به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۳/۰۸ ساعت ۰۹:۲۵
کد مطلب : ۱۵۱۱۶۱

جام جهانی فوتبال و افزایش تیم‌ها در گذر زمان

گروه ورزشی: جام جهانی فوتبال تورنمنت بزرگی است که از سال 1930 تاکنون در کشورهای مختلف برگزار می شود اما تعداد تیم های حاضر در این مسابقات در گذر زمان متغیر بوده و در برخی مواقع با حضور 13 تیم برگزار می شده است.
جام جهانی فوتبال و افزایش تیم‌ها در گذر زمان
نخستین بازی بین المللی فوتبال بر اساس مستندات موجود در سال 1872 بین تیم های فوتبال انگلستان و اسکاتلند در شهر «گلاسکو» برگزار شد و پس از آن نیز تورنمنت و مسابقات متفاوتی در جریان بوده است. یکی از این مسابقات جام «توماس لیپتون» است که سال 1909 در شهر تورین برگزار شد و در این رقابت‌ها، نمایندگانی از ایتالیا، آلمان، انگلیس و سوئیس به عنوان بهترین تیم های آن زمان حضور داشتند که در نهایت باشگاه «آکلند غربی» نماینده کشور انگلیس، قهرمان شد.همچنین در سال 1914، فیفا مسابقات فوتبال المپیک را با عنوان جام جهانی فوتبال برای افراد آماتور به رسمیت شناخت و مسئولیت برگزاری این رقابت‌ها را پذیرفت که در نهایت به نسخه ای برای جام جهانی کنونی تبدیل شد.

این حرکت فیفا در سال 1920، منجر به برگزاری نخستین جام بین قاره‌ای فوتبال شد که در آن یک کشور غیر اروپایی نیز شرکت کرد. در آن دوره مصر به همراه 13 تیم اروپایی دیگر در این رقابت‌ها شرکت کرد که در نهایت، مسابقات با قهرمانی تیم ملی بلژیک به پایان رسید. 2 دوره بعدی رقابت‌ها نیز در سال‌های 1924 و 1928 با قهرمانی تیم ملی اروگوئه به پایان رسید.نخستین دوره جام جهانی فوتبال به صورت رسمی سال 1930 با حضور 13 تیم از قاره اروپا و آمریکا در اروگوئه برگزار شد. تعداد تیم های شرکت کننده در جام جهانی تا سال 1937 متفاوت بود اما در فاصله سال های 1937 تا 1978، مسابقات با حضور 16 تیم برگزار می‌شد. ناگفته نماند در مسابقات سال1950 بود که به علت انصراف تیم‌های هند، اسکاتلند و ترکیه، مسابقات با شرکت 13 تیم برگزار شد.

هر چند که تا سال 1978 این رقابت ها با حضور 16 تیم برگزار شد. اما جام جهانی ۱۹۸۲ اسپانیا برای اولین بار با حضور ۲۴ تیم برگزار شد. این روند تا جام جهانی 1998 دنبال می شد تا اینکه پیش از برگزاری بازی های جام جهانی در فرانسه، مسوولان فیفا تعداد تیم ها را به 32 افزایش دادند که موجب شد تیم های ملی ژاپن، کرواسی، جامائیکا و آفریقای‌جنوبی برای نخستین بار در جام جهانی حاضر شوند. این سهمیه بندی تا پایان مسابقات جام جهانی 2022 قطر اعتبار دارد و بعد از آن بر اساس تصمیم فیفا این مسابقات با حضور 48 تیم برگزار خواهد شد. در شرایط کنونی کشورهای اروپایی با 13 سهمیه، آفریقایی 5 سهمیه، آسیا 4 سهمیه مستقیم و یک سهمیه در پلی آف، آمریکا جنوبی 4 سهمیه مستقیم و یک سهمیه غیرمستقیم، آمریکای شمالی و مرکزی و کارائیب 3 سهمیه مستقیم و یک سهمیه در پلی آف، اقیانوسیه یک سهمیه غیرمستقیم و میزبان یک سهمیه مستقیم 32 سهمیه جام جهانی را در اختیار دارند.

** قاره آسیا و حضور در جام جهانی 
شاید زمانی که از نخستین تیم آسیایی حاضر در جام جهانی نام برده می شود ذهن ها به سمت قدرت های اول فوتبال این قاره برود اما نخستین حضور یک تیم آسیایی در جام جهانی مربوط به کشور اندونزی است. این تیم با نام «هند شرقی» در سومین دوره مسابقات حضور یافت. اما در میان تیم های آسیایی کره جنوبی با 10 صعود رکوردار است و بهترین عملکرد یک تیم آسیایی، مربوط به این تیم است که در سال 2002 به عنوان چهارم مسابقات دست پیدا کرد.پس از این تیم ژاپن با 6 حضور متوالی در رده دوم قرار دارد. این کشور در سال 2002 از گروه خود توانست صعود کند.تیم های ملی استرالیا و عربستان نیز هر کدام با پنج صعود همراه با تیم ایران در جایگاه سوم قرار دارند. پس از تیم های کره جنوبی، ژاپن و کره شمالی، عربستان بهترین عملکرد را در جام های جهانی داشته است. تیم ملی فوتبال کشورمان نیز در جام جهانی 1998 با یک برد و 2 باخت بهترین عملکر تاریخ خود را به ثبت رساند. این تیم توانست تیم ملی آمریکا را با نتیجه 2 بر یک شکست دهد. کره شمالی با 2 بار حضور و اندونزی، عراق، کویت، چین و امارات هر کدام با یک صعود در رده بعدی قرار دارند. 
مرجع : ایرنا
برچسب ها: جام جهانی سهمیه