به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۳/۰۷ ساعت ۱۹:۴۱
کد مطلب : ۱۵۱۱۴۲
نتانیاهو: ایران نباید در سوریه حضور داشته باشد

مواضع مشترك اسراییل و روسیه درباره نیروهای ایرانی در سوریه

گروه بین‌الملل: وزیر خارجه روسیه امروز دوشنبه اعلام کرد که در مناطق جنوبی سوریه که هم مرز با اردن و اسرائیل است، تنها باید سربازان دولت سوریه مستقر شوند و همزمان بنیامین نتانیاهو گفت: ایران نباید در هیچ جای سوریه حضور نظامی داشته باشد.
مواضع مشترك اسراییل و روسیه درباره نیروهای ایرانی در سوریه
نخست‌وزیر اسراییل در حضور هم حزبی های خود در کنست افزود: موضع ما درباره سوریه مشخص است. ایران نباید در هیچ جائی از سوریه حضور نظامی داشته باشد. در همین حال؛ سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که در مناطق جنوبی سوریه که هم مرز با اردن و اسرائیل است، تنها باید سربازان دولت مرکزی سوریه مستقر شوند. او گفت: «نیروهای غیرسوری باید بر اساس یک توافق دوجانبه از منطقه خارج شده و آنجا به یک مسیر دو طرفه تبدیل شود.» لاوروف تاکید کرد که این کار باید تا آنجا ادامه یابد که درنهایت، تنها نمایندگان ارتش سوریه در مرز این کشور با اسرائیل مستقر شوند. در مرزهای جنوبی، مناطقی همچون بلندی‌های جولان سوریه قرار دارد که در همسایگی بلندی‌های جولان تحت اشغال اسرائیل است و هم اکنون گروه‌های مختلف شورشیان در آنجا مستقر هستند. اسرائیل نیز مدعی است که ایران در بلندی‌های جولانِ سوریه حضور گسترده‌ای دارد و تهران را متهم کرده که در تلاش برای تقویت موقعیت خود در این منطقه است. سرگئی لاوروف همچنین اعلام کرد که روسیه آماده است درخواست اسرائیل در این باره که ایرانی‌ها باید از مرزهای اسرائیل دور نگه داشته شوند را بررسی کند.

در واکنش به سخنان لاوروف، بینامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد: «موضع ما در قبال سوریه روشن است. ما باور داریم که جایی برای حضور نظامی ایران در هیچ جای سوریه وجود ندارد.» ایران و سوریه متحدان اصلی بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه هستند. اسرائیل می‌خواهد که نیروهای ایران همچنین شبه نظامیان حزب الله دست‌کم ۶۰ کیلومتر از بلندی‌های جولان فاصله بگیرند. بنیامین نتانیاهو تا کنون بارها در جریان دیدارهایش با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه درباره حضور ایرانیان در مرزهای شمالی اسرائیل و خطرات آن هشدار داده است.

پیش از این در اوایل ماه جاری میلادی (۱۰ مه) نیروهای اسرائیلی این بخش از خاک سوریه را هدف حملات خود قرار داده و ادعا کردند که موشک‌هایی از این منطقه توسط ایران به سوی اسرائیل و بلندی‌های جولان پرتاب شده است. بنا بر اعلام روزنامه هاآرتص اسرائیل، روسیه به علت نگرانی از تکرار حملات هوایی اسرائیل به خاک سوریه، در تلاش برای دور نگه داشتن نیروهای ایرانی و متحدان آنها از این منطقه است. هاآرتص با اتکا به منابع امنیتی و دیپلماتیک اسرائیل اعلام کرد که در پی حمله اسرائیل به مواضع ایرانی‌ها در سوریه، مسکو تصمیم گرفته است روی توافقی برای خروج ایرانیان از این منطقه کار کند.
سخنان روز دوشنبه لاوروف در حالی مطرح می‌شود که هفته گذشته ایران درخواست مقامات روسیه مبنی بر عقب نشینی نیروهایش از بلندی‌های جولان را رد و بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد: «هیچکس نمی‌تواند ما را مجبور به خروج از سوریه کند.» اسرائیل مدعی است که علاوه بر حدود ۲ هزار نیروی ایرانی که در حال حاضر در سوریه به سر می‌برند، حدود ۹ هزار شبه نظامی شیعه که از افغانستان، پاکستان، عراق و دیگر کشورها به منطقه آورده شده‌اند و همچنین ۷ هزار نیروی حزب الله نیز در خاک سوریه حضور دارند.

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان امروز ادعای مذاکره غیرمستقیم ایران و رژیم صهیونیستی را تکذیب کرد. بهرام قاسمی عصر روز (دوشنبه) با اشاره به برخی رسانه‌های صهیونیستی و سعودی در خصوص مذاکره غیرمستقیم ایران و رژیم صهیونیستی در اردن، گفت: این ادعا از اساس کذب و خبرسازی است. جمهوری اسلامی ایران قطعا و اساسا رژیم جعلی، تروریستی و غاصب اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و هدف چنین دروغ‌پراکنی‌هایی کاملا واضح و آشکار است. این دیپلمات ارشد کشورمان خاطرنشان کرد: در بحبوحه خیانت برخی کشورهای عربی به آرمان فلسطین و پایمال کردن مجاهدت و مقاومت چندده ساله ملت مبارز آن سرزمین، خبرسازی مغرضانه و پوچ برخی وبگاه‌های منتسب به محور عبری ـ عربی برای انحراف افکار عمومی جهان از جنایات اخیر رژیم صهیونیستی جای هیچگونه تعجبی ندارد.