به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۹:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۳/۰۹ ساعت ۲۲:۰۲
کد مطلب : ۱۵۱۳۱۹
قتل او در اوکراین «صحنه‌سازی» بود

روزنامه‌نگار منتقد پوتین زنده است

گروه بين‌الملل: آرکادی بابچنکو، خبرنگار روس و منتقد ولادیمیر پوتین که کلیه خبرگزاری ها پیشتر از کشته شدن وی در جریان سوء قصد مسلحانه در اوکراین خبر داده بودند، روز چهارشنبه صحیح و سالم در یک کنفرانس خبری ظاهر شد.
روزنامه‌نگار منتقد پوتین زنده است
به گزارش يورونيوز، این درحالیست که مقامات اوکراینی روز سه شنبه اعلام کرده بودند که این ژورنالیست چهل و یک ساله و منتقد سیاست های ولادیمیر پوتین به ضرب گلوله به قتل رسیده است. مسئولان اوکراینی انگشت اتهام را در این خصوص به سوی مسکو نشانه رفته و دولت روسیه را به دست داشتن در قتل آرکادی بابچنکو متهم کرده بودند. انتشار خبر کشته شدن خبرنگار کهنه کار و سرشناس روس سبب شد تا کرمیلین نیز در واکنش به این سوء قصد، آنرا محکوم کند و از جامعه جهانی بخواهد برای تامین امنیت خبرنگاران کی یف را تحت فشار قرار دهد. سخنگوی کاخ کرملین روز چهارشنبه اتهامات مطرح شده را اوج بدبینی خوانده و خواستار حفاظت بیشتر از جام خبرنگاران در اوکراین شده بود.
 
کی یف، پس از به بار نشستن این سناریوی رسانه ای اعلام کرده است که بابچنکو زنده است و سوءقصد به وی نوعی صحنه سازی برای خنثی کردن یک عملیات تدارک دیده شده از سوی روسیه برای قتل این خبرنگار بوده است. واسیل گریتساک، فرمانده سرویس های امنیتی اوکراین که هنگام کنفرانس خبری بابچنکو در کنار او حضور داشت با تصریح بر اینکه این اقدام برای خنثی کردن نقشه قتل وی طراحی شده بود، تصریح کرد: «ما موفق شدیم به واسطه این عملیات، تحرکات مشکوک و اقدامات مقدماتی سرویس های ویژه روسیه برای انجام این جنایت را شناسایی و خنثی کنیم.»
 
از سوی دیگر و همزمان، سرویس های امنیتی اوکراین همچنین از دستگیری فردی مظنون به «سازماندهی» عملیات قتل آرکادی بابچنکو خبر داده اند. به گفته مسئول سرویس های امنیتی اوکراین، فرد یاد شده که ساعاتی پیش از برپایی کنفرانس خبری مشترک با بابچنکو دستگیر شده، برای تدارک عملیات سوء قصد بر ضد خبرنگار روس حدود چهل هزار دلار وجه نقد از سوی مسکو دریافت کرده است.

نخستین واکنش به عملیات صحنه سازی قتل آرکادی بابچنکو، خبرنگار روس منتقد سیاست های پوتین در کی یف از سوی گزارشگران بدون مرز صورت گرفت. کریستوفر دولوار، دبیرکل سازمان گزارشگران بدون مرز ساعاتی پس از تایید مقامات امنیتی اوکراین مبنی بر زنده بودن آرکادی بابچنکو و صحنه سازی قتل وی برای خنثی کردن عملیات ترور او، این اقدام را «تاسف بار» توصیف کرد و گفت: «با اینکه دیدن خبرنگار در صحت و سلامت تسکین دهنده است اما اقدام سرویس های امنیتی اوکراین در بازی کردن با حقیقت با هر انگیزه ای که صورت گرفته باشد، تاسف آور است.»