به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۰۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۳/۰۴ ساعت ۱۱:۳۶
کد مطلب : ۱۵۰۸۳۲
ظریف: تصمیم‌گیری نهایی در تهران است

گرفتن ضمانت از اروپایی‌ها ناممکن نیست

گروه سیاسی: وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: آمریکا از برجام خارج شده است. اینک اعضای دیگر کمیسیون مشترک باید بررسی کنند که آیا می‌توانند و چگونه باید خروج امریکا از برجام را جبران کنند. این بحث مهم جلسه امروز کمیسیون مشترک خواهد شد.
گرفتن ضمانت از اروپایی‌ها ناممکن نیست
محمدجواد ظریف با اشاره به برگزاری کمیسیون مشترک برجام که امروز در وین در سطح معاونان وزیر امور خارجه برگزار می‌شود، گفت: دستورکار کمیسیون مشترک معمولا چند بند مهم و عادی دارد که یک بند مهم آن، مربوط به نامه‌ای است که من به خانم موگرینی درباره تخلفات امریکا در برجام و خروج‌شان از توافق هسته‌ای نوشته‌ام.

کمیسیون مشترک چگونگی جبران خروج امریکا از برجام را بررسی می‌کند
وی ادامه داد: براساس این نامه، کمیسیون مشترک برجام امروز برگزار شده و به بررسی این موارد می‌پردازد. این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان با بیان اینکه من فکر می‌کنم تمرکز اعضای کمیسیون مشترک بر این خواهد بود که چگونه می‌خواهند منافع ایران را در برجام تضمین کنند، اظهار داشت: امریکا از برجام خارج شده است. اینک اعضای دیگر کمیسیون مشترک باید بررسی کنند که آیا می‌توانند و چگونه، خروج امریکا از برجام را جبران کنند. این بحث مهمی است که جلسه امروز کمیسیون مشترک خواهد شد.

هیچ توجیهی برای ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت وجود ندارد
ظریف افزود: البته موضوعات دیگری نیز مانند همکاری‌های هسته‌ای، کانال خرید و... طبق معمول در این جلسه بررسی می‌شود. وی در پاسخ به این سوال که آیا بررسی موضوع خروج امریکا در برجام در کمیسیون مشترک نمی‌تواند منجر به ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت و بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه کشورمان شود؟ تصریح کرد: این امکان وجود دارد که اگر کشوری موضوع را به شورای امنیت ببرد، چنین وضعیتی ایجاد شود. اولا امریکا از برجام خارج شده و نمی‌تواند چنین کاری را انجام دهد. در مورد سایر اعضا هم، آنها هیچ توجیهی برای انجام این کار ندارند زیرا جمهوری اسلامی ایران به همه تعهداتش عملکرد کرده و موفق بوده است.

تصمیم خروج از برجام با در نظر گرفتن همه شرایط است
تصمیم‌گیری درباره آینده برجام در تهران است
وزیر امور خارجه با اشاره به بررسی همه سناریوها در تهران خاطرنشان کرد: باید دید در آینده چگونه عمل می‌شود. ما نیز همه پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده‌ایم. اگر تصمیم بگیریم از برجام خارج شویم، با در نظر گرفتن همه شرایط است. ظریف در پاسخ به این سوال که آیا در مدت چند هفته امکان گرفتن ضمایت از اروپا برای حفظ منافع ایران در پرتو توافق هسته‌ای امکانپذیر است؟ ابراز داشت: باید دید چه به دست می‌آوریم، آنگاه به تهران می‌آییم و به مقامات کشور ارائه می‌دهیم. تصمیم‌گیری در تهران خواهد بود. معتقدم چنین چیزی ناممکن نیست ولی باید دید چه به دست می‌آوریم.
مرجع : ایلنا
برچسب ها: محمدجواد ظریف