به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۳/۰۹ ساعت ۲۲:۳۶
کد مطلب : ۱۵۱۳۲۳
در نامه سینماگران به روحانی

درخواست رفع ممنوعیت کار بهروز وثوقی

گروه هنري: بیش از صد سینماگر و هنرمند ایرانی در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس جمهور ایران خواهان رفع محدودیت‌های بهروز وثوقی، ستاره سینمای ایران و هنرمندانی شده‌اند که با محدودیت روبرو هستند.
بهروز وثوقی و ناصر ملک‌مطیعی
بهروز وثوقی و ناصر ملک‌مطیعی
این سینماگران، روحانی را به عنوان رئیس جمهور "حافظ حقوق شهروندی و مسئول اجرای قانون اساسی" خطاب کرده‌اند و از او خواسته‌اند برای ممنوعیت کار بعضی هنرمندان "برای همیشه تدبیری صورت گیرد".
آنها در نامه خود این خواسته را مطرح کرده‌اند که "هنرمندانی که صرفا به جهت کار هنری و فرهنگی با ممنوعیت خروج و ورود و ممنوعیت کار روبرو هستند، بدون ایجاد مزاحمت بتوانند به وطن خود، رفت و آمد داشته و از حق طبیعی کار و فعالیت بهره‌مند شوند."

این سینماگران که نام پرویر پرستویی، لیلا حاتمی، جعفر پناهی، تهمینه میلانی و کیانوش عیاری در میان آنها دیده می‌شود به طور مشخص خواهان "رفع محدودیت‌های غیر قانونی" برای بهروز وثوقی شده‌اند. بهروز وثوقی، ستاره فیلم‌هایی مانند قیصر، کندو، سوته‌دلان و ده‌ها اثر دیگر سینمای پیش از انقلاب ایران، در چهار دهه گذشته از فعالیت در داخل ایران محروم بوده است.
 
هم‌زمان کانون کارگردانان ایران هم در نامه‌ای دیگر به عباس سیدصالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به مرگ ناصر ملک‌مطیعی، نوشته است که "اندوه بزرگ ما و بسیاری از مردم بیش از هر چیز از این پرسش حاکی بود که آیا آنچه بر پیرمرد باشکوه دل‌شکسته گذشت عادلانه بود؟" ملک مطیعی هم که از ستارگان سینمای پیش از انقلاب ایران بود در دهه‌های گذشته با ممنوعیت و محدودیت شدید برای فعالیت هنری در ایران روبرو بود. اعضای شورای مرکزی کانون کارگردانان از وزیر فرهنگ و ارشاد خواسته‌اند که "به ممنوعیت کار سینماگرانی که قبل از انقلاب به این هنر و پیشه می‌پرداخته‌اند، خاتمه داده شود."

درگذشت ناصر ملك‌مطيعي واکنش گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت که در بسیاری از آن‌ها به ممنوع بودن فعالیت او و هنرمندان مشابه او اشاره شده بود. این مسئله در سخنرانی‌ها و شعارهای مراسم تشییع مرحوم ملک‌مطیعی هم مطرح شد. در آن مراسم پرویز پرستویی، هنرپیشه و از امضاکنندگان نامه به آقای روحانی، به شدت از صدا و سیما به دلیل حذف و سانسور تصاویر ناصر ملک‌مطیعی به ویژه در برنامه دورهمی مهران مدیری انتقاد کرد و گفت: "۴۰ سال نام این هنرمند را نیاوردیم، مگر دزدی و اختلاس کرده بود؟"

در مراسم تشییع پیکر ملک مطیعی، برگزارکنندگان تماس مستقیم تلفنی با بهروز وثوقی همکار قدیمی او برقرار کردند که در آن وثوقی خطاب به حاضران گفت ناراحت است که بعد از چهل سال که صدایش در ایران شنیده می‌شود، باید با غم و اندوه از دست دادن "یک برادر" با مردم صحبت کند.

۱۳۹۷/۰۳/۱۰ ۰۵:۴۵
ای بابا این بهروز وثوقی که با اشرف بوده چه ارزشی داره
واقعا دانشمندان و نخبگان در حاشیه اند و ما پیوسته سنگ این به اصطلاح هنر پیشه ها رو به سینه میزنیم (359840)
۱۳۹۷/۰۳/۱۰ ۰۷:۴۴
مرد گول نخوری بند بشی بیائی ایران. در ایران چند دولت وجود دارد یکی مجوز ورود میدهد و دیگیری دستگیرت میکند. (359845)