌ چه دیپلمات‌ها تاکید می‌کنند، این گزارش بیشتر به روزهای قبل از آغاز ریاست جمهوری حسن روحانی بازمی‌گردد و برنامه اتمی ایران در هفته‌های منتهی به مراسم تحلیف او را پوشش می‌دهد. این دیپلمات‌های غربی می‌گویند که انتظار می‌رود در گزارش آژانس به مواردی مانند ادامه برنامه نصب سانتریفیوژهای آی آر – ۱ و آی آر – ۲ اشاره شده باشد.

پیش از این فریدون عباسی دوانی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران، نیز گفته بود ایران حدود هزار سانتریفیوژ پیشرفته آی آر – ۲ در اختیار دارد که به گمان دیپلمات‌های غربی چنین آماری باورکردنی و درست است. با این حال اگرچه به نظر می‌رسد این سانتریفیوژهای پیشرفته هنوز فعال نشده باشند، اما در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هر آن‌ چه نشانه‌ای از افزایش آمادگی ایران برای فعال کردن این سانتریفیوژها باشد، مورد بررسی قرار گرفته است.