به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۰:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۳/۰۷ ساعت ۲۰:۲۴
کد مطلب : ۱۵۱۱۴۳
در ماه فوریه گذشته در سوریه

افشای ماجرای كشتن روس‌ها توسط آمریكا

گروه بین‌الملل: روزنامه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به جزئیاتی درباره درگیری چهار ساعته‌ هفتم فوریه میان نیروهای ویژه آمریکایی و نیروهای حامی دولت سوریه که تعدادی اتباع روسی نیز در میان آنها حضور داشتند، در شرق سوریه پرداخت.
روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت: در ماه فوریه گذشته در نبردی که حدود چهار ساعت طول کشید نزدیک به 500 نیروی حامی دولت سوریه از جمله افرادی از روسیه که برای پول می‌جنگند با نیروهای ویژه آمریکایی درگیر شدند که این امر تهدید شعله‌ور کردن تنش‌ها میان واشنگتن و مسکو را در پی داشت. در نهایت 200 تا 300 نفر از این نیروها بنا به ادعای نیویورک تایمز کشته شده و نیروهای دیگر در زیر حملات هوایی شدید آمریکا عقب‌نشینی کرده و بعدا برای خارج کردن اجسادشان به منطقه بازگشتند. به نوشته نیویورک‌تایمز، پنتاگون این درگیری را ناشی از اقدامی برای دفاع از خود در مقابل یک واحد بزرگ از نیروهای دولتی در سوریه دانسته است. مقام‌های ارتش آمریکا اعلام کردند که قبل از این درگیری ناظر بودند که صدها سرباز نیروهای دشمن به همراه خودروها و ادوات توپخانه در یک هفته منتهی به این حمله در حال نزدیک شدن به آنها هستند.
این در حالی است که فرماندهان نیروهای دو جبهه آمریکا و روسیه مدت‌هاست با استفاده از خطوط تلفن مخصوص رفع تعارض، از رویارویی با یکدیگر اجتناب می‌کنند. در روزهای منتهی به این درگیری و در دو سوی مخالف رودخانه فرات، روسیه و آمریکا از حملات جداگانه علیه داعش در استان دیرالزور پشتیبانی می‌کردند. به نوشته این روزنامه، مقام‌های نظامی آمریکا مکررا درباره افزایش تعداد سربازان هشدار دادند اما مقام‌های ارتش روسیه گفتند کنترلی بر سربازان تجمع کننده در نزدیکی رودخانه ندارند، در حالی که بنا به گزارش نیویورک تایمز تجهیزات جاسوسی آمریکایی مخصوص شنود از بی‌سیم‌ها فاش کردند که تعدادی از این نیروها روسی صحبت می‌کنند.
مقام‌های آمریکایی می‌گویند اکثریت این نیروهای تجمع کننده شبه‌نظامیان مزدور روسیه‌ای بودند و در آنها سربازان دولت سوریه و شبه‌نظامیان سوری حامی دولت نیز حضور داشتند. این گزارش مدعی است که این مزدوران روسی متعلق به شرکتی به نام گروه واگنر هستند، شرکتی که اغلب توسط کرملین برای اجرای اهدافی که مقام‌ها نمی‌خواهند با دولت روسیه ارتباط داده شود، استفاده می‌شود. در این گزارش تصریح شده: جیمز ماتیس، ‌وزیر دفاع آمریکا ماه گذشته میلادی در شهادت به سناتورهای آمریکایی گفته است فرماندهی عالی روسیه در سوریه به ما اطمینان داد که این مزدوران افراد آنها نیستند. او گفت: به ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا دستور داده که این نیروها را از بین ببرند. نیویورک‌تایمز نوشت: در ابتدای 7 فوریه گذشته حدود 30 نیروی ویژه آمریکایی در کنار شبه‌نظامیان عرب و کرد در یک پایگاه کوچک در مجاورت پالایشگاه گاز کنوکو در نزدیکی شهر دیرالزور حضور داشتند. در ساعت 3 بعدازظهر به وقت محلی نیروهای سوری شروع به نزدیک شدن به پالایشگاه کنوکو کردند و تا عصر بیش از 500 سرباز و 27 خودرو شامل تانک و نفربرهای زرهی در آنجا تجمع کردند.
مقام‌های آمریکایی گفتند: در طول سه ساعت بعد از آن با ده‌ها حمله هوایی تانک‌ها، خودروها و سربازان دشمن را از بین بردند. همچنین تفنگداران دریایی نیز از روی زمین توپخانه شلیک کردند. مقام‌های روسیه‌ای ابتدا گفتند در این درگیری‌ها تنها چهار شهروند روسی کشته شدند. یک افسر سوری هم گفت حدود 100 سرباز سوری در این درگیری‌ها کشته شده‌اند اما روزنامه نیویورک تایمز برآورد کرد که در مجموع 200 تا 300 نیروی حامی حکومت سوریه کشته شده‌اند. افسران اطلاعاتی آمریکا می‌گویند: گروه واگنر یک گروه از مزدوران روسیه‌ای است که وظیفه‌اش تصاحب میادین نفت و گاز در سوریه و محافظت از آنها به نمایندگی از دولت بشار اسد است.