به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۳/۰۴ ساعت ۱۱:۲۳
کد مطلب : ۱۵۰۸۲۹

آمریکا چند شرکت مرتبط با هواپیمایی ماهان، معراج، کاسپین و پویا ایر را تحریم کرد

گروه بين‌المل: آمریکا چند شرکت‌ مرتبط با هواپیمایی ماهان، معراج، کاسپین و پویا ایر را تحریم کرد.
آمریکا چند شرکت مرتبط با هواپیمایی ماهان، معراج، کاسپین و پویا ایر را تحریم کرد
به گزارش يورونيوز، وزارت خزانه‌داری ایالات‌ متحده آمریکا اعلام کرد تحریم‌های تازه‌ای علیه چند شرکت ترکیه‌ای و چند شرکت مرتبط با هواپیمای ایرانی وضع کرده است. شرکت‌های وابسته به هواپیمایی ماهان و معراج و همچنین هواپیماهای شرکت‌های کاسپین و پویا در سیاهه این تحریم‌ها قرار دارند. در بیانیه‌ای که وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه ۳ خرداد منتشر کرد آمده است که شرکت‌های تحریم شده به خطوط هوایی تحت تحریم ایران خدمات رسانده‌اند و به این ترتیب رژیم ایران را در «انتقال سلاح،‌ جنگجو و پول» به هم‌پیمانانش از جمله حزب‌الله یاری کرده‌اند و همچنین سبب پشتیبانی ایران از رژیم «بی‌رحم» اسد شده‌اند.

در این بیانیه همچنین آمده است: «شرکت‌ و دولت‌ها در سراسر جهان باید از خطر ارائه خدمات هوانوردی و دادن حق فرود به خطوط هوایی ایران یا شرکت‌های هوایی که ایران از آنها برای گسترش تروریسم در منطقه بهره می‌برد آگاه باشند.» شرکت هواپیمایی ماهان در سال ۲۰۱۱ به سبب پشتیبانی از نیروی قدس سپاه پاسداران از سوی ایالات‌متحده تحت تحریم قرار گرفته بود. از سوی دیگر یک شهروند ترکیه به نام «گل‌نهال یگانه» و شبکه‌ای از دفاتر خدماتی در استانبول نیز به سبب تسهیل دسترسی هواپیمایی ماهان به قطعات هواپیما و خدمات هوایی و تقویت خرید هواپیماهای تولید غرب تحریم شده‌اند.

نام شرکت بلوایر که یک شرکت وابسته به هواپیمایی ماهان است نیز در سیاهه این تحریم‌ها به چشم‌ می‌خورد. وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده شرکت بلوایر که دفتر آن در ایران است برای دور زدن تحریم‌ها اغلب از سوی شرکت ماهان در معاهدات تجاری شرکت می‌کند. وزارت خزانه‌داری ایالات متحده همچنین ۳۱ مدل‌ هواپیما را که در خطوط هوایی ایرانی یا وابسته به ایران فعالیت می‌کنند تحریم کرده است. نام شرکت هوایی دنا و نام خانوادگی مالکان آن «رونقی» و «زنگنه» هم در این میان به چشم می‌خورد. نام کوچک این افراد در بیانیه اعلام نشده است.