به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۳/۰۴ ساعت ۰۹:۵۲
کد مطلب : ۱۵۰۸۲۴

مشترکان کم‌مصرف اینترنت بلاتکلیف اند

گروه علم و فناوری: از زمان ارائه تعرفه‌های غیرحجمی برای اینترنت ثابت، مساله‌ مشترکانی که خواستار سرعت بالا و حجم پایین‌تر بودند، مطرح شد؛ موضوعی که با اعتراض کاربران کم‌مصرف که مجبور بودند هزینه مصرف منصفانه را بپردازند مواجه و موجب شد وعده‌هایی برای ارائه تعرفه‌هایی مناسب حال آنان داده شود.
مشترکان کم‌مصرف اینترنت بلاتکلیف اند
موضوع جایگزینی اینترنت نامحدود یا غیرحجمی در آخرین روزهای دولت یازدهم مطرح شد اما با ارائه تعرفه‌هایی که انتقاد شدید کاربران را به همراه داشت، تکمیل آن به وزیر جوان ارتباطات محول شد. با وجود این، اگرچه تعرفه‌های قبلی، با واکنش‌های شدیدی همراه بود اما یک نقطه‌قوت داشت و آن هم در نظر گرفتن ردیف جداگانه‌ای برای کم‌مصرف‌ها بود؛ موضوعی که در تعرفه‌های جدید ارائه‌شده به آن توجه نشده بود.
تعرفه‌های جدید نه تعرفه‌هایی تماما نامحدود بلکه مبتنی بر سیاست مصرف منصفانه (Fair Usage Policy) هستند. همان زمان هم این موضوع مطرح شد که شاید این تعرفه‌ها برای کاربری که در طول ماه مصرف اینترنت بالایی دارد، منصفانه باشد، همان‌طور که یک کاربر گفته بود: «تقریبا به نفع منه که اینترنت زیاد مصرف می‌کنم. من الان ۴مگ رو دارم دو ماهی ۳۰۰هزار تومن میدم!» اما کاربری دیگری معتقد بود: «تکلیف کسانی که به حجم کم دانلود ولی سرعت بالا نیاز دارند چه می‌شود؟ این نرخ‌ها بسیار گران است و قطعا استقبال نخواهد شد.»

فکری هم به حال کم‌مصرف‌ها کنید
ارائه تعرفه‌های غیرحجمی به جای نامحدود، نارضایتی کاربران را به همراه داشت اما جهرمی همان زمان اظهار کرد: «اطمینان داشته باشید که حتی با وجود مفهوم مصرف منصفانه بیش از ۸۰ درصد کاربران دیگر نیازی به خرید حجم یا پرداخت هزینه اضافه نخواهند داشت.» بنابراین در شرایطی که خود وزیر ارتباطات هم اذعان داشت حدود ۷۰ درصد کاربران، مصرف ۷ تا ۱۰ گیگابایتی را در ماه تجربه می‌کنند، ظاهرا به کاربران کم‌مصرف بی‌توجهی شده بود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اما در واکنش به این موضوع،‌ درباره اینترنت پرسرعت برای مشترکان کم‌مصرف، توضیح داد: دسته‌ای از مشترکین نیاز به سرعت بالا دارند در حالی که حجم مصرفی آن‌ها بالا نیست. برای این دسته از مشترکین هر چند امکان استفاده از سرویس‌های موبایل وجود دارد اما شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات ثابت برای حفظ این مشترکین، ارائه بسته‌های رقابتی برای این گروه را آغاز کرده‌اند. راهکارهایی چون بسته ازدیاد سرعت و غیره.

البته جهرمی بار دیگر نیز با اشاره به شرایط ارائه اینترنت ثابت برای مشترکان کم‌مصرف، اظهار کرده بود: در تعرفه جدید، مشترکین کم‌مصرف که پهنای باند بالا نیاز دارند، فاقد انتخاب مناسب هستند. برای رضایت این دسته از کاربران، پیشنهادهایی در حال بررسی است که تلاش می‌کنیم تا فروردین ماه به نتیجه نهایی برسد.

بالاخره تعرفه کم‌مصرفان اعلام می‌شود؟
در حالی که از آخرین وعده‌ی وزیر ارتباطات مبنی بر ارائه تعرفه‌ به مشترکان کم‌مصرف مدتی گذشته و خبری از تعرفه‌های جدید نشده بود، هفته‌ی گذشته حسین فلاح جوشقانی- رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- اعلام کرد: به دلیل نگرانی‌ اپراتورها از اینکه مشترکان کم‌مصرفی که سرعت بالا می‌خواهند به سمت اپراتورهای دیگر بروند، در صورت موافقت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تغییر تعرفه‌های جدید برای مشترکان کم مصرف اینترنت توسط اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی ابلاغ می‌شود.

وی همچنین خاطرنشان کرده بود: بر این اساس با بررسی‌های انجام‌شده، پیشنهادی از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به وزیر ارتباطات ارائه شد تا مطابق با آن تعرفه‌ای برای مشترکان کم مصرفی که نیاز به اینترنت با سرعت بالا دارند تدوین شود. بنابراین با موافقت وزیر، اپراتورها می‌توانند با رعایت سقف و کف تعرفه‌های اینترنتی در مصوبه ۲۶۶ رگولاتوری، تعرفه‌ی جدید ارائه دهند.

اپراتورها زمان بیشتری می‌خواهند
اما در حالی که مشترکان کم‌مصرف منتظر اعلام تعرفه‌ای مختص خود بودند تا بتوانند با پرداخت هزینه‌ی کمتری، از سرعت بالا بهره‌مند شوند، این تعرفه‌ها همچنان تاکنون اعلام نشد. حسین فلاح جوشقانی درباره علت این تاخیر اظهار کرد: ما موضوع را بررسی کردیم و راهکار و پیشنهاداتی هم ارائه دادیم، شرکت‌ها هم در بررسی‌های اولیه موافقت کردند، اما برخی از شرکت‌ها بحث‌هایی داشتند و گفتند بررسی بیشتری می‌خواهند چون ممکن است این موضوع، بازار را که تازه به یک تعادل و ثبات رسیده است، تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین مقرر است بررسی بیشتری کنند و نتیجه را بعد از نهایی شدن اعلام کنند.

وی خاطرنشان کرد: اوایل این موضوع وجود داشت که با ارائه‌ی FUP‌های مختلف همان بحث حجمی پیش بیاید، چون هدف این مصوبه این بود که غیرحجمی بودن تعرفه اینترنت جا بیفتد. اکنون هم طرح موضوع تعرفه اینترنت، چیز جدیدی نیست، بلکه همان مصوبه ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است که رگولاتوری آن را بررسی می‌کند تا ارائه‌دهندگان اینترنت، برای مشترکانی که سرعت بالا می‌خواهند و مصرفشان کمتر است، FUP‌های بیشتری ارائه دهند.

او با اشاره به اقدام اپراتورها برای تعیین FUP لازم برای مشترکان کم‌مصرف بیان کرد: می‌خواهیم اجازه بیشتری بدهیم که اپراتورها همان مصوبه را با گزینه‌های بیشتر اجرا کنند. اولا اپراتورها نباید این FUP‌ها را روی هر سرعتی متنوع نکنند که باز هم بحث حجم‌فروشی باشد، به علاوه این FUP باید حداقل‌هایی را رعایت کرده باشد که مفهوم غیرحجمی را برساند. در تعرفه‌ها سعی می‌کنیم تعرفه جدید ندهیم و براساس شرایط بازار مشخص شود.

در نهایت با اتفاق نظر درباره‌ اینکه مشترکان کم‌مصرفی که اینترنت ثابت با سرعت بالا می‌خواهند، نباید همان هزینه‌ اینترنت غیرحجمی با مصرف منصفانه را بپردازند، اکنون تنها لازم است اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات اینترنت ثابت روی تعرفه‌ای مناسب حال این مشترکان توافق کنند.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: مصرف اینترنت