به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۱۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۳/۰۳ ساعت ۱۵:۱۸
کد مطلب : ۱۵۰۸۰۱

مقصران اصلی حادثه پلاسکو معرفی شدند

گروه جامعه: با گذشت یک سال و 4 ماه از آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو کارشناسان تعیین شده از سوی بازپرس پرونده، 14 مقصر اصلی این حادثه را شناسایی کردند.
ساختمان پلاسکوی تهران ساعت 8 صبح 30 دی سال 95 آتش گرفت.آتش‌سوزی از طبقه 11 ساختمان شروع شد و 4 ساعت بعد ساختمان پلاسکو به طور کامل فرو ریخت. به‌دنبال این حادثه تلخ 16 آتش‌نشان شهید شدند و 6 نفر از پرسنل پاساژ فوت کردند.با گذشت بیش از یک سال از این ماجرا و در حالی که تحقیقات برای بررسی علت حادثه از همان نخستین ساعات ریزش ساختمان از سوی بازپرس دادسرای جنایی تهران آغاز شده بود صبح دیروز سرپرست دادسرای امور جنایی تهران خبر از شناسایی مقصران این فاجعه داد. وی در این باره گفت: آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو حدود ساعت 8 صبح آغاز شد، باتوجه به اینکه کار کسبه پلاسکو از ساعت 10 صبح آغاز می‌شد بنابراین تردد مردم عادی را در ساختمان پلاسکو نداشتیم که این موضوع در کاهش میزان تلفات جانی نقش اساسی داشت. اولویت ما ابتدا کمک به مصدومان احتمالی حادثه یا افرادی که احتمال حیات داشتند و در زیر آوار محبوس بودند، بود. متأسفانه در این حادثه 16 آتش‌نشان فداکار شهید و 6 پرسنل ساختمان فوت کردند.محمد شهریاری ادامه داد: گرچه در ابتدای کار خانواده‌های زیادی مراجعه و از ناپدید شدن بستگانشان در این حادثه خبر می‌دادند اما پس از بررسی مشخص شد بیشتر از 6 نفر در ساختمان نبودند. از سویی با انجام آزمایش دی ان ای، اجساد شهدای آتش‌نشان و متوفیان این حادثه تحویل خانواده‌ها شد.

تعیین 29 کارشناس
شهریاری گفت: همزمان با حریق و به‌دنبال آن ریزش ساختمان بنده به‌عنوان قاضی پرونده، طبق دستور دادستان تهران در محل حادثه حاضر شده و به صورت شبانه روزی ضمن رصد اقدامات نسبت به تعیین علت حریق و ریزش ساختمان اقدام کردم. به‌دنبال این حادثه 9 کارگروه که شامل 29 نفر بودند تشکیل شد. این کارگروه‌ها شامل کارگروه امور آتش‌سوزی و آتش‌نشانی، راه و ساختمان، بیمه، برق و الکترونیک و مخابرات، گاز و گازرسانی، مواد محترقه و منفجره (باتوجه به اینکه اوایل شایعاتی در مورد انفجار بود)، الکترو شیمی، پتروشیمی و فرآورده‌های شیمیایی، حوادث ناشی از کار و تأسیسات ساختمانی بود.وی ادامه داد: کارشناسان از همان زمان حادثه در محل حاضر شده و اقدامات فنی و نمونه‌برداری آغاز شد. همزمان اقدامات قضایی در محل نیز انجام شد.

بررسی‌ها نشان می‌داد که آتش‌سوزی از طبقه دهم و در یکی از فروشگاه‌های ساختمان پلاسکو صورت گرفته است که به لحاظ استفاده نادرست از دستگاه برقی هیتر آتش‌سوزی شروع و سپس به علت عدم کارآیی سیستم‌های موجود ازجمله کپسول آتش‌نشانی و خاموش‌کننده‌ها، آتش به سایر مکان‌ها سرایت کرده و در نهایت منجر به تخریب ساختمان شده بود. در همان صحنه صاحب مغازه و دو کارگر او شناسایی و بازداشت شدند اما درنهایت با قرار وثیقه و پس از تکمیل تحقیقات آزاد شدند.سرپرست دادسرای امور جنایی تهران ادامه داد: باتوجه به مستندات مربوطه، کارگروه 29 نفره، نظر‌های خود را در قالب 3 هزار صفحه اعلام کردند و با دلایل متعدد مقصران این حادثه شناسایی شدند. همچنین مشخص شد که این حادثه به هیچ عنوان عمدی نبوده و آتش‌سوزی بواسطه سهل‌انگاری رخ داده که نتایج آزمایشات نیز این ماجرا را تأیید می‌کند.

شناسایی مقصران حادثه
به گفته شهریاری در تحقیقات صورت گرفته توسط کارشناسان 14 نهاد و شخص در این رابطه مقصر شناخته شده‌اند. همچنین دو نهاد هلال احمر و شرکت گاز به‌عنوان عوامل کمکی تذکر گرفتند گرچه آنان در این موضوع مقصر نیستند. 14 نهاد و شخص که در این ماجرا مقصر بودند شامل بهره برداران ساختمان (مغازه داران پلاسکو)، مالک ساختمان (بنیاد مستضعفان)، هیأت مدیره و مدیر عامل ساختمان، وزارت کار و رفاه اجتماعی، اتاق اصناف و اتحادیه‌ها و مجامع امور صنفی، وزارت راه ، وزارت کشور، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران کشور، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران، شورای اسلامی شهرداری، سازمان شهرداری تهران، سازمان آتش‌نشانی و متصرفین مغازه‌ای که آتش‌سوزی در آن آغاز شد، هستند.سرپرست دادسرای امور جنایی تهران ادامه داد: گزارش کارشناسی کاملاً مبسوط و جامع و با رویکرد کاملاً پیشگیرانه درخصوص حوادث مشابه احتمالی تدوین شده است. انتظار می‌رود با مکاتبات با نهادها و اشخاص و مستنداتی که ارائه شده در صورت بروز حوادث این چنینی آمادگی بیشتری برای جلوگیری از بروز خسارات جانی، مالی و گسترش خسارات انجام پذیرد.

شکایت خانواده شهدای آتش‌نشان
وی در رابطه با وضعیت 16 شهید آتش‌نشان و 6 نفری که در این حادثه جان خود را از دست داده بودند گفت: یکی از سازمان‌هایی که در این ماجرا مقصر شناخته شده، دیه 6 نفری که در این حادثه فوت کردند را قبل از مشخص شدن میزان تقصیر هر کدام از نهادها به طور کامل پرداخت کرده است. در رابطه با 16 شهید آتش‌نشان پلاسکو نیز، خانواده آنها اعلام کردند که تا به حال هیچ مبلغی به‌عنوان دیه دریافت نکرده‌اند و از عاملان این حادثه شکایت دارند و از شکایت خود صرف نظر نخواهند کرد.پرونده در حال حاضر در مرحله ابلاغ نظریه کارشناسی به مقصران، خانواده 6 جان باخته این حادثه و 16 خانواده آتش‌نشان است.
مرجع : ایران
برچسب ها: فاجعه پلاسکو