به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۰۶ ساعت ۱۷:۰۹
کد مطلب : ۱۵۱۲۰

مخالف با حضور ایران در جشنواره‌فيلم‌قاهره

گروه سینما: در حالی که دبیر سابق جشنواره فیلم قاهره گفته بود «حضور سینمای ایران در جشنواره قاهره برای ما مهم است» رئیس جدید این جشنواره که پس از تحولات چند ماهه اخیر به این سمت دست یافته از مخالفت با حضور سینمای ایران در این جشنواره خبر داد.
مخالف با حضور ایران در جشنواره‌فيلم‌قاهره
«سمیر فرید» منتقد و رئیس جدید جشنواره بین‌المللی فیلم قاهره در اولین سخنانی خود پس از لغو برگزاری این جشنواره در سال جاری، از مخالفت با حضور سینمای ایران در این جشنواره خبر داد. وی گفت: نمایش فیلم‌های ایرانی و ترکی در افتتاحیه جشنواره فیلم قاهره را قبول ندارم چراکه ما به سیاست‌های ایران و ترکیه در منطقه اعتراض داریم.

سخنان رئیس جشنواره فیلم قاهره در حالی بیان می‌شود که قبل از لغو این جشنواره برای سال جاری، قرار بود فیلم «گذشته» اصغر فرهادی به عنوان فیلم افتتاحیه در جشنواره قاهره حاضر شود. همچنین در دولت محمد مرسی در سال گذشته برای نخستین بار پس از ده سال، 3 فیلم از ایران در سی‌وپنجمین دوره جشنواره فیلم قاهره حاضر شدند. سخنان «سیمر فرید» در حالی مطرح می‌شود که امیر العمری دبیر سابق جشنواره فیلم قاهره به فارس گفته بود: حضور سینمای ایران در جشنواره قاهره برای ما مهم است و برای دعوت از کارگردانان ایران چون همیشه تلاش می‌کنیم.

* رئیس جدید جشنواره قاهره: «گذشته» فیلم خوبی نیست!
 سمیر فرید که منتقد سینمایی نیز هست، همچنین ضمن ادعای این نکته که قرار نبوده فیلم «گذشته» در این جشنواره حاضر شود، گفت: من فیلم «گذشته» را در جشنواره کن دیدم؛ آن را فیلمی بزرگ نیافتم و به نظرم آنچنان خوب نبود به گونه‌ای که نتوانستم تا آخر فیلم آن را تماشا کنم و از سالن خارج شدم.  هر چند تاثیر کودتای اخیر در مصر و مسائل سیاسی و حمایت ایران از سوریه در اظهار نظر رئیس جشنواره قاهره موثر است اما سوال مطروحه این است آیا دیپلماسی عمومی ادعایی وزارت خارجه و دفتر حافظ منافع ایران در مصر و دستگاه‌های فرهنگی چون سازمان فرهنگ و ارتباطات که در سال‌های گذشته به هر شخصی از سینمای مصر اعتماد کرده و آنها را به ایران دعوت می‌کردند و سپس مقالات ضدایرانی آنها در روزنامه‌های مصری خوانده می‌شد؛ تاثیرگذار بوده است؟
مرجع : فارس

افشين
Sweden
۱۳۹۲/۰۶/۰۶ ۱۸:۱۴
مگه مصر هم سينما داره كه جشنواره برگذار ميكنن! تو اين چند سال جوايز اسكار و گلدن گلوب و كن به اقاي فرهادي داده شد اونوقت يه منتقد مصري به عمد و از روي حسادت اين حرفا رو ميزنه اگه اقاي فرهادي به اون جشنواره ميرفت به اون جشنواره اعتبار ميداد لياقتشو نداريد! (118200)
قاسمي بجد
۱۳۹۲/۰۶/۰۶ ۱۸:۴۷
حمایت ایران از سوریه در اظهار نظر رئیس جشنواره قاهره موثر است...

_______

واقعا تا كي ميخوان مسئولين ايراني ! اينچنين نام ايران رو در جهان خراب كنن!

اين بلوچ است كه شب گرسنه ميخوابد ! اي خدا ... شكرت ... (118217)
بنده عرض میکنم!
۱۳۹۲/۰۶/۰۶ ۱۸:۵۱
انشالا که مبارکه! (118220)