کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اظهارات جدید روسیه درباره حضور ایران در سوریه

ناراحتی مسکو از متقاعد نشدن ایران

1 خرداد 1397 ساعت 19:58

گروه بین‌الملل: روسیه از حضور ایران در سوریه انتقاد کرد چرا كه مدتی است که از طریق رسانه‌ها بین مقامات ایران و روسیه درباره حضور ایران در سوریه کنش و واکنش‌هایی صورت می‌گیرد.


در روز‌های اخیر، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، اظهارات قابل توجهی درباره حضور نیرو‌های خارجی در سوریه بیان کرد. رئیس‌جمهور روسیه در این اظهارات بر ضرورت خروج نیرو‌های بیگانه از سوریه تاکید کرد. پس از آن، الکساندر لاورنتیف؛ نماینده ویژه ریاست‌جمهور روسیه، از معنی اظهارات پوتین رمزگشایی کرد و گفت: این اظهارات، درباره گروه‌های نظامی خارجی در سوریه است. از جمله آمریکایی‌ها،‌ترکیه‌ای‌ها، حزب‌اله و ایرانی‌ها‌. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در پاسخ به مقامات روسیه، اعلام کرد ایران تا زمانی که نیاز باشد و خطر‌تروریسم در سوریه باشد ودولت سوریه از ایران بخواهد به کمک‌های خود به این کشور ادامه بدهد، در سوریه باقی می‌ماند. به نظر می‌رسد که مسکو قصد دارد پیام‌های سیاسی خود را از طریق رسانه‌ها به اطلاع تهران برساند. در روز‌ها و ماه‌های اخیر رسانه‌ها مدعی شدند که اسرائیل به نیرو‌های ایران در سوریه حملاتی انجام داده است. حال، منابع نزدیک به وزارت خارجه روسیه، در گفت‌وگو با روزنامه الحیات، با اشاره تلویحی به این حملات، گفتند: ‌بعید است پدافند هوایی روسیه (در سوریه) با هرگونه حمله اسرائیلی به مواضع ایران در سوریه مقابله کند‌. همین منابع تاکید کردند: سامانه‌های روسی، حملات سابق به مواضعی در سوریه را رصد کردند، اما پاسخی ندادند.

این منابع توضیح دادند: هدف روسیه، جلوگیری از منتهی شدن امور به یک درگیری کامل بین ایران و اسرائیل است. این درگیری، ممکن است تلاش‌ها را برای رسیدن به راه حلی که روسیه از آغاز مداخله نظامی‌اش به دنبال آن بوده، ناکام بگذارد‌. منابع نزدیک به وزارت خارجه روسیه مدعی شدند: مسکو از متقاعد نشدن ایرانی‌ها به راه حل سیاسی (در سوریه) و تمایل آن‌ها به ادامه دادن راه حل نظامی و‌ترغیب نظام (سوریه) به این امر، ناراحت است. (این موضع ایران برخلاف موضع‌ترکیه است) که در سال اخیر برای پذیرش مذاکره و امتیازدهی بر گروه‌های متحدش (در سوریه) فشار آورد‌.

علاوه بر منابع مزبور، یک کارشناس روسی مسائل ایران، که الحیات او را به محافل تصمیم‌سازی مسکو نزدیک دانسته، گفت: تغییر لحن روسیه و درخواست عقب‌نشینی حزب‌اله و شبه‌نظامیان ایرانی، بي‌سابقه به شمار می‌رود. اختلافات (بین ایران و روسیه) همواره وجود داشته، اما درباره مسائل سرمایه‌گذاری در بخش‌های انرژی و فسفات بوده است. زیرا هر طرف مایل بود سهمش را بیشتر کند. روسیه با تمایل ایران برای احداث یک پایگاه دریایی در ساحل سوریه بشدت مخالفت کرد تا دچار مشکلاتی با اسرائیل نشود و نیز به دلیل اینکه روسیه مایل نبود قدرت دیگری را در ساحل سوریه سهیم کند‌.


کد مطلب: 150684

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/150684/ناراحتی-مسکو-متقاعد-نشدن-ایران

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir