به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۳/۰۸ ساعت ۰۸:۵۷
کد مطلب : ۱۵۱۱۵۷

میلیاردها تومانی که این‌جا بی‌استفاده شد

گروه اقتصادی: با این‌که آمارهای متفاوتی بین ۷۰۰ تا ۸۵۰ هزار نفر برای افق جمعیتی شهر جدید پرند ارایه می‌شود، این ارقام هیچ تناسبی با تعداد ساکنان فعلی آن ندارد؛ به بیان دیگر میلیاردها تومان که برای ایجاد این شهر هزینه شده بلااستفاده مانده است.
میلیاردها تومانی که این‌جا بی‌استفاده شد
بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ جمعیت پرند ۵۰ هزار و ۲۳۷  نفر است؛ در حالی که تنها از طریق مسکن مهر باید تا کنون ۲۳۰ هزار و ۴۰۰ نفر در این شهر ساکن می‌شدند. بررسی‌ها از علت بی‌اقبالی به شهر جدید پرند به نبود خط ریلی مناسب، نداشتن زیرساخت‌های شهری و عدم ایجاد زیرساخت‌های شغلی مناسب در این شهر برمی‌گردد. حتی واحدهای ساخته شده‌ی مسکن مهر این شهر فاقد انشعابات است.بیش از ۲۰ سال از تاسیس شهر جدید پرند می گذرد اما جمعیت این شهر در چند سال اخیر رشد شتابانی را تجربه نکرده است. نگاهی به طرح‌های جامع پرند نشان می‌دهد افق جمعیتی شهر در برنامه مصوب سال ۱۳۷۷ معادل ۸۰ هزار و ۵۰۰ نفر و در طرح بازنگری توسعه و عمران شهر جدید پرند مصوب ۱۳۸۴ معادل ۱۵۰ هزار نفر پیش‌بینی شده بود. تصمیم دولت نهم برای اجرای سیاست مسکن مهر در پرند مستلزم تغییری دوباره در طرح جامع بود و این اتفاق نیز افتاد.

مطابق طرح جامع شهری مصوب سال ۱۳۸۷ افق جمعیت ۷۰۰ هزار نفری برای شهر پرند پیش‌بینی شده که ۱۳ برابر جمعیت فعلی آن است.از ۹۵ هزار واحد مسکن مهر پرند که آن را پایتخت مسکن مهر می‌نامند حدود ۷۲ هزار واحد آن تکمیل شده و ۱۰ هزار واحد دیگر آماده است. البته ۷۰۰۰ واحد نیز متقاضی ندارد. با همه‌ی این تفاصیل آتش‌نشانی این شهر که دست کم ۳۰۰ برج بلندمرتبه دارد از امکانات لازم برخوردار نیست. همچنین نیازهای دیگری همچون مدارس، بیمارستان، فضاهای فرهنگی و ... در شهر جدید پرند مشهود است و برای رسیدن به شرایط مطلوب باید همه دستگاه های متولی وارد میدان شوند.در هفته‌های اخیر اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از شهر جدید پرند بازدیدی داشتند که در جریان این سفر، کاستی‌های این شهر را از نزدیک دیدند.

مترو پرند نیز ماه‌هاست که از کمبود بودجه رنج می‌برد. خط ۸ مترو تهران به طول ۵۰ کیلومتر از حرم حضرت امام خمینی (ره) به سمت شهر آفتاب و از آنجا به فرودگاه امام خمینی(ره) رسیده و قرار است و در نهایت به شهر پرند متصل شود که حدفاصل فرودگاه تا شهر پرند هنوز تمام نشده است.مردادماه ۱۳۹۶ هابیل درویش مدیرعامل سابق شرکت متروی تهران و حومه در آیین افتتاح خط ۸ مترو تهران گفته بود: امروز این خط پتانسیل لازم برای رسیدن به شهر جدید پرند را دارد و با اندک اعتبار لازم به این شهر می‌رسد. این خط پیش‌بینی شده که در آینده از اینجا به قم نیز متصل شود.برای رسیدن مترو به پرند، علی‌اکبر طاهری ـ مدیرعامل سابق شرکت عمران پرند ـ پیشنهاد داده بود که در صورت گرفتن مجوز از هیات وزیران، آمادگی داریم تهاتر اراضی برای تامین منابع مالی مترو پرند را انجام دهیم که ظاهرا هنوز این موضوع در حد پیشنهاد باقی مانده و عملیاتی نشده است.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: مسکن مهر