به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۳/۰۵ ساعت ۰۹:۱۳
کد مطلب : ۱۵۰۸۹۲
فینال لیگ قهرمانان اروپا

دوئل زیبا با طعم توپ طلا

گروه ورزشی: دیدار فینال لیگ قهرمانان اروپا از چند نظر جداب و دیدنی خواهد بود؛ نخست این که هر دو تیم لیورپول و رئال بازی هجومی و زیبا را در دستور کار خود قرار می‌دهند و دوم این که دوئل دو بازیکن برای رسیدن به توپ طلاست و سوم، اوج فوتبال باشگاهی در اروپا است.
دوئل زیبا با طعم توپ طلا
دیدار فینال لیگ قهرمانان اروپا شنبه شب در کی‌یف اوکراین برگزار خواهد شد تا برنده حساس‌ترین و مهم‌ترین رقابت فوتبال باشگاهی در اروپا مشخص شود. در دیدار فینال رئال مادرید پر افتخارترین تیم تاریخ لیگ قهرمانان اروپا به مصاف لیورپولی می‌رود که ۵ عنوان قهرمانی در کارنامه خود دارد.

کار سخت رئال و شاهکار مرد آلمانی
لیونل مسی درباره رئال مادرید اظهار نظر جالبی بر زبان آورد و گفت: "تفاوتی که رئال با ما دارد این است که آنها حتی زمانی هم که بد بازی کنند باز هم به پیروزی می‌رسند. آنها راه پیروز شدن را به خوبی بلد هستند اما در بارسلونا اگر بد بازی کنی هیچ شانسی برای موفقیت نداری. "رئال مادرید با ۱۲ عنوان قهرمانی پر افتخارترین تیم تاریخ لیگ قهرمانان اروپا به شمار می‌آید و این به خوبی نشان می‌دهد که کهکشانی‌ها راه پیروز شدن در لیگ قهرمانان را خیلی خوب بلد هستند. تیم زیدان در فصل جاری به قرعه‌های بسیار سختی افتاد. آنها اگر چه در بعضی از دیدارها با شانس و اقبال یار بودند و داوری‌ها به سود این تیم بود اما با شایستگی به فینال راه پیدا کرده‌اند.رئال در گروهی که تیم‌های بوروسیا دورتموند، تاتنهام و آپوئل در آن قرار داشتند به عنوان تیم دوم به دور بعد راه پیدا کرد. تیم زیدان در یک هشتم نهایی برابر پاری سن ژرمن یکی از مدعیان اصلی کسب عنوان قهرمانی قرار گرفت و با اقتدار این تیم را از پیش رو برداشت.

کهکشانی ها در دیدار رفت با نتیجه ۳ بر یک و در دیدار برگشت با نتیجه ۲ بر یک پاری سن ژرمن را شکست دادند تا به یک چهارم راه پیدا کنند.قرعه رئال در یک چهارم هم بسیار سخت بود و آنها به مصاف یوونتوس رفتند. رئال در دیدار رفت کار یووه را تمام کرد و با سه گل این تیم را شکست داد تا در دیدار برگشت برابر هواداران خودی به میدان برود. رئال مادرید در دیدار برگشت برابر یوونتوس به مشکل خورد و ۳ بر صفر عقب افتاد اما پنالتی مشکوکی که داور انگلیسی در دقایق پایانی گرفت باعث شد رئال مادرید به نیمه نهایی راه پیدا کند و در این مرحله حریف دیگر مدعی عنوان قهرمانی یعنی بایرن مونیخ شود.تیم زیدان در دیدار رفت برابر بایرن مونیخ در آلیانس آره نا با نتیجه ۲ بر یک به پیروزی رسید تا با یک تساوی ۲ بر ۲ در برنابئو جواز صعود به فینال را به دست آورد.

از طرف دیگر لیورپول کار آسان‌تری پیش رو داشت. هر چند شاید بتوان گفت که پیش بینی‌ها بسیار کم، صعود لیورپول به فینال لیگ قهرمانان اروپا را نشان می‌دادند اما قرمز پوشان آنفیلد با تفکرات مرد آلمانی توانستند به این مرحله راه پیدا کنند.لیورپول برای صعود به لیگ قهرمانان اروپا در پلی آف حضور پیدا کرد و با شکست دادن هوفنهایم توانست به مرحله گروهی راه پیدا کند. تیم کلوپ در گروهی که تیم‌های سویا، اسپارتاک و ماریبور در آن قرار داشتند به عنوان تیم نخست به دور بعد صعود کرد.لیورپول در یک هشتم پورتو را در پرتغال در هم کوبید و با ۵ گل به پیروزی رسید تا با تساوی بدون گل در آنفیلد به دور بعد راه پیدا کند. شاهکار قرمز پوشان آنفیلد در یک چهارم بود؛ جایی که آنها توانستند در دیدار رفت برابر تیم قدرتمند منچستر سیتی با سه گل پیروزی برسند تا با پیروزی ۲ بر یک در دیدار برگشت با اقتدار به نیمه نهایی راه پیدا کنند.تیم کلوپ در نیمه نهایی کار سختی پیش رو داشت اما بهترین قرعه نصیب این تیم شد و توانست با نتیجه ۷ بر ۶ رم را شکست دهد و به فینال راه پیدا کند.

نگاهی به تاریخ رویارویی دو تیم
رئال مادرید و لیورپول در کل ۵ بار در لیگ قهرمانان برابر هم به میدان رفته‌اند که نتیجه آن دو پیروزی برای رئال و سه پیروزی برای لیورپول بوده است. دو تیم در فینال یک بار در سال ۱۹۸۱ به مصاف هم رفتند که در آن دیدار لیورپول توانست با یک گل به پیروزی برسد و جام قهرمانی را بالای سر ببرد.رئال مادرید ۱۲ قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا در کارنامه دارد که آخرین بار آن به فصل قبل برمی‌گردد و این درحالی است که لیورپول از ۷ باری که به فینال راه پیدا کرده ۵ بار جام را بالای سر برده که آخرین بار آن به سال ۲۰۰۵ و دوران رافائل بنیتس برمی‌گردد.

بدون مصدوم و محروم
هر دو تیم رئال مادرید و لیورپول با تمام قوا پای به این دیدار می‌گذارند. رئال مادرید همه بازیکنان خود را در اختیار دارد. دنی کارواخال به همراه بنزما مشکلی برای این دیدار ندارند و می‌توانند تیم خود را همراهی کنند. از طرف دیگر لیورپول هم همه بازیکنان خود را در اختیار دارد و حتی امره جان هم از بند مصدومیت رهایی یافته و مشکلی برای همراهی تیمش ندارد و این باعث می‌شود که بازی زیبا و حساس شود.

دو تیم با فوتبال هجومی و زیبا
لیورپول با هدایت یورگن کلوپ تا الان توانسته ۴۰ گل در فصل جاری لیگ قهرمانان اروپا به ثمر رساند که این یک رکورد در تاریخ تیم‌های انگلیسی شرکت کننده در لیگ قهرمانان به شمار می‌آید اما رئال مادرید از این نظر آمار ضعیف‌تری دارد. شاگردان زیدان ۳۰ گل به ثمر رسانده‌اند.و اما خط دفاعی لیورپول تا الان ۱۳ گل دریافت کرده در حالی که رئال مادرید ۱۵ گل تا الان دریافت کرده است تا از این حیث هم برتری با تیم کلوپ باشد.

مثلث از کار افتاده bbC برابر مثلث ترسناک SMF
در خط حمله دو تیم بازیکنان بزرگی بازی می‌کنند. مثلث گرت بیل، کریستیانو رونالدو و کریم بنزما دیگر هماهنگی لازم را با هم ندارند و کمتر اتفاق می‌افتد که زیدان هر سه بازیکن را در ترکیب اصلی به میدان فرستد.کریستیانو رونالدو آماده‌ترین مهاجم رئال و امید نخست گلزنی این تیم به شمار می‌آید که با زدن ۱۵ گل در صدر جدول بهترین گلزنان قرار دارد اما شرایط لیورپول متفاوت است چرا که مثلث این تیم در فصل جاری که از محمد صلاح، سادیو مانه و فیرمینیو تشکیل شده عملکرد درخشانی از خود نشان داده و هر تیمی را به لرزه درآورده است. زدن ۷ گل به تیم دفاعی رم، زدن ۵ گل به پورتو آن هم در پرتغال و زدن ۵ گل به تیم آماده منچستر سیتی به خوبی نشان می‌دهد لیورپول تا چه اندازه آماده است.مثلث لیورپول از ۴۰ گلی که این تیم به ثمر رسانده به تنهایی ۲۹ گل را وارد دروازه حریفان کرده و سهم محمد صلاح ۱۰ گل، فیرمینیو ۱۰ گل و سادیو مانه ۹ گل بوده است این در حالی است که در رئال در بیشتر بازی‌ها رونالدو نقش اول بوده است. به غیر از هر دو دیدار برابر بایرن مونیخ که این بازیکن پرتغالی نتوانست گل بزند.

دیداری با طعم توپ طلا
کریستیانو رونالدو و لیونل مسی یک دهه است که در فوتبال جهان و اروپا قدرت نمایی می‌کنند و توپ‌های طلا را یکی پس از دیگری آن هم بدون رقیب و با اختلاف زیاد نسبت به دیگر رقیبان خود به دست می‌آورند و اما سرانجام پس از مدت‌ها آنها یک رقیب جدی و مدعی پیدا کرده‌اند و او کسی جز محمد صلاح مصری نیست که در لیورپول طرحی نو در انداخته و تکانه‌ای در فوتبال اروپا به وجود آورده است.فرعون مصری در لیورپول بسیار فراتر از انتظار ظاهر شده است. او با زدن ۳۲ گل عنوان آقای گلی لیگ جزیره را به دست آورد و توانست عنوان بهترین بازیکن را هم کسب کند هر چند که منچستر سیتی با اقتدار جام قهرمانی را بالای سر برد.

درخشش صلاح تنها به لیگ جزیره مختصر نمی‌شود. او در لیگ قهرمانان اروپا هم بهترین بازیکن تیمش بوده و چه در دیدار برابر پورتو در یک هشتم و چه برابر منچستر سیتی در یک چهارم و رم در نیمه نهایی بهترین بازیکن تیمش بود و توانست بیشترین نقش را در صعود لیورپول به فینال داشته باشد.صلاح اگر بتواند زمینه را برای قهرمانی لیورپول در لیگ قهرمانان اروپا فراهم کند و در دیدار فینال هم بدرخشد، شانس بالایی برای پایان دادن به امپراطوری مسی و رونالدو خواهد داشت و به احتمال خیلی زیاد توپ طلا را به دست می‌آورد اما اگر دیدار فینال باز هم بازی برای رونالدو باشد و این بازیکن پرتغالی بتواند زمینه را برای پیروزی رئال فراهم آورد باز هم او توپ طلا را به دست خواهد آورد. البته جام جهانی هم در راه است و نباید از شانس مسی و نیمار هم غافل بود.
مرجع : ایسنا