به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۳/۰۲ ساعت ۱۰:۱۵
کد مطلب : ۱۵۰۶۹۸

ترمیم مغز پس از سکته با تزریق هیدروژل

گروه علمی: محققان دانشگاه کالیفرنیا موفق به ساخت یک هیدروژل قابل تزریق شده اند که قادر به ترمیم آسیب های ناشی از سکته مغزی است.
ترمیم مغز پس از سکته با تزریق هیدروژل
این هیدروژل بافت های سالم را به گونه ای تحریک می کند که با بازتولید بافت جدید مغزی، رشته های عصبی و رگ های خونی، بافت آسیب دیده را ترمیم کنند.بر اثر سکته مغزی، برخی سلول ها کشته می شوند و توسط بدن جذب می شوند. جذب این سلول ها توسط بدن حفره های کوچکی را برجای می گذارد که فاقد هرگونه رگ خونی یا سلول عصبی هستند. هیدروژل ساخته شده توسط محققان دانشگاه کالفرنیا دقیقا به همین منافذ تزریق می شود و مانند یک داربست، بستر را برای رشد بافت جدید فراهم می کند. در این حالت بافت های سالم اطراف هیدروژل رشد می کنند و باعث ایجاد وصله در محل مورد نظر می شوند. هیدروژل حاوی داروی هایی است که التهاب را سرکوب می کنند و از این طریق به رشد عروق خونی جدید کمک می کنند.

16 هفته پس از درمان موش ها به این روش، رگ های خونی و ارتباطات عصبی بهبود قابل ملاحظه ای داشتند و توانایی حرکتی مدل حیوانی افزایش یافت. هیدروژل پس از مدتی بدون عوارض جانبی توسط بدن جذب می شود. سکته مغزی به دلیل وقفه ای کوچک در جریان خون مغز یا انسداد رگ ها بوجود می آید. در این حالت جریان اکسیژن و مواد غذایی به مغز محدود می شود و بخشی از بافت مغز آسیب می بیند. فشار خون، استعمال دخانیات، چاقی و عدم فعالیت بدنی از جمله مهمترین دلایل سکته مغزی محسوب می شوند.در حال حاضر روش های نوینی برای درمان سکته مغزی وجود دارد که شامل درمان با سلول های بنیادی، استفاده از داروهای ضد التهابی جدید و پپتیدهای زهر عنکبوت هستند و امید می رود این روش جدید نیز در صورت موفقیت در کارآزمایی های انسانی به عنوان یک روش موثر به کار بسته شود.نتایج این مطالعه در نشریه Nature Materials منتشر شده است.
مرجع : ایرنا