به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۳/۰۳ ساعت ۱۰:۴۹
کد مطلب : ۱۵۰۷۸۹

بانک آمریکا حساب برخی ایرانی‌ها را بست

گروه اقتصادی: شورای ملی ایرانیان آمریکا اعلام کرد، بانک آمریکا با بلوکه غیرقانونی یا بستن حساب‌های تعدادی از مشتریان ایرانی‌تبارش در حق آنها رفتار تبعیض‌آمیزی داشته است.
بانک آمریکا حساب برخی ایرانی‌ها را بست
بر اساس نامه‌ای که توسط شورای ملی ایرانیان آمریکا برای برایان موینیهان، مدیرعامل بانک آمریکا ارسال شده، تحریم‌های آمریکا علیه ایران «توجیه‌کننده رفتار تبعیض‌آمیز بانک‌ها و شرکت‌های آمریکایی» علیه اتباع ایرانی نیست. در نامه این شورا خواهان پایان یافتن فوری روند انسداد حساب‌های ایرانیان شده است.به‌گفته جمال عبدی، مدیر شورای ملی ایرانیان آمریکا، اقدامات این بانک آمریکایی مشتریان ایرانی‌تبارش را مضطرب و حیرت‌زده کرده است.وی افزود: «اگر بخواهیم صادقانه صحبت کنیم، این درست مثل آن استکه یک حمله شخصی به همه ما صورت گرفته است... ما درک می‌کنیم که مسئله مربوط به تحریم‌های دولت آمریکاست که قرار است علیه دولت ایران به‌اجرا گذاشته شود، اما این بهانه خوبی برای اقدام تبعیض‌آمیز بانک آمریکا در تنبیه اشخاص عادی نیست... شما به‌یک‌باره متوجه می‌شوید که قادر به پرداخت اجاره خانه و خریدهای روزمره‌تان نیستید».

به‌گفته عبدی، بانک آمریکا تنها بانک آمریکایی نیست که اقدام به چنین کاری کرده است، طی 6 سال گذشته، شورای ملی ایرانیان آمریکا شکوائیه‌های مشابهی را علیه بانک‌های چیس، تی‌دی بانک، تی سیاف بانک و بانک هاوایی مطرح کرده است.بتی ریس، سخنگوی بانک آمریکا در پاسخ به این انتقادات گفت: «ما حساب‌های افراد را بر مبنای تابعیتی که آنها دارند نمی‌بندیم و حساب کسی را هم بدون اطلاع قبلی به مشتری مسدود نمی‌کنیم».وی از اظهار نظر در خصوص مورد مشخص ایرانیانی که حسابشان نزد این بانک مسدود شده خودداری کرد و گفت: «ما همچنان تأیید می‌کنیم که عملیات حساب‌های ما منطبق با مقررات تحریم‌های دولت آمریکاست، در این راستا ممکن است به برخی مشتریانمان مراجعه کنیم تا مطمئن شویم که اطلاعات ما به‌ویژه در مورد حضور معمول مشتریانمان در خارج از کشورهای تحت تحریم صحت دارد یا نه... اگر ما پاسخ مناسبی از مشتریانمان دریافت نکنیم، به‌عنوان آخرین راه‌حل ممکن است حساب فرد مورد نظر را محدود کنیم تا زمانی که تأیید کنیم که این حساب مطابق با مقررات دولت آمریکا است».

به‌رغم ادعای بانک آمریکا مبنی بر اطلاع قبلی به مشتریان، به‌گفته عبدی بسیاری از مشتریان ایرانی می‌گویند، حسابشان بدون اعلام قبلی بسته یا تعلیق شده است.عبدی افزود، دو هفته پیش یک شهروند ایرانی آمریکایی که در بانک آمریکا حساب داشته، قصد خرید یک خانه را داشته که متوجه شده حسابش معلق شده است.«نهایی کردن قرارداد خرید یک خانه یک فرآیند دشوار است. حال شما به‌یک‌باره متوجه می‌شوید که پول‌هایی که رویش حساب باز کرده بودید بلوکه شده است.این واقعاً اضطراب‌آور است».وی افزود، در یک مورد دیگر یک دانشمند ایرانی که به‌اتفاق همسرش در «سیلیکون ولی» آمریکا زندگی می‌کرده و دارای یک ویزای معتبر بوده، ناگهان حسابش نزد بانک آمریکا مسدود می‌شود. بانک برای مدت 3 ماه هزاران دلار پول این مشتری و همسر باردارش را توقیف می‌کند. «پس از حدود یک هفته مذاکره بین بانک آمریکا و شورای ملی ایرانیان آمریکا در نهایت بدون هیچ گونه عذرخواهی‌ای و بدون اینکه توجیه حقوقی این اقدام بیان شود، پول این مشتری بازگردانده می‌شود».
مرجع : تسنیم