به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۳/۰۲ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب : ۱۵۰۷۲۷

استفادۀ از اف۳۵ براي اولين‌بار توسط اسرائیل

گروه بين‌الملل: مقامات نظامی اسرائیل روز سه‌شنبه اعلام کردند که برای اولین بار در جهان از هواپیماهای اف-۳۵ در یک عملیات جنگی استفاده کرده‌اند.
استفادۀ از اف۳۵ براي اولين‌بار توسط اسرائیل
به گزارش يورونيوز، جنگنده‌های رادارگریز اف-۳۵ ساخت گروه لاکهید مارتین آمریکا، جزو پیشرفته‌ترین هواپیماهای نظامی جهان هستند. امیکام نورکین، فرمانده نیروی هوایی اسرائیل دربارۀ این جنگنده‌ها که «ادیر» نام دارند می‌گوید: «این هواپیماها عملیاتی هستند و در ماموریتهای نظامی شرکت خواهند داشت... ما دو بار در جریان حملاتمان در خاورمیانه از این هواپیماها استفاده کردیم و این اولین بار در جهان است که از این هواپیماها استفاده می‌شود.» جزئیات بیشتری درباره عملیات نظامی این هواپیماها منتشر نشده است. در سالهای گذشته هواپیماهای اسرائیلی دهها موضع را در سوریه، کشور همسایه اسرائیل هدف قرار داده‌اند. اهداف بمباران شده عبارتند از مواضع ارتش بشار اسد، کاروان‌های اسلحه‌هایی که به مقصد حزب الله لبنان در حرکت بودند و به تازگی‌ برخی مواضع متعلق به ایرانیان و تجهیزات آنها.

اسرائیل که دارای قدرتمندترین ارتش در منطقه خاورمیانه است در سال ۲۰۱۰ میلادی قرارداد خرید پنجاه جنگندۀ اف-۳۵ را با آمریکا امضا کرد و در پایان سال ۲۰۱۶ میلادی اولین مجموعه از این سفارش را تحویل گرفت. ارتش اسرائیل پیش از این در ۱۰ ماه مه تعدادی از اهداف نظامی ایران در سوریه را در تلافی آنچه شلیک راکتهای ایرانی به مواضع اسرائیلی‌ها در بلندی‌های جولان می‌نامید، بمباران کرد. بنا بر گزارش دیده بان حقوق بشر سوریه، بمباران‌های اسرائیل منجر به کشته شدن ۲۷ شبه نظامی طرفدار دولت سوریه شده که ۱۱ تن از آنها ایرانی بوده‌اند. این عملیات اسرائیل نگرانی‌های جامعه بین‌الملل را افزایش داد زیرا این احتمال وجود داشت که به بهانه‌ای برای رویارویی مستقیم ایران و اسرائیل تبدیل شود.

به گفته ژنرال نورکین، ایرانی‌ها در ۱۰ ماه مه ۳۲ راکت را به سمت مواضع اسرائیل شلیک کرده‌اند که چهار راکت توسط اسرائیل رهگیری و منهدم شده است و بقیه در خارج از خاک اسرائیل فرود آمده‌اند؛ سپس در واکنش به این اقدام ایران، اسرائیل مواضع ایرانی‌ها را در سوریه هدف قرار داده است. اسرائیل ادعا می‌کند که در جریان عملیات جنگنده‌های اف-۳۵ اسرائیل، بیش از صد موشک زمین به هوا به سمت هواپیماها پرتاب شده اما درنهایت همه هواپیماها به پایگاههای خود بازگشته‌اند. گفته می‌شود که جنگنده‌های اف-۳۵ اسرائیل واکنشی به اقدام ایران به تقویت توان نظامی خود و خرید موشکهای اس-۳۰۰ از روسیه است.

دیگر کشورهای خریدار جنگنده‌های اف-۳۵ آمریکا REUTERS