کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

«ناصر» به «فردين» و «بيك‌ايمانوردي» پيوست

ناصر ملک‌مطیعی به دیدار حق شتافت

5 خرداد 1397 ساعت 1:54

گروه هنري: ناصر ملک مطیعی بازیگر پیشکسوت و محبوب سینمای ایران در دهه 50 جمعه‌شب با تلخكامي به خاطر برخوردهايي كه با هنرمندان هم نسلش همچون «محمدعلي فردين» و «رضا بيك‌ايمانوردي» و ... شد، دارفانی را وداع گفت.


ناصر ملک مطیعی پس از پیروزی انقلاب اسلامی دیگر اجازه بازی و‌حضور بر روی پرده نقره‌ای را نیافت. ناصر كه در كنار محمدعلي فردين، رضا بيك ايمانوردي، بهروز وثوقي چهار ضلع بازيگران مرد سينماي قبل از انقلاب را تشكيل مي دادند كه حال از بين اين 4 ستاره محبوب و بيادماندني سينماي قبل از انقلاب، فقط بهروز وثوقي در قيد حيات است.

دو سال پيش در كنار بهروز وثوقي در سفري به خارج از ايران

بهروز وثوقی، محمد علی فردین،ناصر ملک‌مطیعی

بهروز وثوقی، محمد علی فردین،ناصر ملک‌مطیعی


احضار هنرمندان نامدار سینما ایران به دادگاه انقلاب اسلامي در سال ۱۳۵۸

زندگی‌نامه
ناصر ملک‌مطیعی (زاده ۱۳۰۹ در تهران) کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون ایرانی پیش از انقلاب بود. پس از انقلاب ۱۳۵۷ و تغییر چارچوب‌های حاکم بر سینمای ایران، ملک‌مطیعی، همچون محمدعلي فردین، رضا بيك‌ايمانوردي و بهروز وثوقی، ايرج قادري، منوچهر وثوق و ... جایی در سینمای پس از انقلاب نداشتند و زمینه ادامه فعالیت هنری آنها فراهم نشد. ملک‌مطیعی، پس از انقلاب و تا به امروز، در مشاغلی هم چون قنادی و مشاور املاک فعالیت داشت اما در سال ۱۳۹۲ در فیلم سینمایی نقش نگار ایفای نقش کرد. خداحافظ تکرار نشدنی. ناصر ملک‌مطیعی دیپلم رشتهٔ تربیت بدنی دانش‌سرای عالی تهران است و قبل از آن که به سینما راه یابد، معلم ورزش دبستان‌های تهران بود. او پس از ورود به سینما و کسب محبوبیت، به فعالیت در تئاتر (از ۱۳۳۵) و دوبلهٔ فیلم (۱۳۳۸) نیز پرداخت.

فعالیت هنری
فعالیت وی در سینما با بازی در صحنه کوتاهی از فیلم «واریته بهاری» (پرویز خطیبی، ۱۳۲۸) آغاز شد. بازی ملک مطیعی در دومین فیلمش («شکار خانگی» و «علی دریابیگی» ـ ۱۳۳۰) در حد بیان یک جملهٔ کوتاه در صحنهٔ یک میهمانی بود. اما بازی ملک مطیعی در «ولگرد» (مهدی رئیس فیروز، ۱۳۳۱) او را به اوج محبوبیت رساند و برای بازی در آن نخستین دستمزد فعالیت حرفه‌ای خود را گرفت. با موفقیت «ولگرد» بلافاصله در فیلم‌های «گرداب» (حسن خردمند، ۱۳۳۲) ـ که نخستین فیلم رنگی سینمای ایران بود ـ و سپس در فیلم «غفلت» (علی کسمایی، ۱۳۳۲) بازی کرد. ملک مطیعی پس از بازی در «غفلت»، از «پارس فیلم» به «دیانا فیلم» رفت، تا در ازای بازی در دو فیلم در سال، ماهانه هزار تومان دستمزد دریافت کند، اما پس از ایفای نقش در «چهارراه حوادث» (ساموئل خاچیکیان، ۱۳۳۳) که متفاوت از سایر نقش‌های او بود، به خدمت نظام احضار شد. او پس از بازگشت، در فیلم «اتهام» (شاپور یاسمی، ۱۳۳۵) بازی کرد. ملک‌مطیعی در فاصلهٔ سال‌های (۴۰–۱۳۳۶) در فیلم‌های: «بازگشت به زندگی» (عطاالله زاهد، ۱۳۳۶)، «عروس فراری» (اسماعیل کوشان، ۱۳۳۷)، «طلسم شکسته» (سیامک یاسمی، ۱۳۳۷)، «دشمن زن» (پرویز خطیبی، ۱۳۳۷)، «دوقلوها» (سیامک یاسمی، ۱۳۳۸)، «اول هیکل» (سیامک یاسمی، ۱۳۳۹)، عمو نوروز (سیامک یاسمی، ۱۳۴۰)، آرامش قبل از طوفان (خسرو پرویزی، ۱۳۴۰)، عسل تلخ (حسین مدنی، ۱۳۴۰)، سایهٔ سرنوشت (اسماعیل کوشان، ۱۳۴۰) و آس و پاس (سیامک یاسمی، ۱۳۴۰) بازی کرد. پس از دههٔ ۴۰ شمسی، با حضور محمدعلی فردین به عنوان «جوان اول» فیلم‌ها، به تدریج از محبوبیت او کاسته شد.



ملک‌مطیعی از سال ۱۳۴۱ با پوشیدن لباس جاهل‌ها و کلاه مخملی‌ها، که پیش از او عباس مصدق و مجید محسنی به تن کرده بودند، در نقش‌هایی ظاهر شد که فردین جز دو بار در فیلم‌های: «زن‌ها فرشته‌اند» (اسماعیل پورسعید، ۱۳۴۲) و «ایوب» (فریدون ژورک، ۱۳۵۰) حاضر به پوشیدن آن لباس‌ها و ایفای آن نقش‌ها نشد. ملک مطیعی در فیلم‌های: «کلاه مخملی» (اسماعیل کوشان، ۱۳۴۱)، «با معرفت‌ها» (حسین مدنی، ۱۳۴۲)، «مردها و جاده‌ها» (ناصر ملک‌مطیعی، ۱۳۴۲)، «ابرام در پاریس» (اسماعیل کوشان، ۱۳۴۳)، «سالار مردان» (نظام فاطمی، ۱۳۴۷) و «مردان روزگار» (مازیار پرتو، ۱۳۴۸) با کت و شلوار مشکی، پیراهن سفید و کفش چرمی نوک تیز، کلاه مخملی و دستمال ابریشم یزدی و تسبیح شاه مقصود، اگرچه مصداق زنده‌ای از نمونه اجتماعی سنخ «جاهل» نبود، اما مجموعهٔ اجرای نقش، به‌ویژه حرکات دست‌ها و بالا انداختن ابرو، تکیه کلام‌ها و نقل‌هایش، عامهٔ بینندگان را مجذوب خود کرد.

ملک مطیعی تا قبل از «قیصر» (مسعود کیمیایی، ۱۳۴۸) و ایفای نقش «داش فرمان» با کلاه مخملی، در نقش‌های دیگری همچون مرد روستایی (عروس دهکده)، افسر نیروی دریایی (پاسداران دریا)، شاه عباس کبیر (حسین کرد)، رئیس دزدها (هاشم خان)، پزشک (فرار از حقیقت) و مانند این‌ها نیز ظاهر می‌شد؛ اما پس از موفقیت فیلم «قیصر» ـ که نقش کوتاهی هم در آن داشت ـ یکسر به ایفای نقش‌های کلاه مخملی دعوت شد. «علی بی غم» (عباس کسایی، ۱۳۴۹)، «رقاصهٔ شهر» (شاپور قریب، ۱۳۴۹)، «طوقی» (علی حاتمی، ۱۳۴۹)، «مرید حق» (نظام فاطمی، ۱۳۴۹)، «سه قاب» (زکریا هاشمی، ۱۳۵۰) و «کاکو» (شاپور قریب، ۱۳۵۰) شماری از این فیلم‌ها است. «مرد»، «غلام ژاندارم»، «نقره داغ»، «ابرمرد»، «قلندر»، «آقا مهدی وارد می‌شود»، «دشمن»، «صلات ظهر» از جمله آثار تحسین‌برانگیز وی محسوب می‌شود. ملک مطیعی اگرچه در فیلم‌های بعدی‌اش کوشید تا از کاراکتر جاهلی فاصله بگیرد، اما تلاش او همواره توأم با توفیق نبود. او در فیلم «بت» (به کارگردانی ایرج قادری، ۱۳۵۵) در نقش یک استوار ژاندارمری ظاهر شد.

کارگردان فیلم(ایرج قادری) نقل کرده‌است:  مشکل می‌شود با بازیگری جا افتاده طرف شد. من سعی می‌کردم حرکت ابرو را از ملک مطیعی بگیرم، می‌دیدم این بار غبغب می‌گیرد. مواظب غبغبش بودم، دستش حرکت اضافی می‌کرد. خب تا چه اندازه می‌توان مواظب بود؟ این است که در بت، ناصر همانی است که بوده.

 
محمدعلي فردين، ناصر ملک‌مطیعی و رضا بيك ايمانوردي در اواخر دهه 50 قبل از انقلاب اسلامي
 
بعد از انقلاب
ملک مطیعی، دوران پس از انقلاب را دوران سختی توصیف کرده‌است. زیرا دچار انزوا و تنهایی و از طرفی، عشق و علاقه مفرطی که به فیلم و سینما داشت، قابل تحقق نبود و امکان کار هنری برای وی مهیا نبود. پس از مدتی، به دعوت عوامل تولید برزخی‌ها، نقش مثبت و کوتاهی را بازی می‌کند. با این وجود، نام وی در زمان تیتراژ پایانی فیلم به نمایش درنیامد و روزنامه‌ها نیز خبری در خصوص حضور مجدد وی، منتشر نکردند که این موضوع، موجب دلسردی مفرط وی شد. وی شرح آن روزگار خود را اینگونه توصیف می‌کند: «کسی از دوستان من هم نمانده بود. بهروز که به خارج رفت، فردین هم مدتی تقلا کرد تا بتواند کار کند، ایرج قادری هم خواست که کار کند و کار کرد؛ ولی من از کسی تقاضای کار نکردم و خودم را کنار کشیدم.»ناصر ملک‌مطیعی پس از ۳۵ سال دوری از سینمای ایران، بالاخره در فیلم نقش نگار ساخته علی عطشانی بازی کرد.

جوایز
    برنده جایزه مجسمه سپاس بهترین بازیگر نقش اول مرد در چهارمین دوره در سال ۱۳۵۰ برای بازی در فیلم سه قاپ.
    برنده جایزه مجسمه سپاس بهترین بازیگر نقش اول مرد در سومین دوره در سال ۱۳۴۹ برای بازی در فیلم رقاصه شهر.


بازیگر (۹۹ فیلم)
(فیلم‌هایی که ناصر ملک‌مطیعی کارگردانی کرده با حروف درشت مشخص شده)
نام فیلم نام کارگردان سال
واریته بهاری پرویز خطیبی ۱۳۲۸
شکار خانگی علی دریابیگی ۱۳۳۰
ولگرد مهدی رئیس فیروز ۱۳۳۱
گرداب حسن خردمند ۱۳۳۲
افسونگر اسماعیل کوشان ۱۳۳۲
غفلت علی کسمایی ۱۳۳۲
چهارراه حوادث ساموئل خاچیکیان ۱۳۳۳
اتهام شاپور یاسمی ۱۳۳۵
هفده روز به اعدام هوشنگ کاووسی ۱۳۳۵
بازگشت به زندگی عطاءالله زاهد ۱۳۳۶
عروس فراری اسماعیل کوشان ۱۳۳۷
طلسم شکسته سیامک یاسمی ۱۳۳۷
دشمن زن پرویز خطیبی ۱۳۳۷
دوقلوها شاپور یاسمی ۱۳۳۸
ستارگان می‌درخشند محمدعلی زرندی ۱۳۳۹
اول هیکل سیامک یاسمی ۱۳۳۹
آرامش قبل از طوفان خسرو پرویزی ۱۳۳۹
عمو نوروز سیامک یاسمی ۱۳۴۰
عسل تلخ حسین مدنی ۱۳۴۰
سایه سرنوشت اسماعیل کوشان ۱۳۴۰
آس و پاس سیامک یاسمی ۱۳۴۰
کلاه مخملی اسماعیل کوشان ۱۳۴۱
عروس دهکده ناصر ملک‌مطیعی ۱۳۴۱
سوداگران مرگ ناصر ملک‌مطیعی ۱۳۴۱
با معرفت‌ها حسین مدنی ۱۳۴۲
آراس خان ناصر ملک‌مطیعی ۱۳۴۲
مردها و جاده‌ها ناصر ملک‌مطیعی ۱۳۴۲
لذت گناه سیامک یاسمی ۱۳۴۳
ابرام در پاریس اسماعیل کوشان ۱۳۴۳
یک پارچه آقا ناصر ملک‌مطیعی ۱۳۴۴
پاسداران دریا رضا صفایی ۱۳۴۴
هاشم خان محمد زرین‌دست ۱۳۴۵
میلیونر فراری ناصر ملک‌مطیعی ۱۳۴۵
قهرمان دهکده ابراهیم باقری ۱۳۴۵
قفس طلایی رضا صفایی ۱۳۴۵
فرار از حقیقت ناصر ملک‌مطیعی ۱۳۴۵
حسین کرد اسماعیل کوشان ۱۳۴۵
گذشت بزرگ ناصر ملک‌مطیعی ۱۳۴۶
طوفان نوح سیامک یاسمی ۱۳۴۶
جاده زرین سمرقند ناصر ملک‌مطیعی ۱۳۴۶
سالار مردان نظام فاطمی ۱۳۴۷
مردان روزگار مازیار پرتو ۱۳۴۸
گرفتار محمود کوشان ۱۳۴۸
قیصر مسعود کیمیایی ۱۳۴۸
قصه دل‌ها حمید مجتهدی ۱۳۴۸
قصر زرین محمدعلی فردین ۱۳۴۸
جیب‌بر خوشگله توکرانیان اوغلو ۱۳۴۸
مرید حق نظام فاطمی ۱۳۴۹
علی بی‌غم عباس کسایی ۱۳۴۹
طوقی علی حاتمی ۱۳۴۹
سوگولی فریدون ژورک ۱۳۴۹
سکه شانس ایرج قادری ۱۳۴۹
رقاصه شهر شاپور قریب ۱۳۴۹
به خاطر دخترم حاتم گرجی ۱۳۴۹
نقره داغ ایرج قادری ۱۳۵۰
لوطی خسرو پرویزی ۱۳۵۰
کلبه‌ای آنسوی رودخانه احمد شیرازی ۱۳۵۰
سه قاپ زکریا هاشمی ۱۳۵۰
کاکو شاپور قریب ۱۳۵۰
قصاص نظام فاطمی ۱۳۵۰
غلام ژاندارم امان منطقی ۱۳۵۰
پهلوان مفرد امان منطقی ۱۳۵۰
پل خسرو پرویزی ۱۳۵۰
باباشمل علی حاتمی ۱۳۵۰
مهدی مشکی و شلوارک داغ نظام فاطمی ۱۳۵۱
مرد فریدون ژورک ۱۳۵۱
قلندر علی حاتمی ۱۳۵۱
سرگروهبان سعید مطلبی ۱۳۵۱
خاطرخواه امیر شروان ۱۳۵۱
مردان خلیج نظام فاطمی ۱۳۵۱
عروس استانبول عثمان سلان ۱۳۵۱
ناخدا امیر شروان ۱۳۵۲
شیخ صالح امان منطقی ۱۳۵۲
شورش رضا میرلوحی ۱۳۵۲
سراب فریدون ژورک ۱۳۵۲
دشمن خسرو پرویزی ۱۳۵۲
صلات ظهر سعید مطلبی ۱۳۵۳
ترکمن امیر شروان ۱۳۵۳
اوستا کریم نوکرتیم محمود کوشان ۱۳۵۳
ابرمرد داوود اسماعیلی ۱۳۵۳
آقا مهدی وارد می‌شود فریدون ژورک ۱۳۵۳
ده بومی کوچک پیتر کالینسون ۱۳۵۳
همت خسرو پرویزی ۱۳۵۴
عبور از مرز زندگی رضا صفایی ۱۳۵۴
پاشنه طلا نظام فاطمی ۱۳۵۴
اخم نکن سرکار امیر شروان ۱۳۵۴
میهمان کامران قدکچیان ۱۳۵۵
کلک نزن خوشگله سعید مطلبی ۱۳۵۵
شادی‌های زندگی محمود کوشان ۱۳۵۵
سینه‌چاک ایرج قادری ۱۳۵۵
چلچراغ خسرو پرویزی ۱۳۵۵
بت ایرج قادری ۱۳۵۵
بابا گلی به جمالت امیر شروان ۱۳۵۵
آتش جنوب آلن برونت ۱۳۵۵
سرباز محمدرضا فاضلی ۱۳۵۶
دو مرد خشن حاتم گرجی ۱۳۵۷
تا آخرین نفس کامران قدکچیان ۱۳۵۷
برزخی‌ها ایرج قادری ۱۳۶۱
نقش نگار علی عطشانی ۱۳۹۲
سریال‌ها
نام سریال نام کارگردان سال
سلطان صاحبقران (مجموعه تلویزیونی) علی حاتمی ۱۳۵۴
نویسنده
نام فیلم سال
جاده زرین سمرقند ۱۳۴۶
میلیونر فراری ۱۳۴۵
یک پارچه آقا ۱۳۴۴
مردها و جاده‌ها ۱۳۴۲


کد مطلب: 150876

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/150876/ناصر-ملک-مطیعی-دیدار-حق-شتافت

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir