به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۳/۱۰ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب : ۱۵۱۳۲۴

اظهارات تند علی‌اکبر ولایتی علیه برجام: بدتر از ترکمانچای است!

گروه سیاسی: علی اکبر ولایتی که پیش از این گفته بود: "مذاکره تصمیم نظام بود نه فرد و باید انجام می‌شد، اگر مذاکره نبود گزینه بعدی جنگ بود"؛ امروز برجام را بدتر از ترکمانچای توصیف کرد و گفت ترکمانچای نسخه فارسی داشت اما برجام نداشت!
اظهارات تند علی‌اکبر ولایتی علیه برجام: بدتر از ترکمانچای است!
عضو هیئت عالی نظارت بر برجام با بیان اینکه در سال 82 و 83 اروپایی‌ها در اقناع غربی‌ها برای نماندن دو یا سه سانتریفیوژ در کشور نقش اساسی داشتند، اظهار داشت: در ماجرای برجام نان و آب مردم را به برجام گره زدند و همه جای کشور تعطیل بود. در هیئت مذاکره کننده همه بار روی دوش دکتر ظریف بود و واقعا تلاش کرد اما نمی‌شود یک نفر متخصص همه چیز باشد، بلکه باید کارشناسان مختلف حضور داشته باشند و در مجلس نیز این موضوع مطالعه و بررسی شود. آیا مجلس باید چنین چیزی که این میزان مهم است را در عرض 20 دقیقه تصویب کند. مشخص است که مجلس نیز کار خود را به خوبی انجام نداده است.  برخی می‌گویند که در کمیسیون‌های مجلس به اندازه  کافی بررسی شده بود، اگر درست بررسی شده بود که ما این مصائب را امروز نداشتیم؛ این نشان می‌دهد مجلس هم کار خود را درست انجام نداد.

ولایتی با بیان اینکه ما در زمان قطعنامه 598 دو سال مذاکره کردیم و اساتید درجه اول حقوق مانند دکتر حبیبی و دکتر ممتاز در حقوق بین‌الملل و سرلشکر رشید در حوزه دفاعی و کارشناسان دیگر در حوزه‌های مختلف همراه ما بودند گفت: تاکنون مذاکره‌ای به موفقیت 598 نداشتیم و آن هم علتی نداشت جز اینکه با کارشناسان حوزه‌های مختلف مشورت میکردیم و از آنها کمک می‌گرفتیم. 

وی خاطرنشان کرد: یک اشکال دیگر برجام نداشتن متن فارسی بود که احساس حقارت به انسان دست می‌داد. حتی عهدنامه‌های گلستان و ترکمانچای هم با آن متن ذلت بار نسخه فارسی داشتند اما درباره برجام این انجام نشد.

عضو هیئت عالی نظارت بر برجام تصریح کرد: رهبر انقلاب درباره همه اینها بارها تذکر دادند و گفتند از مقامات آمریکایی تضمین مکتوب بگیرید اما متاسفانه این کار توسط مسئولان کشور انجام نشد. طرف مقابل خیلی از کارها را با جنگ روانی پیش می‌برد. اما یک متخصص جنگ روانی در تیم ما نبود و نقص متخصصان در گروه برجام یک مشکل دیگر بود.

ولایتی افزود: در سال 82 نیز عده‌ای مانند زمان امضای برجام عجله داشتند سال 82 که همه صنعت هسته‌ای متوقف شد همزمان با حمله آمریکا به عراق بود که عده‌ای در داخل با جنگ روانی یا دفاع روانی می‌گفتند حمله آمریکا نزدیک است و تعجیل کردند. در ماجرای برجام هم با پمپاژ یأس و ناامیدی در جامعه گفتند که برای رفع مشکلات باید مذاکره کنیم.
 

علب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۳/۱۰ ۰۵:۴۷
ایشان هر روز یک حرفی می زنند . سی سال از قطعنامه 598 گذشته هنوز یک ریال از 1000 میلیارد دلار خسارت دریافت نشده که هیچ و بیش ازان نیز به عراق تزریق شده ...... (359841)
اشکان
۱۳۹۷/۰۳/۱۰ ۱۱:۱۵
حرفاش همه صحت دارن. متن فارسی نداره، متخصص نداشتن، 598تیمی از متخصصین داشت. خب الان داره حقیقت رو میگه ، بقیه هم باید اعتراف کنن (359858)
۱۳۹۷/۰۳/۱۰ ۰۸:۲۲
چقدر آدمها زود رنگ عوض می کنند! (359847)
۱۳۹۷/۰۳/۱۰ ۰۹:۰۱
یک اشکال دیگر برجام نداشتن متن فارسی بود !!! این نشان از ضعف و فقر سواد دیپلماتیک گوینده را میرساند . (359850)
۱۳۹۷/۰۳/۱۰ ۰۹:۱۶
اقای ولایتی با این حرفها فقط خودتان را گول میزنید ما صحبتهای قبلی شمارا فراموش نکردیم (359851)
۱۳۹۷/۰۳/۱۰ ۱۰:۰۶
اقای ولایتی شما چقدر از خسارت تعیین شده در قعطنامه 598 را اخذ کردید ؟ !!!!!!!! (359852)
۱۳۹۷/۰۳/۱۰ ۱۰:۳۵
مگه ولایتی چندشغله در تصیمات برجام نقشی نداشته؟! حالا خودشو کنار میکشه و...!!! (359855)
عبدالحسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۳/۱۰ ۱۰:۴۸
سلام- بعداز ده دوازده سال جنگ خونین و تلفات انسانی اعم از شهادت صدها هزار رزمنده و یک ونیمک الی دومیلیون نفر آواره و زخمی و گرسنگی و...و به علت شکست کامل نظامی از روسیه آنزمان که قدرتمندترین نیروی زمینی جهان به حساب می آمد و اگر قرار داد ترکمانچای بسته نمی شد روسیه تهران را نیز می گرفت لذا وقتی به مورد ترکمانچای اشاره می شود ندیده گرفتن شرایط آن جفا در حق آن شهداست واقعیت اینست که ایران در آنزمان از نظر نظامی حریف روسیه نبود (359856)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۳/۱۰ ۱۱:۰۰
عراق روز روشن با 12 لشکر از زمین هوا به ایران حمله کرد ایشان بیشتر زمان جنگ وزیر خارجه بود ، غیر از سوریه و لیبی هیچ کشوری را نتوانست به واکنش علیه عراق راضی کند، فکر می کتد علامه دهر است 30 شغل هم دارد، مرد حسابی اگر برجام نبود دیگر یک بشکه نفت هم صادر نمی شد تا حالا چه از کشور مانده بود (359857)
۱۳۹۷/۰۳/۱۰ ۱۵:۴۷
آقای ولایتی قبل از ترامپ، شماویارانتان ازبرجام خارج شدیدو به طروق مختلف چوب لای چرخ
دولت گذاشتید .اگر وقت خالی داری سرکی به جامعه بکشید تاقضاوت مردم رادرارتباط با عملکردخود ببینیدوبشنوید (359865)
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۳/۱۰ ۱۲:۳۳
یارو به ده راه نمیدانندسراغ کدخدا میرفت... کسی نیس به ایشان بگه شما که با این سخنان نسنجیده وبه دوراز مصلحت ومغایرمنافع ملت وکشورعزیزمون ایران تمام اهداف برجام به هدرمیدی.. چرا آقای روحانی جلوایشون نمی گیره واالله کاشف بورکینافسو، منظورولایتی .... (359861)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۳/۱۰ ۱۲:۳۵
عهدنامه ترکمانچای کمتر بیست سال گذشته موعدش تمام شد ، چرا خاک ایران پس گرفته نشد؟؟؟؟ (359862)
ازاداندیش
Japan
۱۳۹۷/۰۳/۱۰ ۱۲:۴۰
....
خدا اخر و عاقبت همه رو بخیر کنه، واقعا رسیدن به ریاست دانشکاه ازاد اینقدر دلچسب و گیرا بود که به خاطرش .... (359863)
۱۳۹۷/۰۳/۱۰ ۱۷:۵۶
هنوز فکر می کنم به علت کهولت سن دکتر ولایتی نیاز به استراحت و بازنشستگی داره. کافی نیست ۴۰ سال؟ (359866)