به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۳/۰۳ ساعت ۱۵:۳۴
کد مطلب : ۱۵۰۸۱۰

هفتۀ آینده تکلیف دیدار با کیم روشن می‌شود

گروه بين‌الملل: دونالد ترامپ می‌گوید هفته آینده مشخص خواهد شد که آیا نشست رهبران آمریکا و کرۀ شمالی برگزار می‌شود یا خیر.
هفتۀ آینده تکلیف دیدار با کیم روشن می‌شود
رييس‌جمهور آمريكا این سخنان را مقابل خبرنگاران مطرح کرد و به این ترتیب بر تردیدها دربارۀ احتمال لغو دیداری که برای ۱۲ ژوئن در سنگاپور برنامه‌ریزی شده بود، افزود. او یک روز پیش از آن نیز در دیدار با مون جائه‌-این، رئیس جمهوری کرۀ جنوبی گفت که ممکن است این دیدار به تاریخ دیگری موکول شود. این سخنان در حالی مطرح شد که مون اصرار داشت آمریکا نباید فرصت نادر این گفتگو را از دست بدهد. دونالد ترامپ همچنین اعلام کرد که احتمالا دومین دیدار کیم جونگ‌-اون با رئیس جمهوری چین بر موضع  کیم در قبال این نشست تاثیر گذاشته است؛ ادعایی که از سوی وزارت خارجه چین رد و اعلام شد که پکن همواره نقش مثبتی را در تحولات شبه جزیرۀ کره ایفا کرده است.
 
قرار است شماری از مقامات کاخ سفید در پایان این هفته به سنگاپور سفر و با نمایندگان کرۀ شمالی دربارۀ زمان و تهمیدات لازم برای برگزاری این نشست گفتگو کنند. انتشار خبر سفر مقامات کاخ سفید به سنگاپور، همزمان بود با سفر وانگ یی، مشاور وزیر خارجه چین به واشنگتن و دیدار با مایک پمپئو. وانگ در این دیدار تاکید کرده است که اگر آمریکا خواستار صلح با کرۀ شمالی و انجام اقدامی تاریخی در این باره است، «اکنون زمان آن است».

هنوز مشخص نیست که آیا ترامپ واقعا قصد به تاخیر انداختن یا لغو این دیدار را دارد یا اینکه هدفش از این سخنان، تحت فشار قرار دادن کرۀ شمالی و مجبور کردن این کشور به آمدن به پای میز مذاکره است.
اختلافات میان واشنگتن و پیونگ یانگ بار دیگر پس از آن افزایش یافت که کرۀ شمالی در ۱۶ مه (۲۶ اردیبهشت) به رزمایش نظامی مشترک آمریکا و کرۀ جنوبی موسم به «مکس تاندر» اعتراض و اعلام کرد که چنانچه این اقدامات تحریک‌آمیز ادامه یابد، ممکن است برنامۀ دیدار دونالد ترامپ و کیم جونگ-اون لغو شود.
 
مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا نیز روز چهارشنبه هشدار داد چنانچه این دیدار در مسیر نادرستی پیش برود، آمریکا مذاکرات ضدهسته‌ای شدن با کرۀ شمالی را متوقف خواهد کرد. او ضمن ابراز امیدواری به برگزاری این دیدار تاکید کرد که تصمیم در این باره بستگی به کیم جونگ-اون دارد. در واکنش، معاون وزیر خارجه کرۀ شمالی گفت که آیندۀ این نشست، کاملا منوط به رفتار آمریکاست. چو سون هویی گفت: «ما به آمریکا برای گفتگو التماس نخواهیم کرد و اگر آنها نخواهند با ما نشستی برگزار کنند نیز مشکلی برای متقاعد کردن آنها نخواهیم داشت.»