به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۳/۰۲ ساعت ۲۳:۴۶
کد مطلب : ۱۵۰۷۶۷

ناصر حجازی، اسطوره‌ای تکرار نشدنی

گروه ورزشی: هفت سال از درگذشت «ناصر حجازی»، اسطوره تکرار نشدنی فوتبال ایران، عقاب تیم استقلال و دومین دروازه بان قرن آسیا می گذرد، مردی که دوم خرداد ماه سال 90 چشم از جهان فروبست.
ناصر حجازی، اسطوره‌ای تکرار نشدنی
فوتبال ایران در رده های ملی و باشگاهی دروازه بان های موفق زیادی به خود دیده است اما هیچ یک مانند ناصر حجازی اسطوره نشدند و در یادها باقی نماندند.
غلامرضا تختی و ناصر حجازی تنها چهره‌های ورزشی ایران هستند که نامشان در مجموعه مفاخر و نام‌آوران ایران‌ زمین قرار گرفته است. علاوه بر این کمتر ورزشکاری در ایران وجود دارد که این چنین مورد اقبال و توجه ورزش‌دوستان و حتی مردم عادی قرار گرفته باشد.
حجازی متولد 23 آذر 1328 تهران است که در سال 1343 با تیم «نادر» تهران وارد دنیای فوتبال شد و 3 سال بعد به تیم «تاج»، استقلال کنونی پیوست و تا سال 1365در همین تیم در چارچوب دروازه قرار گرفت. البته او بین سال های 54 تا 59 از تیم تاج دور بود.
وی در رده باشگاهی و ملی افتخارات زیادی کسب کرد، با تیم تاج در سال 1349 قهرمان باشگاه آسیا و ایران شد، سال1350 نیز در جایگاه سومی جام باشگاه های آسیا و ایران ایستاد. قهرمانی با تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت های آسیا 1972، 1976، بازهای آسیایی1974 و همچنین کسب مقام سومی با تیم ملی در جام ملت های آسیا در سال 1980 از دیگر افتخارات حجازی است.
اسطوره استقلال همراه با تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی 1978 آرژانتین هم حضور داشت، عملکرد خوبش در درون دروازه سبب شد باشگاه منچستر یونایتد انگلیس خواستار به خدمت گرفتن او شود اما رضایت نامه عقاب آسیا از سوی باشگاه تاج صادر نشد تا بهترین فرصت زندگی خود را از دست بدهد.
حجازی در دوران مربیگری هم موفق بود و توانست در سال 1377 استقلال را به مقام قهرمانی لیگ فوتبال باشگاه های کشور موسوم به جام آزادگان برساند، یک سال بعد در جام باشگاه های آسیا، آبی پوشان را به فینال آسیا برد و در نهایت نایب قهرمانی را برای تیم استقلال به ارمغان آورد؛ افتخاری که نزدیک به 20 سال، دیگر تکرار نشده است.
فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال حجازی را دومین دروازه‌بان برتر قرن بیستم قاره آسیا پس از محمد الدعایه عربستانی معرفی کرده ‌است ضمن آنکه وی به عنوان چهل و یکمین دروازه‌بان برتر قرن بیستم جهان از نگاه فدراسیون آمار و تاریخ فوتبال جهان انتخاب شد.
حضور در جمع ۱۰ بازیکن برتر قاره آسیا در تمامی ادوار مسابقات جام جهانی از نگاه سایت ورزشی و معتبر ESPN از دیگر افتخارات دروازه بان فقید کشورمان است.
ناصر حجازی دارای رتبه ۱۳۴ جهان و رتبه دوم ایران با رکورد ۸۳۷ دقیقه در بسته نگاه داشتن دروازه از نگاه فدراسیون آمار و تاریخ فوتبال جهان نیز هست.
پس از فوت دروازه بان اسطوره ای ایران، شخصیت های ورزشی، هنری و سیاسی بسیاری درگذشت او را تسلیت گفتند که «سپ پلاتر» رئیس سابق فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) و «سرالکس فرگوسن» سرمربی وقت منچستریونایتد از جمله آنان بودند.
مرحوم حجازی 30 اردیبهشت 1390 در حین تماشای دیدار تیم فوتبال استقلال مقابل پاس همدان در روز آخر لیگ برتر به‌ دلیل وخامت حالش به کما رفت و در حالی که از بیماری سرطان ریه رنج می‌برد، در تاریخ 2 خرداد 1390، ساعت 10:55 صبح، در بیمارستان کسری در تهران درگذشت.
مراسم هفتمین سالگرد درگذشت حجازی ساعت 9 صبح فردا پنجشنبه با حضور خانواده، جمعی از پیشکسوتان فوتبال، اصحاب رسانه و هواداران تیم استقلال در قطعه 255 بهشت زهرا (قطعه نام آوران 9 ) برگزار خواهد شد. روحش شاد و یادش گرامی باد.
برچسب ها: ناصر حجازی