به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۳/۰۳ ساعت ۰۸:۳۶
کد مطلب : ۱۵۰۷۷۱

قصاص، مجازات قاتل خواستگار جوان

گروه حوادث: پرونده پسر جوانی که خواستگار خواهر دوستش را به قتل رسانده‌ و از سوی دادگاه به قصاص محکوم شده‌ بود، برای اجرای حکم قصاص به دادسرای جنایی تهران فرستاده‌ شد.
قصاص، مجازات قاتل خواستگار جوان
شهریور سال 94 به مأموران پلیس خبر دادند درگیری بین چند جوان در محله‌ای در ورامین باعث مرگ یکی از آنها شده ‌است. زمانی که پلیس به محل رفت، جسد غرق در خون پسری جوان روی زمین افتاده ‌بود. مأموران به دستور بازپرس کشیک جسد را به پزشکی قانونی انتقال دادند و تحقیقات خود را آغاز کردند.بررسی‌ها نشان داد درگیری بین سه جوان به نام‌های آرش، آراد و کیان بوده است. همچنین مشخص شد آرش و آراد دوستشان کیان را به قتل رساندند چون این جوان از خواهر آرش خواستگاری کرده‌ بود.متهمان به دستور بازپرس بازداشت شدند و مورد تحقیق قرار گرفتند. آرش در توضیح ماجرا گفت: من با کیان دوست بودم و رابطه خوبی هم داشتم تا اینکه یک روز مادر کیان به خانه ما آمد و خواهرم آرزو را برای کیان خواستگاری کرد.

من هم خیلی ناراحت شدم چون به کیان اعتماد کرده و او را به خانه‌ام برده ‌بودم و فکر نمی‌کردم این رفت‌وآمدها باعث شود او به خواهرم نظر داشته ‌باشد. من انتظار داشتم او به خواهر من به چشم خواهر خودش نگاه کند. از آن روز به بعد درگیری‌هایی بین من و کیان اتفاق می‌افتاد و هر جا همدیگر را می‌دیدیم، قطعا با هم درگیر می‌شدیم.روز حادثه می‌دانستم کیان چه ساعتی از سر کوچه عبور می‌کند به همین خاطر همراه خودم شمشير داشتم، دوستم آراد هم کنارم بود و او هم چاقو داشت؛ ما سر کوچه بودیم که کیان آمد.متهم گفت: کیان به‌محض دیدن من حمله کرد و چاقو کشید و ضربه‌ای هم به من زد. آراد به کمک من آمد و ما هر دو به سمت کیان حمله کردیم اما ضربه کشنده را آراد وارد کرد. این در حالی بود که آراد نیز ادعا کرد ضربه کشنده را کیان وارد کرده ‌است.با توجه به مدارک به‌دست‌آمده و تکمیل شدن تحقیقات کیفرخواست علیه متهم صادر و پرونده برای رسیدگی به شعبه 10 دادگاه کیفری استان تهران ارسال شد و متهمان پای میز محاکمه رفتند.

در ابتدای جلسه رسیدگی نماینده دادستان کیفرخواست علیه متهم را خواند و خواستار صدور حکم قانونی شد.سپس اولیای ‌دم در جایگاه حاضر و خواستار صدور حکم قصاص برای عامل قتل شدند. در ادامه آرش در جایگاه حاضر شد. او گفت: من نمی‌خواستم کیان را بکشم اما از اینکه به خواهرم نظر داشت ناراحت بودم و این امر درگیری شدیدی بین ما ایجاد کرده ‌بود. ما در چند مرحله با هم درگیر شده ‌بودیم و روز حادثه هم به همین دلیل من شمشير داشتم البته قبول دارم که به سمت کیان شمشیر کشیدم و او را زدم اما ضربه کشنده که به قلبش برخورد کرد را من نزدم.بعد از این آراد در جایگاه قرار گرفت. او گفت: من هم قبول دارم به کیان ضربه زدم و اما در دفاع از آرش این کار را کردم و ضربه کشنده را هم من نزدم و آرش که شمشير در دستش بود به او ضربه زد.

با توجه به این گفته‌ها بود که دادگاه از پزشکی قانونی خواست درباره ضربه‌ای که به قلب مقتول برخورد کرده اظهارنظر کند. متخصصان بعد از بررسی چاقو و شمشیر اعلام کردند ضربه‌ای که به قلب مقتول برخورد کرده عمیق‌ است بنابراین با یک وسیله بسیار تیز به قلب این جوان ضربه وارد شده‌ است. با توجه به اینکه شمشیر کند است و برش‌هایی که ایجاد می‌کند عمیق نیست بنابراین به نظر می‌رسد ضربه کشنده با چاقو وارد شده‌ است.از آنجا که چاقو در دست آراد بوده ، او از سوی قضات در قتل مجرم شناخته شد و هیئت قضات بعد از شور آراد را به قصاص محکوم و آرش را تبرئه کردند.این رأی مورد اعتراض اولیای ‌دم و آراد قرار گرفت و دیوان‌عالی کشور رأی صادره را مورد بررسی قرار داد و هرچند رأی قصاص آراد را تأیید کرد اما رأی برائت آرش نقض شد چراکه قضات دیوان‌عالی کشور اعلام کردند هرچند آرش عامل قتل نیست اما در وقوع قتل دخالت داشته‌ است. به‌این‌ترتیب پرونده آرش برای رسیدگی مجدد به دادگاه کیفری استان تهران بازگردانده شد.
مرجع : شرق
برچسب ها: قصاص قتل